Tommelen opp for Toyota når det kommer til kundeservice. (Foto: Toyota)

Toyota har Norges beste kundeservice

Ingen over og ingen ved siden av. Toyota Norge er kåret til Norges beste bedrift når det kommer til kundeservice.


Toyota Norge har hatt noen gode uker når det kommer til kundeservice.

For tidligere i mai ble det klart at de var best blant de 10 største bilmerkene her i Norge i den store Norsk Kundebarometer-undersøkelsen, og totalt endte bilmerket på 6. plass av alle selskapene i denne.

Nå har de toppet dette med å hanke inn nok en kundepris, og denne gang slo de like godt knock-out på alle bedriftene her hjemme ‒ uansett kategori.

Det er nemlig nok en slik pris som deles ut, og denne er kalt Norsk Kundeserviceindeks og er gjennomført siden 2010. Her blir rundt 40.000 spurt om deres opplevelse med kundeservicen, og gir deretter sin karakter.

Her er det altså bedriftens egne kunder som avgir dom, og KSIndeks som undersøkelsen heter er delt opp i en rekke kategorier. Disse er bank, forsikring, mobil, bredbånd, strøm, TV, reise og offentlig, og dette er som vi vet alle segmenter med potensielle mange kundehenvendelser.

Som vi ser er det ikke en bil-kategori, men for å samle de som faller utenfor de åtte kategorien er det også en åpen klasse. Til slutt kåres det også en sammenlagtvinner ‒ og dette er altså den beste bedriften når det kommer til kundeservice her i Norge.

Toyota stakk først av med prisen i åpen klasse, og deretter ble de også tildelt hovedprisen for årets beste kundeservice uavhengig av kategori.

– På vegne av alle Toyota-medarbeiderne i Norge er jeg ydmyk, utrolig takknemlige og stolte av denne utmerkelsen, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ God kundeservice ligger i kjernen av vår kultur, og Toyotas medarbeidere har gjennom flere år jobbet systematisk med å skape best mulig kundeopplevelser. Det er gledelig å se at dette legges merke til hos kundene.

Ifølge KSIndeks scoret Toyota Norge godt på alle de viktige områdene som omhandler god kundeservice ‒ de svarer raskt, medarbeideren forstår sakene og de finner gode løsninger for kundene med god serviceinnstilling.

Prisen bekrefter altså Toyotas resultat i Norsk Kundebarometer, en undersøkelse i regi av BI som inkluderer 159 norske bedrifter.

– Dette er to kåringer som begge motiverer og inspirerer oss til å fortsette jobben med å levere stadig bedre opplevelser til våre kunder, sier Pawlak, som også ser kundenes tilbakemeldinger i sammenheng med Toyotas biler:

– Kundenes tilfredshet handler om hvordan vi møter deres behov og forventninger gjennom hele kundereisen. I tillegg til god kundeservice, er kåringene et resultat av at våre bilmodeller er klimavennlige, trygge og driftssikre, samt møter de ulike behovene til det norske folk.

Tommelen opp for Toyota når det kommer til kundeservice. (Foto: Toyota)

Dette er bedriftene med best kundeservice i Norge, ifølge KSIndeks:

  • Årets beste bedrift: Toyota
  • Åpen klasse: Toyota
  • Bank: Sbanken
  • Forsikring: Frende
  • Mobil: Ice
  • Bredbånd: Altibox
  • Strøm: Gudbrandsdal Energi
  • TV: Allente
  • Reise: Color Line
  • Offentlig: Sykehuspartner

Les også:

Les mer om:

Nyheter