‒ Denne praktfulle Bentley S2 Continental var allerede en eksepsjonell bil, som et av bare noen få eksempler av sin type finnes i verden. I sin nye drakt er dette det sjeldneste kjøretøyet som noensinne har blitt konvertert til helelektrisk fremdrift, og det mest eksklusive prosjektet vi noen gang har gjennomført hos Lunaz Design ‒ den er bokstavelig talt unikt.
Ordene tilhører David Lorenz, grunnlegger av det britiske ombyggingsselskapet Lunaz. Mer eksakt bygger selskapet som også har den tidligere engelske fotballstjernen David Beckham som investor klassikere om til å bli elbiler.
-->
De vil altså gi dem nytt liv, og et mer eksklusivt oppdrag enn dette har de aldri hatt.
‒ Denne bilen er en ytterligere demonstrasjon av vår velprøvde oppskalerings-prosess og teknologier, utviklet helt internt ved vårt Silverstone-anlegg, som raskt blir de facto gullstandarden for elektrifiseringsprosjekter som involverer verdens mest prestisjefylte merker, sier Lorenz.
Så hvor sjelden er denne bilen?
Jo, bilen fra 1961 er kun en av fire som ble bygd, og originalt hadde den en 6.2-liters V8-motor. Den motoren er pensjonert, og nå har bilen en elmotor med over 400 hestekrefter som sørger for å skyve klassikeren opp til 100 km/t på 7 sekunder.
For over 60 år siden ble fortsatt karosseriene til de mer luksuriøse bilene produsert av uavhengige karosseribyggere etter kundens spesifikasjoner, såkalt coachbygde biler.
Ifølge byggearkene bestilte den første eieren i utgangspunktet et firedørs karosseri fra den ledende karosseribyggeren i London, James Young, men angret seg åpenbart. For alle dokumentene viser at denne bilen kun har eksistert i sin nåværende todørs form.
I 1967 skiftet bilen eier for første gang, men så begynte stolleken og bilen har vært innom land som Tyskland og Japan før den returnerte til Storbritannia.
Bentley Continental er den mest sjeldne S2-varianten – Standard- og Long Wheelbase-versjonene sto bak mer enn 80 prosent av det totale antallet produserte – og i dag er denne spesifikke bilen altså kun en av bare noen få som eksisterer.
Den bilen får altså leve i mange år framover, og ikke minst blir det lov å kjøre den også midt inne i byer med nullutslippssoner.
Lunaz sier at de nok en gang har gått for Concours-standard, den høyeste standarden for oppussede klassikere, og oppfyller selskapet tre hovedkrav for et resirkulert elektrisk kjøretøy ‒ brukervennlighet, pålitelighet og bærekraft.
Resultatet er dette:
Som vanlig startet de med å gjennomgå hele bilen og alle delene, og 3D-skannet den for å lage detaljerte CAD-modeller (Computer Aided Design) som la grunnlag for alt renoverings- og gjenoppbyggingsarbeid som kreves.
Deretter ble karosseriet strippet helt ned til metallet, før det ble bygget tilbake til ny tilstand ved bruk av tradisjonell karosseribygging og restaureringsteknikker.
Eventuelle utvendige og innvendige materialer ble reparert og belagt på nytt, og bærekraften har stått i sentrum. For alt som ikke kunne gjenbrukes, ned til nylonet i sikkerhetsbeltet, ble resirkulert.
Dette gjelder også den imponerende motoren som er pensjonert, og alle væsker og andre ting blir håndtert på den mest skånsomme måten, forklarer Lunaz.
Når de monterte det elektriske drivverket som inkluderer batteripakken tok de høyde for kjøreegenskapene, mens andre viktige deler som inkluderer bremser, styring, fjæring og elektriske systemer ble modernisert slik at de innfrir dagens sikkerhetsstandarder.
De har også løftet bærekraften til innsiden, og seteskinnet er for eksempel laget av skinn som er garvet med naturlig olivenblader, teppet foran, bak og i bagasjerommet er laget av 100 prosent regenerert nylonfiber og har en bakside laget av 100 prosent resirkulerte plastflasker.
Når de gjelder treet som er på dashbordet og rundt omkring i bilen stammer også dette fra bærekraftige kilder, så Lunaz har ikke tatt noen snarveier.
Og det skulle kanskje bare mangle, for dette er altså den aller sjeldneste bilen som har blitt ombygd til en elbil.
Resultatet er ikke uventet en klassisk perle som forhåpentlig får leve i mange, mange år framover.
Her er bildene av den vakre og miljøvennlige Bentley S2 Continental fra 1961:
Les også: