Med slike krefter dra denne firehjulstrekkeren i vei fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder, og har en toppfart på 258 km/t. Hyundai påstår at Ioniq 5 N skal være minst like moro på svingete veier som i akeselerasjon.
Vi har sett nærmere på denne elektriske sportsbilen fra Hyundai.
-->
Noen har kanskje sett eller lest om Kia EV6 GT, og Hyundai og Kia er jo søsken, så da jeg var i Hamburg for å se den nye ioniq 5 N så spurte jeg de som har laget den hva som er forskjellene på EV6 GT og Ioniq 5 N.
Da svarte de at det var mye enklere å fortelle om hva de delte, for det var plattformen, og noen deler i motoren, ellers var det meste ganske så ulikt mellom de to bilene.
De har tatt det meste ett steg lenger med Ioniq 5 N enn de gjorde med EV6 GT, og for de som har kjørt EV6 GT, og vet litt om hvilken fantastisk kjøremaskin det er, spesielt på svingete veier, så kribler det rimelig greit etter å få dratt ut på veiene med Ioniq 5 N.
I helt normalmodus har du 609 hk, og Hyundai Norge har sagt at Ioniq 5 prismessig skal kunne konkurrere med EV6 GT som i midten av juli kostet fra 749.900 kroner. Det vil gjøre Ioniq 5 til den rimeligste bilen du kan få tak i her i Norge med over 600 hk.
Så har Hyundai et aldri så lite ess i ermet med NGB, N Grin Boost, som du aktiverer med en knapp på rattet. Da får du 10 sekunder med hele 650 hk og 770 Nm, noe som flytter Ioniq 5 N fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder.
Den som er litt ekstra våken vil ha lagt merke til at Ioniq 5 N har en del oransje detaljer som er med på å understreke sportsligheten denne bilen leverer, du har sikkert også lagt merke til at det er noen aerodynamiske tilpasninger til krefter og fart som leveres her.
Åpne luftkanaler inn mot dekk og bremser handler både om aerodynamikk og kjøling av bremser, som for øvrig naturlig nok er ekstra kraftige på en bil som dette.
Andre har kanskje lagt merke til mer praktiske løsninger, som vindusvisker på bakruta. Jeg spurte om det ville komme også på neste generasjon Ioniq 5, og det svarte de ja på.
Her har nok Hyundai tenkt litt hva som skjer med bakruta på Ioniq 5 dersom man tar den med på en grusvei, det kan fort gi et skrapeloddlignende utseende på bakruta. Så at det kommer bakrutevisker på Ioniq 5 er svært kjærkomment, enten man skal ha N eller vanlig Ioniq 5.
Under det høytsittende trekantformede bremselyset ser man en kameralinse, og det er til bakspeilet, der man kan velge mellom kameravisning og vanlig bakspeil. Dette er noe vi ser på i videoklippet nedenfor her.
Som du kanskje fikk med deg i videoen ovenfor så leveres Ioniq 5 N med et nytt 4. generasjons batteri på 84 kWh netto, det har 800V teknologi som åpner for å lade fra 10 til 80 prosent på 18 minutter via en 300kW lader.
Hva man får av rekkevidde ble ikke nevnt da vi fikk se bilen i Hamburg i juni.
Med over 600 hk tilgjengelig under høyrepedalen er det liten tvil om at man ikke planlegger å sette rekkevidderekord med Ioniq 5 N.
Når man kikker inn førerdøren så ser man skikkelige bøtteseter med manuell justering, og man kan velge om man vil kombinere kunstig Alcantara med skinn eller stoff med skinn. Dette er seter som sørger for meget god sidestøtte når man skal teste hva denne bilen er god for.
I dørlista ser du racinginspirerte firkanter, og som du ser i døra på passasjersiden er dette noe man kan finne igjen flere plasser i Ioniq 5 N.
Bakom sportsrattet som vi kommer sterkere tilbake til, så finner man to 12,3 tommer skjermer som er delt opp i en instrumentskjerm og en skjerm for innstillinger.
Head-up-display har man også, og her kan man stille inn en del mer der enn på en vanlig Ioniq 5, med tanke på racing og slike aktiviteter som er mer naturlig med en Ioniq 5 N.
Midtkonsollen er ganske annerledes og langt mer fastmontert enn i en vanlig Ioniq 5, og selv om man kan bruke Apple CarPlay og Android Auto trådløst før denne bilen dukker opp på norske veier i 1. kvartal 2024, så har de også byttet ut dataoverføringspluggen til en USB-C plugg nå i Ioniq 5 N.
Infotainmentskjermen har fått en ganske annen struktur, som er mer «tiles inspirert».
Ladeplaten til mobilen har også fått en del mer sidestøtte, slik at mobilen ikke slenges rundt om man kjører aktivt med Ioniq 5 N på svingete veier.
Som du ser i denne menyen har du mange ulike instillingsmuligheter, og NAS+ med bilde av et eksosrør kan muligens virke litt merkelig. Men det er N Active Sound + der man skal kunne få velge om man vil ha så nær reell ICE-bil lyd som mulig, som naturligvis inkluderer knatring og smell som man normalt sett ville hørt fra en slik motor, eller om man heller vil ha en spesialdesignet elbil-lyd.
e-LSD handler om konfigurasjonen av frontmotor og bakmotor, altså hvordan kreftene best skal fordeles ut fra hvordan du skal kjøre.
Her er ESC off, men du kan også velge sportsmodus for ESC som tillater ganske mye slipp i forhold til det en normal ESC ville gjort.
På rattet har du to N-knapper slik at du kan lagre dine to favoritt-innstillinger i et kjapt knappetrykk.
Oppe til venstre finner man modus-knappen for de vanlige kjøremodus som Eco, Normal og Sport. Til høyre finner man NGB-knappen som drar i gang 10 sekunder med N Grin Boost
Det finnes også en mulighet for å oppleve en slags imitert sport-automatkasse, der jeg antar at man «girer» med padlene bakom rattet, og bilen skal da oppleves som om man kjører den med en vanlig sportsautomatkasse ‒ både med tanke på lydbilde og opplevelser man får i forhold til turtall. Litt spent på å teste dette ut.
Ellers styrer jo padlene bakom rattet regenereringen, og du kan ha inntil 0,6g med regenerativ bremsekraft her.
Instrumentpanelet er relativt sportslig satt opp, med temperaturmålere, G-kraft måler og indikator for diverse sentrale innstillinger som motor, styring og fjæring.
Hyundai Ioniq 5 N er 4,715 meter lang, 1,940 meter bred, 1,585 meter høy og har 3 meter akselavstand, og er den første N-bil på E-GMP plattformen.
Det betyr jo ikke at den nødvendigvis blir den siste, for mye av innmaten i Ioniq 5 N har blitt testet i Ioniq 6… så jeg blir ikke sjokkert om den også dukker opp som N-bil med tiden.
Hjulene er 275/35 R21 med Pirelli P Zero dekk som Pirelli og Hyundai har utviklet sammen. Aluminiumsfelgene er smidde.
I karosseriet er det 42 ekstra sveisepunkter i Ioniq 5 N sammenlignet med Ioniq 5 for å øke karosseriets stivhet, samt beskyttelsen av batteriene.
Du vet at du har med en villstyring av en elbil å gjøre når den har N Drift Optimizer som hjelper deg med å holde driftevinkelen, og har Torque Kick Drift som simulerer effekten man får med clutch kick på en bakhjulstrevet ICE-bil.
Du har Drag Mode og Track Mode med valgene Sprint eller Endurance som vil gjøre batteriet mest mulig klart til oppgaven som ligger foran, enten det er raskest mulig akselerasjon på en kort strekning, om det er maksimalt med krefter i en runde for å sette best mulig rundetid på en bane eller om det er utholdenhet på banekjøring som er oppgaven.
Når det gjelder praktiske sider så har Ioniq 5 N et romslig baksete, og man kan justere baksetene i lengderetning manuelt.
Venstre baksete og midtsetet henger på en måte sammen, og det høyre baksetet er mer selvstendig. Spaken man ser på siden er til å justere bakseteryggens vinkel med.
Ettersom man har fått bøtteseter foran har USB-C pluggene fått en ny plassering i en ny midtkonsoll.
Det er fortsatt 2 USB-C uttak til de som sitter bak, og det er også varme i yttersetene bak.
Bagasjerommet skal romme inntil 480 liter, og jeg spurte de som har laget Ioniq 5 N om den kan ha hengerfeste, men da sa de at man heller kan kjøpe en vanlig Ioniq 5 dersom man må ha hengerfeste.
Hyundai ioniq 5 N kan du få i 10 ulike farger, og denne Performance Blue Matte kan du også få som glossy lakkvariant.
Performance Blue er forbeholdt N-modeller, og vil ikke kunne bestilles til en vanlig Hyundai Ioniq 5.
Dette er en fullblods sportsbil, og på flere områder enda mer sportsbil enn Kia EV6 GT. Konsernet har hentet ingeniør fra BMW M, for å passe på at kjøregleden kom i fokus for begge bilene.
Foreløpig har vi bare kjørt Kia EV6 GT, og vår rapport fra svingete veier i Telemark kommer om ikke lenge, men vi kan avsløre at den er helt fantastisk når det gjelder kjøreegenskaper og kjøreglede, nærmest sjokkerende bra til å være en elbil.
Så når Hyundai påstår at denne er langt mer moro å kjøre, så er det ikke så rart at vi gleder oss til å prøve den på veien.
Hyundai Ioniq 5 N er bilen du kan frakte ungene til barnehagen i, og som du kan ta med på racerbanen og virkelig kose deg med. Norges billigste bil med over 600 hk!
Hva er vel da mer passende enn verdenslansering på Goodwood Festival of Speed?
Det eneste vi tenker på er når vi kan få kjøre den, for vi vet at den skal komme til kunder i 1. kvartal av 2024.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: