Vi har prøvekjørt nye Toyota Corolla Cross

Vi har vært i Spania og prøvd den nye Toyota Corolla Cross, den første Corolla på en stund med 4×4 – nå heter systemet AWD-i.


Toyota Corolla Cross får du som hybrid, det vil si at man ikke skal lade den opp med ledning, men den lader opp batteriet under kjøring med den energien som skapes under kjøring.

Corolla Cross er den første med 5. generasjons hybridsystem, der effektiviteten og effekten har økt og vekten er redusert. Du har en 2.0-liters bensinmotor med 197 hk, og man kan dra unna fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder.

-->
Men du kjøper neppe en Corolla Cross på grunn av akselerasjonen.

Toyota Corolla er det veldig mange som har et forhold til, enten fordi noen i familien har eid en, noen man kjente eide en, eller fordi man har hatt en selv. For Corolla er det første gang den dukker opp som SUV, og at den har AWD-i systemet som gir god fremkommelighet er nok også en stor fordel for mange i Norge.

Vi har testet et noe svakere AWD-i system som befinner seg i Toyota Yaris Cross på vinterstid med mye snø og glatt føre, og vet at man får den ekstra fremkommeligheten som mange ønsker seg med denne løsningen ‒ selv om den ikke er like heftig på fremkommelighet som 4×4-systemet i en Land Cruiser.

Toyota Corolla befinner seg i C-segmentet, der bilene er store nok til å fungere som familiebiler, men samtidig små nok til å være smidige ved kjøring der det er noe mer knapt om plassen.

Corolla Cross er 4,46 meter lang, 1,825 meter bred og 1,62 meter høy. Akselavstanden er på 2,64 meter.

Toyota C-HR er hakket mindre enn Corolla Cross, og Yaris Cross er mindre enn C-HR igjen, og det at denne er større merkes i fjæringskomfort og hvordan bilen ligger på veien. Svært uanstrengt i hastigheter på 120 km/t, og med mindre innvendig støy og mer komfort i fjæringene enn i en Yaris Cross.

Vi kjørte en topputstyrt versjon av Corolla Cross, som hadde mer utstyr enn man får i Norge. I Norge har Toyota Norge valgt å kutte ut JBL-anlegg, og live navigasjon, som henger sammen og koster ganske mye. Vi drøyer derfor test av anlegg til vi får kjøre bilen i Norge med det anlegget som leveres her.

Bakpå bilen kan du bestille hengerfeste, det skal man kunne trekke inntil 750 kilo på. Taklast inntil 70 kilo kan man også ha.

I videoklippet over her ser vi rundt omkring i bilen, tester bakseteplassen og vi deler noen tanker om bilen underveis i kjøreturen.

Det er kun i utstyrsnivå Executive Panorama & Leather at du får seter i helskinn og elektrisk justering. Her kan man justere sitteputens vinkel, og selv jeg som er ganske stor av meg opplevde disse setene som meget komfortable.

Noen vil kanskje kunne savne muligheten for å justere på sitteputens lengde, men jeg savnet ikke det. Korsryggstøtten justeres inn/ut, ikke opp/ned. Den gode sidestøtten fikk vi kjenne på da vi skulle forsere noen veldig svingete veier.

Det er to nye skjermer i Corolla Cross, både den digitale instrumenteringen bakom rattet og infotainmentskjermen.

Da vi parkerte på VIP-parkering på flyplassen så vi at det var muligheter for å gjøre selve bilen gjennomsiktig, og kvaliteten på bildene i ryggekameraet var meget bra.

Apple CarPlay er trådløst, og det vil også Android Auto bli om noen måneder, da vil softwaren oppdateres «OTA – Over The Air» når det er på plass. Akkurat nå må man bruke USB-kablet mobil for å bruke Android Auto.

Komfortabelt og enkelt å justere på bilens klimaanlegg uten å måtte inn i infotainmentskjermen av den grunn.

I det digitale instrumentpanelet dukker navigasjonsinformasjon opp, og forbruket på vei til flyplassen må sies å være av det hyggelige slaget, med 0,43 liter på mila. På vei til lunsj stoppet var det en del mer motorvei med 120 km/t, og da landet forbruket på 0,49 liter på mila.

Den grønne EV-bilen dukker opp når du kjører elektrisk, og det ordner bilen med uten at du selv gjør noe annet enn å kjøre.

Den adaptive cruisekontrollen fungerte meget behagelig, og ble i all hovedsak testet ut på motorvei. Noen biler kan stresse litt med å få opp farten om bilen foran deg drar vekk, men med Corolla Cross var det løst på en behagelig måte.

Styrehjelpen man får var også av det behagelige slaget, noe som forklares litt nærmere i videoklippet litt lenger opp her.

Rattet opplever vi vel at vi kanskje har sett før, et godt sportsratt med fornuftige knapper og løsninger. Cruisekontrollen styres på høyre side og mange menyer styres fra venstre side av rattet.

Til venstre for rattet er det noen knapper. Toppmodellen har elektrisk bakluke, og en egen knapp nederst til høyre i bildet over for å åpne bagasjeromsluka.

Ellers har du parkeringsassistent, kameravisning og av/på med automatisk frontlys, samt mulighet for å justere lysstrålens vinkel opp/ned.

Valg av kjøremodus og EV-modus kan man gjøre foran automatgirspaken, men vi mistenker vel at disse knappene vil bli brukt svært sjelden, for effekten av å bruke dem er noe begrenset. ESP-knappen vil man nok kunne merke er av når føret er skikkelig glatt.

Ladeplate til mobilen har du også foran her.

Baksetene er optimalisert for 2 personer, med det er tre plasser der. Midtplassen her bak er nok ikke spesielt komfortabel på lange turer, og man bør være smal for å sitte der. ISOfix har du i yttersetene.

Jeg tar cirka like mye plass som en som er 190 centimeter lang, og når førersetet er stilt inn på meg selv har jeg helt fin kneplass i baksetet bakom meg selv.

Jeg mistenker at hodeplassen kunne vært akkurat ok dersom bilen ikke hadde hatt soltak, men med soltak vil jeg nok anbefale at de som skal sitte bak ikke er over 180 centimeter. Som du kan se i videoklippet er plassen foran god også for meg.

De som sitter bak har et par USB-C plugger til lading, men ellers er det ikke så veldig mye spennende som skjer i baksetet med tanke på knapper og valgmuligheter.

I bagasjerommet har man 436 liter med plass opp til bakseteryggens topp, men i en SUV som dette er kan man jo laste høyere ved behov. Baksetet er delt 40/60. Den noe store JBL-høyttaleren baki her får man ikke i Norge. Som tidligere nevnt kan man ha hengerfeste og taklast på Corolla Cross.

Legger man ned baksetene får man 1.359 liter. Under gulvet er det reservehjul og noe verktøy i en isoporform, som man sikkert kan velge om man vil bruke eller ikke.

Med 16 centimeter bakkeklaring og AWD-i blir ikke Corolla Cross et villdyr i terrenget, men man kan nok oppleve at den vanskelige kneika blir enkel også vinterstid, og man gruer seg ikke for grusveien til hytta.

På glatt føre vil AWD-i systemet kunne påvirke uavhengig av hastigheten man kjører i, men for at 40 hk og 84 Nm skal få mye effekt bør ikke hastigheten være veldig stor.

Det er som regel noen som lurer på om systemet vil gripe inn på motorvei, og svaret er ja, men i høy hastighet vil effekten av denne inngripen være noe begrenset, mens man merker mye ved en inngripen i lav hastighet.

Som sjåfør bare kjører du, for systemet ordner resten for deg. Du bare kjenner at du kommer fram dit du vil.

Det inntrykket jeg sitter igjen med etter nesten 4 timer på spanske veier av mange slag, er at komforten er god, man kjenner at dette er en større bil enn Yaris Cross.

Støynivået opplevdes behagelig, men vi vet at spansk asfalt ikke er som norsk, så det må vi komme sterkere tilbake til i en norsk test.

De ekstra kreftene denne Corolla Cross har kommer deg til gode ved at det sjelden er behov for den noe hesblesende lyden som oppstår ved full akselerasjon, og du kommer raskt og greit opp i hastighet, også til 120 km/t.

Vi gleder oss til å teste forbruket i Norge til vinteren, for det er også noe vi syntes Corolla Cross leverte bra på selv om de spanske veier ikke var av de mest økonomiske å kjøre på, med forholdsvis mye akselerasjon og bakker, samt en god del motorvei.

Dersom man skal si at Corolla Cross har noen svakhet, så må det være svingete fjellveier oppover, med mye nedbremsing før svinger og akselerasjon etter svingene. Det er ikke denne bilens paradegren, men det mistenker vi at de som har bestilt bilen lever godt med. Vi mistenker ikke at de deltar i bakkeløp med bilen sin.

Svinger som sådan er null problem med tanke på fjæringer og stabilitet/kontroll, så nedover kan svinger være på kanten til underholdende, også får du jo ladet batteriene på vei ned også.

Prismessig starter Corolla Cross Active på 443.500 kroner, men dersom forslaget til statsbudsjett skulle bli vedtatt vil det som er av avgifter fra staten øke med 23.000 kroner for Corolla Cross, noe som eventuelt gir en startpris på 466.500 kroner.

Executive utstyrsnivå gjør at du får med seter i delskinn, elektrisk bakluke, parkeringssensorer foran og bak og blindsonevarsling, og her starter prisen på 468.200/491.200 kroner.

Executive Panorama & Leather gjør at du får seter i helskinn, elektrisk justerbart førersete og panorama glasstak som kan dekkes til med elektrisk rullgardin innvendig. Her starter prisen på 483.700/506.700 kroner.

Lanseringen av Toyota Corolla Cross er lagt til 5. desember, og innen den tid skal forhandlerne få demobil og utstillingsbil på plass, slik at alt blir klart til lanseringen.

Vi gleder oss til å teste Corolla Cross på snøen, med varme i seter og ratt mistenker vi det blir en behagelig opplevelse.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester