Det er noe så spesielt som en verdensnyhet på årets MC-messe, nemlig den rykende ferske Indian Sport Chief. (Fotos: MC-messen)
Verdensnyhet på MC-messen
En snau uke etter den digitale lanseringen er det klart at en ny og viktig Indian-modell finner veien til MC-messen på Lillestrøm, og dermed blir dette aller første gang denne blir utstilt for publikum.
MC-messen er tilbake etter at pandemien har satt en stopper siden den forrige messen i 2019, og det med et skikkelig smell. For det er litt en av go’bit de kan lokke med.
For når messen åpner dørene 3. mars har USAs eldste MC-produsent, Indian Motorcycle, også funnet veien til Norge, og den med den rykende ferske og viktig Indian Sport Chief.
-->
‒ Det er sjelden at vi får anledning til å være den første messen som viser en slik verdensnyhet, sier messegeneral Per Sårheim med dårlig skjult stolthet.
Polaris-eide Indian ble grunnlagt allerede i 1901, og en av de som sto bak selskapet var faktisk svensk ‒ Oscar Hedström. Hans familie emigrerte til USA i 1880, og han startet med å bygge sykler og møtte etter hvert en annen sykkelprodusent, George Hendee.
De fant tonen, og bestemte seg for å avansere fra sykler til motorsykler. Så sammen lagde de den første motorsykkelen i 1901, og den 1,75 hk sterke tohjulingen var startet på suksessen som nå tar merket til Norge.
For 101 år siden kom modellen kalt Indian Chief, og denne serien lever i beste velgående den dag i dag. Og det er nettopp sjefen som finner veien til MC-messen. Mer eksakt en litt sportsligere variant kalt Indian Sport Chief, som altså hadde verdenspremiere kun for noen dager siden.
‒ Helt siden lanseringen i 2021, har den redesignede Indian Chief-serien fått gode tilbakemeldinger fra motorsyklister verden over. Den tilbyr et bredt utvalg av ytelse- og stylingsalternativer for å møte ulike personligheter og preferanser, sier Mike Dougherty, president for Indian Motorcycle.
Når Motorsykkelimportørenes Forening og Nova Spektrum arrangerer den første MC-messen siden 2019 gir det selvsagt full gass, for ifølge arrangørene får Indian selskap av alle de andre store produsentene fra Europa, Japan og selvsagt motorsykkelens hjemland USA.
‒ I tillegg har vi aldri hatt så mange nye og kanskje mer ukjente merker i hallene. I likhet med resten av Europa har det vært en utfordring å få alle 2023 nyheter på plass. Til tross for dette er vi er svært stolte av det vi har fått til i år, forsikrer messe-general Per Sårheim.
Med andre ord bør ikke de besøkende gå glipp av noe når messedørene åpner i slutten av neste uke.
‒ Det viktigste for de besøkende er at alle kjente merker er på plass med det de har av tilgjengelig av nyheter her i Norge. Enkelte merker lanserer noen 2023-nyheter litt lenger utpå året, og disse får vi naturlig nok ikke med denne gangen, sier Sårheim.
Som vanlig under slike messer er det en kombinasjon av importører og forhandlere som viser fram både utvalget og nyheter, og i tillegg til de ferske syklene finner også veteransykler og racingsykler i tillegg til diverse caferacere og custom-biker veien til Lillestrøm.
Så her får både gamle og nye MC-entusiaster muligheten til å sjekke ut noen skikkelige perler, og det for første gang siden 2019. Publikumspotensialet bør også være bra, for siden forrige messe har nærmere 50.000 tatt MC-lappen.
De er nok nysgjerrig på hva MC-verden kan by på, og det svaret får de altså neste helg. Her er noen eksempler på hva de kan vente seg.
Les også: