Vil innføre nullutslipps-krav

Regjeringen vil stramme inn reglene rundt innkjøp av nye biler i det offentlige, og foreslår et nullutslipps-krav.


‒ Klimautslippene har gått ned under denne regjeringen, og det skal de fortsette med, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

‒ Transportsektoren står for en tredjedel av Norges utslipp, og ambisjonen er at disse skal halveres innen 2030. Nå gjør regjeringen et viktig grep som vil hjelpe oss å nå dette målet, nemlig å innføre nullutslippskrav til alle personbiler, lette varebiler og bybusser som kjøpes inn av det offentlige.

-->
I den nye forskriften som Statens vegvesen nå skal sende ut på høring foreslås det at krav til nullutslipp rundt innkjøp av personbiler, lette varebiler innføres fra starten av 2022, mens krav til bybusser skal gjelde fra 2025.

I tillegg vil regjeringen fjerne den såkalte terskelverdien til forskriften. I dag må alle som offentlige som går til innkjøp av kjøretøy følge denne om verdien er 1,3 million kroner (ekskl. mva.) eller mer. Denne foreslås fjernes, og forskriften vil dermed gjelde alle anskaffelser over 100.000 kroner.

‒ Med disse kravene, anslår vi at offentlige anskaffelser av nullutslippskjøretøy kan bidra med utslippskutt på mellom en halv og en million tonn CO2-ekvivalenter i perioden 2025-2030. Det er en betydelig gevinst, sier samferdselsministeren.

I høringsnotatet som nå skal sendes ut foreslår også regjeringen at kommunesektoren blir kompensert for eventuelle merkostnader som følge av innføringen av nullutslippskravene, og det skal også tas høyde for eventuelle unntak fra nullutslipps-regelen. Mer bestemt to:

  • De anskaffelser der det primære transportbehovet ikke kan dekkes ved bruk av nullutslippskjøretøy
  • Bruk av biogass i bybusser

Regjeringen vrir nå litt om på strategien for å nå bærekraftmålene for 2030, og vil i større grad styre markedet.

‒ Norsk offentlig sektor kjøper inn varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for om lag 600 milliarder kroner årlig, og har derfor stor markedsmakt som må brukes for å nå bærekraftmålene, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup.

‒ Dette forslaget understøtter derfor regjeringens ambisiøse og samlede arbeid med å nå bærekraftmålene.

Regjeringen mener at et krav til nullutslipp i offentlig innkjøp vil redusere det totale klimautslippet i Norge, i tillegg bidra til å bedre luftkvaliteten i byene og redusere støy.

Klima- og miljøministeren sier at de har forsøkt å utforme kravene på en måte som spiller på lag med både teknologiutviklingen, og for de som skal bruke kjøretøyene.

‒ Vi har i flere år hatt en svært positiv utvikling mot mer miljøvennlige kjøretøy i Norge, sier Sveinung Rotevatn.

‒ Stat, fylker og kommuner er store innkjøpere, og de valgene som tas av det offentlige er svært viktige når vi skal bli et lavutslippssamfunn. Derfor er det helt naturlig å stille disse kravene til offentlige anskaffelser.

Forslaget går nå ut på alminnelig offentlig høring med tre måneders høringsfrist, og det forslaget kan du lese i sin helhet her.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter