GR Sport handler normalt sett om sportsligere design og dekor, men for RAV4 betyr GR Sport også et fastere oppsett på fjæringene, det fikk vi prøve på isete veier i Luleå.
Toyota RAV4 har vi hatt i Norge en stund, og det er en av de mestselgende bilene her til lands som ikke er elbil.
-->
Vi har dermed testet den før, og vet at den elektriske rekkevidden er meget god. Toyota har også hatt GR Sport konseptet en stund, der kjente bilmodeller fra Toyota får litt sportslig styling, sportsseter og en del GR-merker.
Men som regel holder Toyota endringene for GR Sport modellene til stylingen. Her skiller RAV4 seg litt fra de andre GR Sport modellene, ettersom denne har fått mer sportslig oppsett for fjæringen.
Men la oss starte med stylingen, og da kan det jo være greit å se litt tilbake på en «vanlig» RAV4 sin styling, så det blir enklere å se forskjellene for GR Sport utstyrsutgaven.
De som nå er veldig våkne vil se at det er gjort noen endringer i front-nettet, underleppa og ved tåkelysene, samt en del detaljer som er sorte, som for eksempel speilhus og tak.
Andre vil sikkert også legge merke til at det er laget noen helt nye felger til RAV4 GR Sport. En del av de delene som er i plast på «den vanlige» er i noe som minner mer om pianolakk på GR Sport utstyrsnivå.
For å gjøre oss ferdige med den vanlige tar vi den først, så kommer GR Sport utstyrsnivå nedenfor her.
Igjen vil man se at plastdetaljer har blitt sorte og blankere, og man har fått samme G-mesh bak som foran, samt GR Sport-logoen som også er plassert bak på bilen.
Forsetet er et deilig sportssete i skinn og Alcantara, og i nakkestøtten er det en GR-logo. Selv om jeg sitter veldig godt i dette setet kan jeg forstå at enkelte kanskje skulle ønske seg muligheten til å regulere sitteputens lengde.
Er man bortskjemt med å regulere sideklemmingen, tror jeg kanskje ikke man er «på jakt» etter en Toyota. Selv har jeg mer sans for Alcantara enn skinn slik disse setene har.
Godt skinnratt som også er utstyrt med GR -logo. GR er forkortelsen for Gazoo Racing, som er Toyota sitt merkenavn for racingavdelingen. De deltar blant annet og gjør det meget bra i WRC, som en god del i Norge kjenner godt til på grunn av gode norske sjåfører.
Øverst i GR-pyramiden finner man racing-teamene, så kommer GR-bilene, og i Norge har vi tilgang til GR Supra, GR 86 og GR Yaris – dette er sportsbiler med ulik motorisering og størrelse.
Så har man GR Sport der det handler mest om et sportslig utseende, og det kan man få til veldig mange ulike Toyota-modeller, nå også RAV4.
Instrumentene bakom rattet er nå heldigitale, og delt opp i 3 «tiles», eller 3 områder der du selv kan velge mellom ulike visninger.
Vi startet med å teste hybridutgaven av RAV4 GR Sport, som ikke kommer til Norge. Der fikk vi et forbruk på 0,63 liter på mila.
I plug-in hybriden av GR Sport, som kommer til Norge, så fikk vi som du ser her et snittforbruk på 0,60 liter på mila, med piggdekk og på isete vei, og med tomt batteri. Uansett hyggelig vinterforbruk for en romslig SUV med AWD.
De som er kjent med Toyota RAV4 vil kjenne igjen det meste i RAV4 GR Sport.
I nye utgaver av andre utstyrsnivåer får man også nå de tre områdene i de heldigitale instrumentene bakom rattet. Trådløs Apple CarPlay, men som du ser her tar Toyota ingen sjanser, og har brukt kablet tilgang med tanke på at navigasjonen skulle være stabil selv om vi fant på å stanse bilen.
Ellers er det deilig med store robuste knapper man kan bruke selv om man ikke har tatt av hanskene.
Vi måtte også forholde oss til reinsdyr et par plasser, de var ikke spesielt redde for biler. Her ser man også veistandarden. Hardpakket snø/is med grus på.
Noe som er litt spesielt med Luleå sin beliggenhet er at fjorden fryser til om vinteren, slik at man bruker fjorden som vintervei.
Dersom du tar en liten tur innom Instagramprofilen til Nybiltester kan du se et lite videoklipp av hvordan reinsdyrene her oppførte seg ‒ vi mistenker at grusen var blandet med litt salt så grusen skulle feste seg i den hardpakkede snøen/isen, og at det var dette saltet reinsdyrene var ute etter…
Det ser unektelig litt snodig ut i navigasjonen når man kjører ut på fjorden, men veldig praktisk, man slipper fergekø og fergebillett.
Ikke akkurat smale veier på isen.
I videoklippet over her ser vi kjapt på bilen – med andre ord et ganske kort videoklipp. Når man deler bil blir det litt «snodig» å filme mens man kjører.
Toyota RAV4 har mye plass i baksetene, uansett hvilket utstyrsnivå du velger. Her er naturlig nok baksetene i GR Sport.
Bagasjerommet må man kunne definere som romslig med sine 580 liter opp til bakseteryggens topp, og man kan jo laste høyere opp i en bil som dette om man setter på sikkerhetsnett eller grind for bagasjen.
Hengerfeste kan du naturligvis velge til RAV4, og plug-in hybriden kan trekke med seg inntil 1.500 kilo. Velger du RAV4 i et annet utstyrsnivå og som vanlig hybrid kan du trekke med deg inntil 1.650 kilo.
Både hybriden og den ladbare hybriden har en 55 liters tank, som gir god rekkevidde. En del ladbare hybrider har ned mot 40 liters tank, og man merker de 15 literne for å si det slik.
Kjøreopplevelsen er preget av komfort, og den ladbare hybriden er merkbart sprekere enn hybriden. Så mye at jeg ikke ville vært i tvil om hva jeg hadde valgt.
Jeg sier ikke at hybriden er svak, men den ladbare er bare så mye friskere og sprekere at det gir langt mer kjøreglede for de som bryr seg om slikt.
God kontroll, god fremkommelighet og god komfort er ingen dårlig kombinasjon i en familie-SUV.
Ladbar hybrid er et konsept som mange nordmenn har blitt glade i, og selv om det er flest i Norge som velger seg elbil, så skjønner jeg de som har mest sans for ladbar hybrid.
Her har du så god elektrisk rekkevidde at du mest sannsynlig gjør unna all hverdagskjøring elektrisk, og når du skal på langtur får du et hyggelig forbruk, og slipper å forholde deg til begreper som ladepause eller ladekø.
Med plug-in hybrid har du 19 centimeter bakkeklaring og AWD, noe som gjør at man kommer seg fint fram til hytta, selv om kanskje ikke siste biten av veien dit er asfaltert.
Den norske regjeringen og Elbilforeningen liker dårlig at det finnes folk i Norge som liker hybrider eller ladbare hybrider, det vises gjennom avgiftspolitikk og uttalelser i media.
Det med avgiftspolitikken gjør at Toyota RAV4 GR Sport PHEV starter på 750.300 kroner (10/2-23) i Norge. Da bør det vel nevnes at den er meget godt utstyrt, men likevel så vil de fleste som har fulgt litt med på bilpriser de siste 2-3 årene oppleve at det er stadig dyrere å få seg en bil i dette landet.
Da er det jo en fordel at den bilen man skaffer seg, eller investerer i må man vel helst si, dekker de behov man har på en best mulig måte.
Noen tenker sikkert at jeg er en elbilmotstander, men det er jeg ikke, jeg venter selv på en elbil… så er på ingen måte noen motstander av elbil.
Det jeg har litt lite sans for er at andre skal mene mye om hva slags type bil som dekker den enkeltes behov best mulig.
Jeg synes også det er veldig underlig at man nærmest skal demonisere en fremdriftsform som ladbar hybrid, for det må da være genialt å kunne kjøre elektrisk i hverdagen der man bor, altså null utslipp i hverdagen? Eller?
Kanskje jeg er rar som ser at det kan være et kjekt valg for de som har lang reisevei til hytta eller familie eller andre plasser de få gangene de skal langt av gårde.
Er du på jakt etter en romslig SUV, enten med hybrid eller som ladbar hybrid med god elektrisk rekkevidde, så har du kanskje allerede fått med deg at mange går for Toyota RAV4.
Dersom du har sansen for litt sportslig styling, deilige sportsseter og litt fastere fjæring, så bør du utvilsomt sjekke ut Toyota RAV4 GR Sport.
Les flere tester hos Nybiltester