Selv i laveste utstyrsnivå er de nye full-LED-lampene
inkludert, og de er en viktig designdetalj i Captur sitt nye uttrykk.
som sitter i baksetet er dette en meget god nyhet, spesielt når også bredden
for de i baksetet har økt med 4 centimeter. Når førersetet er stilt inn på meg selv har jeg fin plass
til knærne mine, faktisk på kanten til romslig med plass. Hodet har litt mer akkurat med plass, men er du under 180
centimeter vil du også oppleve hodeplassen som romslig baki nye Captur. Baksetene kan skyves i lengderetning, slik at man kan velge
mellom å ha mer bagasjeplass eller mer benplass.
Null stress, du kan velge mellom 18 ulike fargeløsninger for interiøret, og 90
ulike fargekombinasjoner utenpå bilen. Her ser du et ørlite utvalg av ulike fargekombinasjoner som var utstilt der vi skulle få litt innledende informasjon etter flyturen til Aten. Det var altså Renault som hadde invitert til test av den nye bilen, og det skjedde altså i Hellas. Er man ikke så glad i farger kan man jo velge sort og hvit
som denne bilen som sto utenfor hotellet vi bodde på.
Hellas, og noen av bilens sentrale funksjoner, som cruisekontroll, og aktiv
filholder for å nevne noe. De hvite bilene hadde utstyrsnivå Initiale Paris, et
utstyrsnivå som blir litt for dyrt i Norge til at Renault velger å ta den inn,
men vet du at du SKAL ha den, så klarer de nok å fikse det for deg. Dersom du har sett inn i en Renault Captur før, så vet du at
dette er en svært solid oppgradering av interiøret, rett og slett en klasse
over det man finner i forrige Captur. Sjekk det stilige automatgiret og plassen du har under til å
lade mobilen din. I videoklippet over her får du se litt mer av interiøret og
designdetaljer, men programmet var noe tett, så filmen ble litt kortfattet. Som sjåfør er det svært merkbart med de nye mer moderne
instrumentene og den store stående infotainmentskjermen. Den store skjermen får du også i utstyrsnivå Intense, som
kommer til Norge. Et godt ratt og gode knapper bidrar til at man lett trives i
denne bilen. Captur har ikke 4×4, men den har noe høyere bakkeklaring på
17,4 centimeter, så får det bli opp til deg om det blir nok terrengegenskaper
eller ikke. Denne testbilen var utstyrt med en 1.3-liters bensinmotor
som leverte 155 hestekrefter og 270 Nm. Automatkassa med 7 trinn var satt opp til redusert forbruk
av drivstoff, altså den var rask til å gire opp, og man kunne lett tenkt at
dette var daft og kjedelig. Men bakpå rattet var det padler du kunne skifte gir med, og
man kunne få slått «av» automatikken om man ønsket å virkelig bestemme giret
selv. Når man kjører litt aktivt er Captur med på notene, men det
virker som om den trives bedre med å levere komfortable kjøreegenskaper framfor
de dynamiske. Forseter med elektrisk justering tviler jeg på Renault Norge
tar inn, men setene er ellers utformet likt selv med manuelle innstillinger. Renault Captur er en bil som helt klart bør vurderes om man
ønsker seg en bil man setter seg inn i og ikke ned i. Jeg mener jeg kjenner en
god del av dem som trives best med å sette seg inn i bilen, kanskje du kjenner
noen også? Kvelden kom, og diverse eksperter fortalte om bilen, og vi fikk også høre litt mer om den ladbare hybriden som kommer til Norge før sommeren 2020. E-TECH plug-in-hybrid som Renault kaller den. Et 9,8 kWh batteri skal kunne frakte deg elektrisk i 45 kilometer
på «blandet kjøring», i bykjøring skal WLTP-rekkevidden bli 65 kilometer.
Samlet effekt blir på 160 hestekrefter når man kombinerer de to elmotorene med
den 1.6-liters bensinmotoren. Elmotorene på til sammen 49 kW skal kunne kjøre opp til 135 km/t
på el, og jada, jeg spurte om hengerfeste, og de mente de ville få den
muligheten også på den, og at den skal kunne trekke 1,2 tonn. Det er ganske mange biler i denne størrelsen som ikke har
luftventiler til de som sitter bak, og flere av dem har også droppet
lademuligheter for de som sitter bak. Dette er noe Renault har prioritert i sin
Captur fordi de ønsker at den skal kunne være hovedbilen for mange ulike
familiekonstellasjoner. Som du kanskje klarte å se i videoen var det en del plass
under gulvet, så man kan legge det ned et hakk om man ikke vil ha «flat
innlasting» slik som vi hadde på testbilene. Baksetet er som du ser delt 40/60 uten noen form for
skiluke, så da er det jo kjekt at den har takrails til ski og slikt. Fordi man kan skyve baksetene framover og bakover kan man
dermed justere bagasjeromsplassen etter de som sitter i baksetet. Dag 2 i Hellas, og det var på tide å kjøre 1.3-liters bensin
med 130 hk og manuelt gir. Denne var nærmest forbausende frisk og fin å kjøre
kontra automaten i automodus. Fargen var i grunnen også ganske så frisk. Det vil jo være
en smakssak hva man synes om slike litt heftige farger, men jeg liker det godt. Ryggekamera med 360 visning fungerte veldig greit, og
skjermen er fin å bruke, god respons, og klare fine bilder/grafikk. Ganske tøft om man velger et interiør som matcher bilens
eksteriørfarge i dekoren. Må jo bare bli glad av sånt. I et hanskerom legger jeg stort sett bare ting jeg nesten
aldri skal ha tak i, som vognkort og servicehefte og refleksvesten. Her var
rett og slett hanskerommet en skuff, slik at man som sjåfør lett fikk
oversikten over hva som var der. Ganske så anvendelig løsning spør du meg. Jeg må si jeg blir oppriktig glad inni meg når de som lager
biler går bort fra hardplastoverflater og over til mykere og mer taktile
løsninger. Dette er et av feltene som Renault virkelig har jobbet med både med
Captur og med nye Zoe. Denne røde over her er forrige Captur, og rett under her
kommer den nye i omtrent samme vinkel. Ikke spesielt vanskelig å se at den nye er langt friskere i
designet enn forrige Captur. Forrige Captur hadde egentlig et litt rundt, men ganske
trivelig ansikt. Mer markante LED-lys på den nye, røffere grill og mer
nedtonede tåkelys, som også gir luftgjennomstrømning for bedre aerodynamikk.
Større felger/dekk gir også et røffere ytre. Når du ser dette interiøret fra forrige Captur, alt fra
seter til ratt til knapper og skjermer, så skjønner du at det har skjedd heftig
mye her inne. Og for meg drar slike forbedringer kjørefølelsen opp noe ganske
voldsomt. I tillegg til alt man kan se av forfriskninger i interiøret
kommer alt det man kan føle og ta på. Her må det være lov å skryte av Renault
for en godt utført oppgradering av interiøret. Jeg forsøkte å lirke noe informasjon om pris ut av PR- og markedsdirektør
i Renault Norge, Roger Andersen, men det er så mye med WLTP og avgifter og
slikt som ikke er klart eller beregnet enda, så det ville han ikke ut med. Men jeg har jo lov til å tolke litt på egenhånd, og vil vel
bli overrasket dersom startprisen på nye Renault Captur er veldig langt unna
300.000 kroner, og i mine begreper betyr det at vi snakker om mye bil for
pengene her. Hva den ladbare hybriden kan komme til å koste skal jeg ikke
gjette på, men at vi vet prisen i god tid før den kommer i forkant av sommeren
2020 er det ingen tvil om. Disclaimer: Alle journalister som var med på denne turen fikk reise
og opphold, samt mat i Hellas dekket av Renault. Det er slik det fungerer for
alle. Sjekk ut nybiltester for flere tester