Lyden av e Jaguar F-Type med en V8-motor er bevart for all evighet. (Foto: Jaguar)

V8-lyden bevart for all framtid

Bibliotekaren: Stille, dette er et bibliotek! Jaguar F-Type V8: VROOOOOOOOOOMMMMMM!


Man skal som kjent høre mye før ørene faller av, men nå begynner de jaggu å løsne. For nå er det ikke bare bøker og andre dokumenter som finner veien inn i biblioteket, men faktisk en lyd. Jepp.

Nå er det kanskje ikke så rart. For vi lever nå i en tid der alle de rå motorlydene er i ferd med å forsvinne, ja, selv fra racerbanene. For «alle» er enig om at elektriske drivverk er framtiden, og gamle helter som V6, V8, V10 og V12 lever på lånt tid.

Et merke som Jaguar har for lengst tråkket inn i den elektriske tiden, og en sportslig bil som F-Type har fått selskap av en elektrisk SUV-søster kalt I-Pace. Og framtiden bør se lys ut, for elbilen har hanket inn store priser som årets bil i verden og årets design.

Men det er selvsagt synd at framtidige generasjoner blir snytt for den vakre lyden når store V-motorer snerrer, for en ting er sikkert ‒ den plystrelyden som elbiler åpner for gir ikke samme helhetlige opplevelsen. I tillegg kan du faktisk føle på kroppen når det største V-motorene åpner alle slusene.

Så noen ting kan ikke forklares, og dette må nesten opplevelse. For prøv å forklare lyden av V8-motor, det går ganske dårlig.

Fra 2025 vil det ikke finnes noen nye Jaguarer med en masse lyd, for da skal det britiske merket være helelektrisk. Så ja, da blir det stille i fjøset.

Men det betyr ikke at V8-lyden forsvinner ned i brønnen. Det sørger av alle British Library for. De har nemlig nå arkivert et lydopptak av F-Type V8 ‒ og dermed bør den være berget for all evighet.

I tillegg finner også andre Jaguar-ting inn i de dype arkivene til det britiske biblioteket. De har også fått de første gateopptakene av biler, slik at disse også blir tilgjengelig for folk å glede seg over i generasjoner fremover.

Lyden, en superladet lyd, kommer fra en Jaguar F-Type R 75 som huser en 575 hk sterk 5-liters V8, og opptaket er tatt i et spesialbygd lydkammer ved Gaydon Engineering Center – samme sted som F-Types eksoslys opprinnelig ble tonet fram.

Bilen som er en spesialutgave i forbindelse med Jaguars 75 år med sportsbiler klarer 0-60 mph (0-96,5 km/t) på 3,5 sekunder, og har en toppfart som er elektronisk begrenset til 300 km/t.

Opptakene er gjort fra innsiden og utsiden av bilen, og byr på både et 30 og 47 sekunders lydklipp av både akselerasjon og girskift.

Slik så det ut da Jaguar tok opp lyden:

Lyden av e Jaguar F-Type med en V8-motor er bevart for all evighet. (Foto: Jaguar)

‒ F-Types superladede V8 gir en unik lyd på grunn av det omhyggelige optimaliseringsarbeidet vi brukte på hele drivverket, mest av alt på inntaks- og eksossystemene – mer enn 85 iterasjoner før vi lanserte bilen første gang, og har utviklet seg kontinuerlig siden den gang, forklarer senior lydingeniør Charles Richardson.

‒ Kulminasjonen av det arbeidet – lydene du opplever når du kjører F-Type R 75 – er noe vi ønsker skal være tilgjengelig i generasjoner framover. Å arkivere det hos British Library lar oss gjøre det, og det er noe vi er veldig stolte av.

Vi kan selvsagt ikke skrive en sak som dette uten muligheten til å høre hva dette faktisk er for noe.

Så jekk opp volumet, og vi anbefaler sterkt øretelefoner eller propper, og nyt den himmelske symfonien av en V8 som snerrer som bare en slik kan. Dette er et av de to lydopptakene som nå blir bevart av British Library, og få for all del med deg det aller siste brølet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter