Viktig kinesisk merke til Norge

RSA blir importør av JAC, elbilpartneren til Volkswagen-gruppen over i Kina, både for Skandinavia og i Baltikum. Og ja, den første elbilen som ankommer er ganske rimelig.


Ok, vi har en nesten sensasjonell nyhet når det gjelder JAC Motors. Norge blir nemlig ikke det første europeiske landet de kommer til, for allerede i 2016 inngikk de et samarbeid i italienske DR Automobiles som gjør at JAC-modellene er på plass her. De bilene heter dog ikke JAC, men får merkenavnet DR etter samarbeidspartneren.

Men nå er det altså klart for et innrykk av bilene også i Norge, for etter å ha vært i samtaler med JAC siden 2017 har importøren RSA endelig fått i havn en avtale med kjøretøysprodusenten.

JAC er en ganske stor produsent som produserte rett i overkant av en halv million biler og kommersielle kjøretøy i fjor, og tilbyr en rekke modeller i seriene Refine og Jiayue samt en rekke elbilmodeller på det kinesiske markedet.

De har også et felles selskap med Volkswagen-gruppen og samarbeider også med Nio, og satser som de fleste andre merkene i Kina også tungt på elbiler.

RSA melder at JAC produserer sine elbiler på samme samlebånd som Volkswagen, og gjennom et strategisk samarbeid produserer de alle Nios biler på sine høyteknologiske fabrikker.

På toppen satser de tungt på eksport, og er ifølge RSA allerede på plass i 130 land. Nå venter altså Skandinavia og Baltikum, for RSA blir importør av merket både Norge, Sverige, Danmark, Estland, Latvia og Litauen.

‒ RSA har vært i dialog med JAC i mer enn fem år for å etablere et komplett import- og forhandlernettverk for bilsalg, ettermarked og delesalg i flere nord-europeiske land, forklarer Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.

‒ Vi er glade for å endelig kunne annonsere starten på et spennende samarbeid. Fabrikken er nå klar, og vi har store ambisjoner for JAC og deres modeller. Vi sikre på at dette er starten på noe stort.

Den kinesiske produsenten lager både personbiler og kommersielle kjøretøy, og var veldig tidlig på den elektriske ballen da de startet satstingen allerede på 1990-tallet.

Så hva kan vi forvente oss?

Jo, den aller første modellen som dukker opp heter JAC e-JS4, og er ifølge RSA en mellomstor SUV med et batteri på 65,7 kWh. Dette åpner for en oppgitt rekkevidde på 439 kilometer, og RSA opplyser at den kommer med 3-faset lading og varmepumpe.

På innsiden av elbilen med det litt vanskelige navnet finner vi forseter laget av vegansk skinn, og blant utstyret er det ting som elektrisk panorama soltak, 360 graders kamera, Apple CarPlay og Android Auto.

Aller bakerst er det plass til 450 liter med bagasje.

Og e-JS4 er ikke så altfor langt unna, heller. Lars Havre, merkesjef for i JAC Norge, kan fortelle at de første kundebilene skal leveres ut i løpet av 1. kvartal neste år.

‒ Vi er godt i gang med å bygge opp et solid forhandlernettverk for JAC, og jakten etter flere forhandlere er i full gang. RSA har som filosofi å være til stede i by og bygd i alle land, og det kommer vi til å fortsette med JAC også, sier Havre.

‒ Vi ser mange bilmerker starter opp med agentmodeller istedenfor tradisjonelle forhandlernettverk, men vi tror at kunder fremdeles ønsker lokal trygghet og tilstedeværelse når man kjøper bil, slår han fast.

Med seks land blir RSA en betydelig importør, og har også bestilt et stort lass med biler som er på vei.

‒ Vi har allerede signert mange forhandlere, og oppfordrer andre potensielle forhandlere til å ta kontakt ved interesse, sier han.

Kundene trenger ikke å bekymre seg for en ny moms som er varslet, for denne slår først inn når summen runder 500.000 kroner.

En JAC e-JS4 starter langt under dette, nemlig på 359.000 kroner. Her må man dog ta høyde for en ny kiloavgift på 12,50 kroner på alt over 500 kilo som regjeringen har varslet, og denne gjør elbilen i så fall rundt 15.000 kroner dyrere.

Det er selvsagt planlagt flere modeller hit til Europa, og de første er småbilen e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro.

‒ JAC er svært viktig i vår internasjonale satsning, sier Frank Dunvold.

‒ Vi mener JAC vil passe perfekt inn i vår produktportefølje, som allerede består av elektriske vare- og personbiler. I tillegg åpner det opp muligheter i nye land med vår nysatsing i de tre landene i Baltikum.

RSA som hører hjemme i Drammen er også importør av merkene Suzuki, Isuzu, Maxus og hardtsatsende BYD som nylig har lansert elbilene Atto 3 og Han her i Norge.

Nå kan de altså legge til JAC på listen, og slik ser den første elbilen som ankommer kongeriket ut ‒ en JAC e-JS4.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter