Lexus RX 450h er en stor SUV som byr på mye komfort og plass. Dette er en bil som konkurrerer med andre SUV’er som Volvo sin XC90 eller BMW sin X5.
-->
Testbilen jeg tok på langtur var en Executive-utgave. Turen startet i Kristiansand og endte i Olden, noe sør for Ålesund.
På turen fikk jeg testet den på motorveier, grusveier og svingete veier.
Testbilen som nevnt er en Executive. Denne utgaven har blitt erstattet med «Luxury pano».
Lexus RX 450h koster fra 1.010.900 kroner. Det er også mulig å kjøpe denne i en «F-sport Pano» som koster fra 1.026.900 kroner.
Det er sentralt å nevne at dette er utstyrsnivåer der det aller meste er standardutstyr, mens sånt som lakk, vinterdekk og hengerfeste kan komme i tillegg.
I testbilen sitter det en 2.5L V6 bensinmotor som er koblet sammen med et batteri. Totalt har bilen en ytelse på 313 hk og 600 Nm dreiemoment. Disse kreftene går til alle fire hjulene.
Det stemmer, her har du firehjulsdrift.
Kreftene blir levert til hjulene via en CVT-girkasse for en silkemyk hverdagskjøring.
RX 450h kan også skaffes med tilhengerfeste. Da har du mulighet til å trekke inntil 2.000 kg.
Lexus RX 450h er en stor bil, noe som man ser på målene.
Den er 4,9 meter lang, 1,9 meter bred og 1,6 meter høy. Den har i midlertidig en hyggelig akselavstand på 2,7 meter som gjør at å svinge med denne er ganske så smidig.
Turen startet med en grundig test av komforten på motorveien og test av cruisekontrollen.
Vi kjørte E18 inn mot Oslo og så videre opp E6.
En ting du raskt finner ut av på motorveien er at dette er en bil som glir langs veien.
Komforten i både seter og fjæring var veldig bra fra første stund.
I videoklippet over får du bli med en liten tur inn i og rundt i bilen, som vi også viser med bilder i denne saken.
Når du åpner døren blir du møtt av et interiør som oser Lexus. Her er de aller fleste overflatene er trukket i skinn.
Testbilen hadde brunt skinninteriør med et grått eksteriør. Dette var en kombinasjon som passet bilen meget godt.
Setene i RX er skinnseter som byr på utrolig god komfort. Langtur i disse er ikke et problem.
Setene er også lette å sette seg inn eller ut av. De lavere kantene på den nedre delen av setet gjør det enkelt, mens kantene i midten holder deg fast under kjøring.
Bilen er utstyr med ventilerte seter. Veldig praktisk på sommeren.
RXen kommer med elektriske seter. Det er også minne i setene, knapper for dette finner du på førerdøren.
Rattet i Lexusen er trukket i skinn og er godt å holde i. Det er mykt og har en delvis tykk følelse til det. Det er litt mindre tykt enn for eksempel BMW sitt ratt.
Her har du også en del knapper på ratter for blant annet bytting av radio/sang, samt mulighet for varme i rattet.
Instrumentene i RX er analoge. Du har en liten skjerm i midten som forteller deg forbruk blant annet, men som også kan vise annen informasjon. Ved bruk av knappene på rattet kan du bla igjennom informasjonen du får via skjermen.
Når du setter bilen i «Sport» vil displayet endres til en turteller.
Selv om bilen kan settes i «Sport» er ikke det så store endringer som i andre biler.
Lexus har satt opp denne bilen for stor komfort, og det gjenspeiler seg i de ulike kjøremodusene.
Bak rattet har du også sportslige padler som lar deg bytte gir fra rattet. En fin detalj om du skulle kjøre på svingete veier.
Cruisekontrollen på Lexusen finner du bak rattet. Denne spaken er identisk til tidligere Toyota-modeller, men det skal ikke tolkes på en dårlig måte. Spaken er satt slik at den er lett tilgjengelig, men ikke i veien når du kjører.
Lexus RX 450h byr på Android Auto og Apple CarPlay. Den er ikke trådløs, derfor kan det være lurt og ha en USB-kabel til telefonen liggende i bilen.
Ved bruk av Android Auto vil du få tilgang til Google Maps som de fleste er kjent med. Dersom du ikke har koblet til telefonen og trenger GPS er det ingen grunn til å bli stresset. GPS’en som kommer med bilen oppleves som enkel å bruke, nøyaktig og oversiktlig.
Ryggekameraet til RX er også identisk til tidligere Toyota-modeller. Her får du et ryggekamera som er bra på dagtid, men som kan oppleves som noe kornete når det er mørkt.
Følelsen du får derimot er det ingenting å klage på. Når du rygger så opplever du at det du ser er like langt unna bilen som kameraet viser.
Lenger ned finner vi girspaken. Dette er en enkel girspak som føles jevn og fin å bruke.
På høyre side av girspaken finner du også koppholdere som ikke er plassert slik at de er i veien når du kjører.
Foran girspaken finner du knappene til varmen, men også kjøling i setene. Dette er noe som er utrolig deilig på sommerstid, og helt klart utstyr som du bli fort glad i.
Under dashbordet finner du en trådløs ladeplate til telefonen.
Det er også to USB-uttak på siden om mobilen ikke er kompatibel med trådløs lading.
I midtkonsollen finner du Lexus sin touchpad. Fra denne kan du styre det meste fra skjermen i midten.
En ting jeg opplevde med denne var at det var lett å finne frem med den, samt bytte sanger. Den gjorde at du kunne konsentrere deg mer på kjøringen enn å holde på med infotainment.
Det er kanskje inne den mest moderne biten i bilen, men jeg opplevde at dette var en detalj som du bli godt vant til å bruke i det daglige.
Lexus byr på flere moduser. Når du skrur på bilen så er den i «Normal». Det er nok den modusen du kommer til å bruke mest. Jeg satt den i «Sport» på litt vingete veier, men dette er ikke en bil som er satt opp for å være en sportslig bil, selv Sport oppleves komfortabelt.
En fin detalj er klokken i midten av dashbordet. Dette gir interiøret en mer eksklusiv følelse.
Bak i en Lexus finner du selvsagt baksetene. Her har du mulighet til å ta med deg tre personer. Det er også to ISOfix-punkter om du skal ha med de yngste passasjerene.
Komforten bak er tilnærmet like god som i setene i front. Her har Lexus videreført det de kan best, komfort. Setene byr på veldig god komfort, men de mangler litt sidestøtte.
Du har også mulighet til å flytte på baksetene. To stykker sitter sammen, og et er individuelt justerbart. Skal du frakte med deg litt ekstra bagasje kan du sette setene lenger frem. Eventuelt legge de ned.
Beinplass er det også masse av. Noe som er greit å vite er at når du skrur av bilen vil setet trekke seg litt tilbake. Det er tilfelle på bildet over her. Selv da har jeg masse plass bak. Når du skrur på bilen vil setet trekke seg ca. 10 cm lenger frem for ekstra benplass.
Takplassen er det heller ikke noe problem med. Jeg er 180 cm og jeg har masse plass. Her kan fint voksne mennesker sitte komfortabelt på lengre turer.
En fin detalj bak er armlenet mellom setene. Her får de som sitter bak tilgang til koppholder og et stort rom for oppbevaring.
Det er ikke bare de i front som får nyte varme seter, de bak har også varme i yttersetene. De får tre nivåer å velge mellom.
Helt bak i bilen finner du bagasjerommet. Her får du tilgang til 539 liter med bagasjeplass. Legger du setene ned så økes dette til 1.612 liter. Setene kan legges ned i en 60/40-løsning.
Under gulvet i bagasjerommet finner du et lite oppbevaringsrom.
Man kan ha hengerfeste på denne bilen, og den kan dra med seg inntil 2.000 kg.
Hvordan er forbruket på RX 450h?
Gjennom de to ukene som jeg hadde denne bilen opplevde jeg litt ulikt forbruk.
Da bilen ble hentet ble den lastet opp med mye bagasje, fire personer og det regnet. Fra Drammen og til Grimstad endte forbruket på 0,75 l/mil.
Da vi startet på Norges-turen gikk turen fra Kristiansand, via verdens ende og videre inn mot Oslo endte forbruket på motorvei kjøring i 20 grader og sol på 0,69 l/mil.
Det som var veldig imponerende var at da vi var fremme i Olden var forbruket fortsatt på 0,69 l/mil.
På hele turen, en kjøretur som var kloss på 1.800 kilometer, kom det totale forbruket på 0,70 l/mil. Et hyggelig forbruk for en så stor bil over en så lang streking.
Hvordan er den å kjøre?
Når du kjører denne bilen merker du fort at dette er en utrolig komfortabel og velbalansert bil.
I det daglige flyter bilen stille og behagelig rundt i gatene. Når du kjører ut på motorveien vil du fort kjenne at RX 450h har massevis av krefter.
Hvis du skal kjøre forbi eller akselerere raskt opp i fart uten å føle at du blir kastet bak i setet er dette bilen for deg.
Gjennom de to ukene jeg kjørte Lexus RX450h opplevde jeg at dette er en relativt stor SUV, men den ligger veldig godt på veien. Jeg fikk teste den i trange bygater, og på blant annet svingete veier.
Her har Lexus lagd en bil som er godt balansert for alle forhold.
I trange bygater oppleves bilen som lett å kjøre.
Når vi beveger oss til svingete veier ligger bilen godt på veien, men dette er ikke en sportsbil.
Lexus har lagd en bil som virkelig er fokusert på komfort og luksus fremfor sportslige kjøreegenskaper.
Hva liker vi?
Det er mange punkter med Lexus RX 450h vi liker Jevnt over var dette en bil som vokste på deg og ble bedre og bedre.
En ting jeg virkelig likte var de adaptive LED hovedlysene. Disse er selvblendende hvis det kommer biler i motgående kjørefelt. Veldig deilig på mørke veier!
Hva liker vi ikke?
Det er egentlig bare to ting som jeg ikke likte.
Den ene er en rar detalj på dørene. Det er faktisk den låse-pinnen som stikker opp fra døren. Når du kjører og lener albuen på karmen så vil du komme borti den. Jeg måtte ofte låse dørene for å få de bort.
Det andre punktet som jeg ikke likte var at deler av midtkonsollen og infotainment-systemet, som godt kunne trenge å oppdateres utseendemessig – moderniseres litt mer.
Hvem er denne bilen for?
Dette er en bil for deg som trenger masse plass i hverdagen, en bil for deg som trenger firehjulsdrift, og en bil som byr på luksus i hverdagen. Dette er også en bil for deg som ønsker noe annet og noe mer unikt enn de mer tradisjonelle SUV-valgene.
Lexus RX er en bil som passer for alle anledninger.
Les flere tester hos Nybiltester