Toyota kommer i løpet av 14 dager med sin nye ladbare hybrid versjon av Toyota RAV4, med 75 km elektrisk rekkevidde, 306 hk, 0-100 på 6,0 sekunder og AWD. Vi har prøvekjørt den!
Vi har fått noen timer med Toyota RAV4 plug-in hybrid, og vi byttet bil tre ganger på turen for å få vist fram ny farge og teste forskjellen med og uten soltak.
Om en måneds tid får vi låne bilen litt lenger, og da kan vi ta den med i de faste testløypene våre for ladbare hybrider der vi tester elektrisk rekkevidde.
-->
Med ladeboks hjemme, og 32A kurs lader du opp bilen på 2,5 timer. Det er ganske raskt med tanke på at den har et batteri på 18,1 kWh.
WLTP-målinger tilsier en elektrisk rekkevidde på 75 km, men vi tror nok vi kommer lenger ettersom WLTP for bykjøring er 98 km elektrisk kjøring. Når så god elektrisk rekkevidde kombineres med Toyota sitt fjerde generasjons hybridsystem får man fort et meget hyggelig lavt forbruk av drivstoff, også på langturer. Bilen har en 55 liters tank, og anslått rekkevidde blir da 900 km.
Vi startet hos Toyota i Drammen med litt informasjon om bilen før vi dro av gårde i hver vår bil, retning Blaafarveverket og Lampeland.
De med norsk registreringsnummer var topputgaven Executive Bi-Tone Panorama som starter på 593.400 kroner, og de med belgisk registreringsnummer var Executive Bi-Tone uten takluka som starter på 580.100 kroner.
Innstegsmodellen heter Life, og har en god del mer utstyr enn innstegsmodellen til en vanlig hybridversjon av RAV4, og her er startprisen på 497.700 kroner.
Det første som slo meg da jeg satte meg inn var at det hadde vært supert om man kunne senket førersertet en eller to cm til i et ellers så komfortabelt skinnsete som har både kjøling og varme.
Sitteputens lengde kan man ikke justere på her, men man kan justere sitteputens vinkel, dermed får man den lårstøtten man ønsker seg.
Den ladbare hybriden får i denne topputgaven litt ekstra røde sømmer og pynt i setene.
I vår bil var både fotograf Sander og jeg, og vi undret oss litt over at ikke passasjersetet foran kunne justere høyden på sitt sete.
Med soltak bygger taket en del lenger ned, og mengden luft over hodet ble noe begrenset. Det ble ikke problematisk, bare litt underlig etter en uke med den kompakte elbilen DS 3 Crossback E-Tense der jeg hadde massevis av plass mellom hodet og taket. Dette var nok også noe av bakgrunnen for ønsket om å kunne senke førersetet noe mer enn jeg kunne.
Vi testet også en Executive Bi-Tone uten soltak for å se om det ble mer luft over hodet i den, og det ble det utvilsomt.
Jeg ofrer gladelig soltak for mer luft over hodet, men jeg er kanskje litt rar.
Rattet er meget godt å holde i, men jeg kunne godt fått lov til å dra det 1-2 cm mer mot meg selv, gode skjermer og vi testet navigasjon både med bilens system og med Google Maps i Apple CarPlay som du må bruke USB-tilkobling til mobilen for å bruke.
Head-up displayet viser her hastighet, en eco linjal og fartsgrensen på stedet, her med endret fartsgrense på grunn av veiarbeid.
Når du bruker bilens navigasjon så kommer navigasjonsinformasjon også opp i head-up displayet når du nærmer deg et kryss eller en rundkjøring.
Kjøreegenskapene må betegnes som friske, med en fjæringskomfort som i første omgang gir deg gode tilbakemeldinger så lenge veiens utfordringer med tanke på humper og dumper ikke blir for store, men vi testet også svært krevende veibane som da gav en mer duvende følelse i demperne, rett og slett fordi det ville vært ubehagelig over ujevnheten med for fast fjæring.
Den ekstra vekten er lavt plassert, noe som gjør at det kan være ganske moro på svingete og krevende vei så lenge du ikke har noen i baksetet som griser til bilen din.
Etter å ha kjørt en del Toyota før må det være lov å være positivt overrasket over bilens kjøreegenskaper!
En 2.5-liters 4 sylindret bensinmotor gir kanskje ikke den grommeste lyden, men det blir ikke så anstrengt når man har mer elektriske krefter som hjelper til ved akselerasjon.
Du har rett og slett masse krefter, så mye at det kan øve opp smilemusklene dine!
I biler som har mye stillhet sitter man jo fort og lurer på hva slags lyd det egentlig er man hører inn i kupeen. Vi landet på at det måtte være den relativt voksne dekkdimensjonen som gav noe lyd inn i kupeen, for det ble mer av lyden når asfalten ble dårligere.
Mye lyd inn i kupeen er det på ingen måte, og dette må jo bare være veldig komfortabelt på langtur!
Vi gleder oss til å teste slike ting mer i september når vi får låne bilen noen dager og får dratt den gjennom våre faste testløyper, og får kjørt den noen hundre kilometer.
Når man får kjørt bilen langt får man også testa forbruket på langtur, med og uten forhåndslading, den elektriske rekkevidden i samme løype som vi tester alle ladbare hybrider og en del slikt, så det kommer vi sterkere tilbake til.
Bortsett fra litt røde sømmer her og der, og mulighet for head-up display er forskjellene ellers små i forhold til en vanlig RAV4 hybrid.
I videoklippet over her får blant annet se kamerabakspeilet, som skal være noe bredere i bildet nå enn før, og gi et noe bedre bilde.
Selv er jeg begrenset glad i kamerabakspeil, men ser at det er nyttig om man har pakket bagasjerommet fullt til ferien, for da har man full oversikt bakom bilen likevel med kamerabakspeilet.
Ganske hyggelig kvalitet på ryggekameraet, og et JBL lydsystem med 9 høyttalere som gir god lyd.
Det finnes en god del engelske talekommandoer, med de krever nok noe øvelse, og er ikke helt genialt uten øvelse, vi fikk ikke systemet til å forstå NRK P1 som radiokanal etter flere forsøk, så vi sa nok noe feil. Vi får teste mer neste gang vi får låne bilen.
I tillegg til støtte for Apple CarPlay og Android Auto så følger det en app med bilen der man kan se hvor mye strøm og bensin/rekkevidde det er på bilen, man kan ordne med forvarming av bilen og en del annet som app-brukere er vant med fra før på biler som kan lades.
Appen skal bli klar før kunder får utlevert biler om et par ukers tid, men vi fikk ikke testet noe «nesten ferdig app» nå.
De fleste bakseter er best for 2 selv om man har sikkerhetsseler for 3. Som man kanskje klarer å se på gulvet her er det en boks på gulvet for den som har fått midtsetet.
På kalde vinterdager vil de som sitter i yttersetene ha mulighet for å varme opp baken sin med et enkelt knappetrykk i døra.
Når ingen bruker midtsetet bak får også de to andre et midtarmlene med koppholdere.
Det var 2 USB plugger til de bak slik at de kan få ladet opp mobilen eller nettbrettet eller andre duppeditter som trenger å lades.
Kneplassen i baksetet må defineres som meget god, for det er sjelden jeg får så mye kneplass når forsetet er stilt inn på meg selv.
Med soltak er hodeplassen litt akkurat der bak for min del, uten soltak er hodeplassen god til meg også der bak.
Jeg er 184 cm lang, har lang rygg og stor bakende.
Gulvet i bagasjerommet er «nesten» flatt, men i en vanlig hybrid kan man ha gulvet i en lavere posisjon, og det kan man ikke her i plug-in hybriden.
Det er 40/60 delt baksete uten noen gjennomlastningsluke.
Fra gulvet og opp til toppen av bakseteryggen har man 490 liter, men i slike målinger tar man som regel med det som er av plass under gulvet også, og da får plug-in hybriden 520 liter.
Her ser du hvordan de 30 literne med plass under gulvet i den ladbare hybriden ser ut, kjekt å ha ladekabler der, samt litt annet som dekkreparasjonskit og slikt.
Her ser du gulvet i nedre posisjon i en vanlig RAV4 hybrid, og denne nedre posisjonen har man ikke i plug-in hybriden, og forskjellen på de to gulvene blir dermed 3,5 cm.
Tar man med plassen under gulvet her uten reservehjul, er forskjellen på 90 liter totalt sett sammenlignet med den ladbare hybriden.
Hybriden kan trekke 1.650 kg på hengerfestet, mens den ladbare hybriden må nøye seg med å trekke maksimalt 1.500 kg bakpå hengerfestet.
Det fine med en SUV er jo at plassen i bagasjerommet ikke stopper ved toppen av bakseteryggen, bare husk å sikre bagasjen godt!
Det er ingen tvil om at Toyota RAV4 plug-in hybrid har svært mange egenskaper og kvaliteter man setter pris på, som god komfort på langtur, lang elektrisk rekkevidde så hverdagskjøringen kan gjøres unna elektrisk, og forbruket på langtur reduseres.
Gode kjøreegenskaper, også om du tar den med på svingete og vanskelige veier, sterk og sprek og gjør unna 0-100 på 6,0 sekunder.
Det er også mye utstyr er inkludert i Executive Bi-Tone som du kanskje ikke engang kan få hos flere konkurrenter.
Det er noen små designdetaljer som skiller en RAV4 hybrid (til venstre) fra en RAV4 plug-in hybrid (til høyre)
At beskyttelsesplaten under bilen er sort i de synlige områder foran og bak på den ladbare hybriden, samt en metall-list foran over beskyttelsesplata, samt et annet mønster i den sorte grillen.
Toyota Norge jobber for å få inn 3.000 RAV4 plug-in hybrider før jul, hvorav de aller fleste er forhåndssolgt allerede. Så er jo covid-19 naturligvis et usikkerhetsmoment i forhold til produksjon, frakt og leveringer som ingen helt kan klare å forutse eksakt. Utleveringer til kunder er beregnet å kunne starte om et par uker. Da skal også appen være klar.
Noen rakk å reservere før den norske krona ramlet som en sten, og prisene måtte justeres opp, og de får bilen til den prisen de reserverte bilen til.
Av en eller annen mystisk årsak var det lite snø å teste i-AWD systemet på, så det får vi komme sterkere tilbake til når snøen dukker opp. Noen gjørmebane i terreng var heller ikke arrangert.
I utgangspunktet skal i-AWD systemet i en vanlig RAV4 hybrid og plug-in hybriden fungere på samme måte.
I praksis vil det si at forhold de fleste opplever takles meget godt, men det er ikke like råbra som systemene Land Rover og andre 4×4 spesialister kan varte opp med.
Om ikke lenge kan du teste RAV4 plug-in hybrid hos din nærmeste Toyota-forhandler, det kan anbefales!
Sjekk Nybiltester for flere tester