Michelin er kanskje best kjent for sine restaurantstjerner og dekkproduksjon, men de driver også på med mye annet. Sammen med en annen gigant skal de nå bane vei for hydrogenbiler.
I 2016 skjedde det noe historisk under Le Mans-løpet. I pausen under kvalifisering dukket det nemlig opp en hvit og blå bil med vanndråper i designet.
De har altså satt seg hårete mål, noe som også understrekes av uttalelsen til Faurecia-sjef Patrick Koller.
‒ Jeg er veldig fornøyd med denne strategiske overenskomsten med Michelin, og målet er å bli verdensledende innen hydrogen-mobilitet.
Altså intet mindre enn verdensledende.
Så hvor store er egentlig Michelin og Faurecia, og kan de virkelig få dette til?
Ja, muligens, for vi snakker om to virkelige giganter innen bilindustrien.
Michelin har intet mindre enn 70 fabrikker i 17 land, og totalt 117.000 ansatte på lønningslisten.
Faurecia på sin side har rundt 300 lokaler med 35 teknologiske utviklingssentre, og er på plass i 37 land. Antall ansatte der? Jo, 115.000.
Statoil, unnskyld Equinor, har til sammenligning 20.000 ansatte, mens 35.000 hever lønn hos Telenor.
Så det er all grunn til å ta Symbio med to giganter i ryggen på alvor.
Følg bil24 på Facebook
Les også:

