Vi har prøvekjørt Mercedes-AMG EQE

Pressen fikk se den første AMG’en som er en elbil i slutten av mai, men vi har også prøvekjørt den gjennom våre tester.


De to bilene vi fikk se hos Bertel O. Steen i Lørenskog hadde begge masse utstyr, som Hyperscreen, ventilerte skinnseter og mye mer. Den ene hadde 21-tommers felger og den andre de «vanlige» 20-tommers felgene som følger med Mercedes-AMG EQE 43 4Matic (heretter kalt EQE).

Hvorfor Sverige og Danmark får EQE som ikke er AMG først, og vi i Norge får AMG-versjonen først fikk vi ikke noe informasjon om, men vi fikk vite at alle versjoner vil komme til Norge med tiden. Også en sterkere AMG-utgave enn denne 43-utgaven som kommer først.

-->

Noen tall må med her: 476hk – 858 Nm – 0-100 km/t 4,3 sekunder – WLTP over 500 kilometer

Rekkevidden avhenger av hvor mye utstyr du skal ha med bilen, og ikke minst om du velger den med 20-tommers felger eller 21-tommers felger, for de store felgene tar vekk 50 km rekkevidde.

Vekten på den grå med 20-tommers felger/dekk, men ellers likt utstyr som den røde, er 2.557 kg før noe eller noen går inn i bilen.

Ser man på bilen vi fikk teste hadde den en egenvekt på 2.520 kg før noe eller noen hadde satt seg inn i den. Det er tungt, og man undres jo på om det kan bli sportslig?!?

Tillatt totalvekt er på 3.095 kg, så man har da en del vekt tilgjengelig til folk og bagasje selv om bilen er tung.

De aller fleste som har bestilt seg en EQE har valgt normal skjerm, og ikke HyperScreen som man ser på bildet over her.

En av årsakene er potensielt raskere levering av normal infotainmentskjerm, en annen årsak er prisen på HyperScreen på rundt 70.000 kroner, det er jo penger man kan bruke på utstyr man får mer glede og nytte av.

Knappene man ser litt alene for seg selv mellom setene er en del av en normal skjerm. Rett under her ser du et bilde fra testbilen vi fikk kjøre som hadde normal skjerm.

Her er alle knapper tilknyttet skjermen, og man får mer listverk og mindre skjerm i dashbordet.

Normalskjermen er meget kompetent, og vi kjenner den godt fra nye C-klasse og mange andre nye biler fra Mercedes-Benz.

Det er også denne skjermen man får i EQS dersom man ikke bestiller den med Hyper-Screen.

Baksetene er designet for to, men på kortere turer kan man ha med tre baki her. Det er yttersetene som har ISO-fix fester og mest komfort.

Man kan få EQE med to klimasoner bak, tilkoblinger for lading av mobil og nettbrett befinner seg i en luke nedenfor som du åpner ved behov.

Dersom man er 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, så blir hodeplassen det som begrenser min trivsel mest baki en EQE ‒ og tilsvarende også i nye EQS dessverre.

I S-klasse har jeg massevis av plass bak, så her mistenker jeg at de som jobber med aerodynamikk har vunnet et par kamper for mye i utviklingsprosessen.

På EQE blir ikke bakruta med opp når du åpner bagasjerommet. Bra med plass har man likevel, noe som tilsvarer 430 liter med plass.

Ser du videoklippet litt lenger ned i denne saken får du se plassen under gulvet også.

EQE får du med mulighet for hengerfeste, og her kan du dra med deg inntil 750 kg. Inntil 75 kg kuletrykk.

Videoen over starter hos Bertel O. Steen med visningen av bilen for pressen, og går så over i prøvekjøringen der vi testet landeveistest, 50/50-test med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t.

Det er aktiv kjøring på vanskelige svingete veier, test av launch-control og opplevelsen av bilen på veien.

Vi fikk da med en del, selv om vi bare hadde bilen noen timer.

Nå er jo design en smakssak, og ut fra min smak er EQE lekrest fra vinkelen du ser bilen fra over her. Jeg synes faktisk den er ganske så kul fra den vinkelen der.

Denne vinkelen litt skrått foran er vel den jeg er minst glad i ved EQE, for det er akkurat som om fronten blir litt for sammensnurpet og lav.

Men se hva som skjer når du får bilen litt nærmere.

Her får sjelen min av en eller annen grunn mer harmoni og glede av å se på EQE. Det mest geniale med designet er jo at aerodynamikken er så rågod, noe vi la merke til på vår 50/50-test som inneholder omlag 50 prosent motorvei med 100 km/t. En test som slår relativt hardt ut for elbiler med dårligere aerodynamisk utforming.

Da vi dro på landeveistest traff vi på en del våt veibane, og noen styrtregnbyger, noe som er langt fra optimalt for en elbil med mye vekt som gjør den mer ømfintlig med tanke på rullemotstanden som øker betraktelig når veien er våt.

Temperaturen var stort sett mellom 15 og 16 grader, men nedi 10 grader der det var regnbyger.

Testbilen hadde standard felger og dekk til denne bilen, med 265/40-RZ20 foran og 295/35-RZ20 bak.

På vår landeveistest er maksimal hastighet 80 km/t, og vi kjører fra Grimstad, via Froland og til Evje, så til Sørlandsparken og Rv420 tilbake til Grimstad.

En runde på 205 km som EQE brukte 39 prosent av bilens batteri på, noe som gir en beregnet rekkevidde på noe over 525 km.

På vår 50/50-test starter vi utenfor kontoret i Grimstad, kjører Rv420 til Ikea, og så motorveien tilbake til Grimstad.

Her fikk EQE en beregnet rekkevidde på 507 km.

Her var det samme forhold, med noe tørr vei og noe vei som var våt og med plaskregn fra byger. Temperatur mellom 15 og 16 grader der det ikke var regnbyger.

Konklusjonen må jo være at rekkevidden er god for Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Dermed vil man nok overleve å miste 50 km rekkevidde dersom man er litt gira på 21-tommers felger og dekk.

Det er ingen som helst tvil om at dette er en svært sterk og rask elbil, og som du kan se i videoklippet er Launch-Control veldig artig og friskt!

Den har sportslig fjæringsoppsett som likevel leverer komfort, og den takler svinger på forbilledlig vis.

Likevel er det ikke så lett å kamuflere at bilen veier over 2.500 kg, og vi er ikke så sikre på om de som virkelig elsker AMG-biler fra Mercedes-Benz kommer til å definere denne elbilen som en ekte AMG.

For all del, det er en fantastisk elbil, og utrolig moro, men en ekte AMG? Kanskje vil den sterkere utgaven som kommer senere overbevise oss?

Kanskje er den bare for tung? Kanskje savner vi lydbildet fra bensinmotoren?

Hva vi mener er relativt likegyldig, for det som teller er jo hva AMG-folket selv mener, og vi har vel en liten mistanke om at de kanskje ikke velger å definere dette som «ekte AMG» selv om denne elbilen er en ganske så fantastisk elbil.

Denne fantastiske elbilen kan du få i høst, fra rett over 900.000 kroner, men regn med at prisen lander litt over en million eller en del mer, litt avhengig av hvor glad du er i ekstra utstyr.

Bilene vi fikk se hos Bertel O. Steen hadde en prislapp på 1.166.105 kroner. Det er jo en del.

Det er lett å trives i førermiljøet, og jeg synes den normale skjermen er svært god, og kan ikke si at jeg savnet HyperScreen nevneverdig under prøveturen.

Det er jo lekkert med HyperScreen, men den koster kanskje noe mer enn den smaker for en god del EQE-kunder.

Svært bra ryggekamera som finnes i flere varianter på listen over ekstra utstyr, og dette er ikke den rimeligste varianten.

Automatisk trafikklysvisning kan være veldig deilig dersom du står først i køen, og litt tett på trafikklyset.

Når det gjelder forseter er det en del å velge mellom, og akkurat her ville jeg nok gått for et hakk eller to opp fra standardsetene som følger med, for det er deilig å sitte nydelig istedenfor å sitte bra.

Det er noe med skinnseter som leverer et høyere komfortnivå, men også en smakssak, for noen ville ikke byttet Alcantara mot skinn.

Du har ellers alt av innstillingsmuligheter, og du kan forlenge sitteputen elektrisk, det bare synes ikke så godt som manuelle løsninger for det samme.

Det er kanskje ikke så lett å se head-up displayet på bildet over, men det er hjertelig til stede, og sørger for at man nesten ikke trenger å ta øynene fra veien. Meget bra kvalitet.

Vi testet også lading hos Mer på en 150 kW lader, og ladetiden fra 10 til 80 prosent landet på 38 minutter på 150 kW laderen. Noe som ikke er best, og ikke dårligst.

Hos Ionity har Mercedes-kunder billig lading første år, samt mulighet for plug & charge, der bil og lader ordner med betalingen etter du har satt inn ladekabelen. Fantastisk enkelt.

Det fine med Mercedes-AMG EQE 43 4Matic er at den allerede er hos din nærmeste forhandler, slik at du kan prøve den.

Skal du ha en slik bil er det neppe genialt å vente for lenge, slik at den ikke kommer før i 2023. Regjeringen har allerede meldt moms på elbiler som koster over 500.000 kroner fra neste år.

Når høsten kommer satser vi på at vi får muligheten til å bli enda bedre kjent med Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, og det gleder vi oss til.

For det er en fantastisk god elbil.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester