Toyota pirrer nå med to elbil-konsepter som skal vises under en bilutstilling i Japan senere denne måneden. (Fotos: Toyota)

Toyota pirrer med to elbil-konsepter

Den ene har bærer til og med GR-logoen.


Det er snart duket for Japan Mobility Show, og bilmerkene kommer stadig med nye drypp rundt nye og spennende biler som dukker opp der.

Det største japanske merket kjenner selvsagt sin besøkelsestid, og pirrer nå med to nye elbiler som skal vises i konsept-utgaver. En SUV og en sportslig GR-modell, henholdsvis kalt FT-3e og FT-Se.

-->
Toyota sier at de konseptmodellene gir oss et blikk inn i framtiden, hvor elektrifisering og intelligens står i sentrum sammen med nye opplevelser slike biler skal gi. Toyota vil nemlig at bilen også skal bli en livsstilspartner ‒ ikke kun et framkomstmiddel.

Selv om de to konseptene først skal vises under den store utstillingen i Japan, løfter Toyota litt på sløret rundt bilene ‒ men kun i hovedtrekk.

FT-3e er en SUV som skal vise neste generasjon elbiler, og her er det fokus på nye kjøreopplevelser og personlige tjenester drevet av innovative teknologier, som Toyota selv sier.

Her skal det ytre designet kombinere avansert styling og estetikk samtidig som linjene og overflatene som utgjør kroppen er så enkle som mulig.

Digitale skjermer skal gi all mulig informasjon, inkludert batterilading, innebygd temperatur og innvendig luftkvalitet når sjåføren nærmer seg bilen.

SUV-modellen har også en langt sprekere søster som skal gi oss et hint om hva som skal komme når også Toyota Gazoo Racing kaster seg på elbilbølgen.

FT-Se deler altså hovedkomponenter med FT-3e, og her sier Toyota at bilen skal fortsette å vokse selv lenge etter at den er solgt. Ja, den skal bli bedre gjennom programvareoppdateringer.

De kan også fortelle at bilen har brede og lave proporsjoner, og sammen med en elegant, banebrytende silhuett skal dette reduserer aerodynamisk luftmotstand som jo er ganske viktig for en elektrisk sportsbil.

På innsiden er det også neste generasjons cockpit som skal åpne for intuitive kontroller og en mer oppslukende kjøreopplevelse.

Videre sier Toyota at bilen er utstyrt med en lav instrumentpanelprofil som skal sikre god utsikt fra førersetet, og det er også noen nye løsninger som skal beskytte kroppen mot G-krefter under kjøringen. Så det bør tyde på at det går greit unna i en FT-Se.

Toyota pirrer nå med to elbil-konsepter som skal vises under en bilutstilling i Japan senere denne måneden. (Fotos: Toyota)

Både Toyota og Lexus har tidligere vist fram sportslige elbilkonsepter, og FT-Se kan minne litt om den som Toyota viste fram sammen med en rekke andre konsepter i slutten av 2021.

Men det får vi altså vite når Japan Mobility Show starter i slutten av måneden, for enn så lenge nøyer Toyota seg med to bilder av hver av de to konseptene.

Her har du disse:

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter