Toyota Aygo X klar for Norge

Den nye versjonen som skal skape krydder i A-segmentet kan bestilles i mai, og skal lanseres her i Norge i løpet av sommeren.


Da Toyota viste fram Aygo X, en litt røffere etterfølger av lille Aygo som kom i 2005, var det med et stikkord ‒ krydder. Bilen skal nemlig krydre hverdagen med sine unike fargekombinasjoner, og det er fire slike tilgjengelig for Aygo X.

I tillegg har det japanske merket studert hva kundene i de europeiske byene egentlig forventer av en bybil, og har på toppen bygd en bil med samme basis som den litt større søsteren Yaris. Og det er ikke dumt!

-->
Den bilen, altså den 3,94 meter lange Yarisen, er satt sammen på den nye GA-B-plattformen, og var såpass vellykket at den like godt ble kåret til årets bil her i Europa i 2021. Ikke verst!

Crossoveren Aygo X har faktisk vokst betraktelig i forhold til den forrige utgaven, og måler nå 3,70 meter i lengden. Det er kort, men likevel hele 24 centimeter lenger enn forrige Aygo, og plassen innvendig bør ha økt enda mer. For akselavstanden er nå dratt ut ytterligere 9 centimeter, og bredden har est ut med 13 centimeter til totalt 1,74 meter.

Som vi kan se av bildet over henter den også inspirasjon fra den nye Yaris Cross, og har fått litt SUV-egenskaper. Bakkeklaringen har økt med 11 mm, mens sitteposisjonen har økt med 55 mm.

Her har Toyota også tenkt sikkerhet, og vinklet A-stolpen som kan hindre sikten litt med 10 prosent til 24 grader for økt utsyn.

Den innvendige høyden har da også økt med 5 centimeter, og bakerst har bagasjeplassen vokst med hele 60 liter til totalt 231 liter.

Her er konseptet Aygo X prologue som også viser fire fargekombinasjoner som Toyota den gang så for seg:

En annen litt spesiell ting er at bilen også blir tilgjengelig med et uttrekkbart kanvas-tak, som den første A-segment crossoveren. Ifølge Toyota er den nye kanvas-toppen designet for å gi maksimal kjøreopplevelse, og åpningen er økt med 40 mm og økt utsynsvinkel på 20 prosent.

En ting byfolket i Europa etterspør er svingradius, og det har Toyotas utviklingsfolk i Frankrike åpenbart jobbet med når de har utviklet Aygo X. Denne er nemlig på svært så beskjedne 4,7 meter, så Aygo X snur nesten på den berømte femøringen. Smart i trange bygater.

Ellers har Toyota dyttet inn mye utstyr og teknologi som vanligvis kun er tilgjengelig for litt større biler, og dette inkluderer ting som LED-lykter, optimalisert lydisolering, et premium lydanlegg, støtte for trådløs mobiltilkobling, Toyotas Safety Sense-pakke med flere førerassistenter og et design som skal gjøre den både mer aerodynamisk og lettere.

Under panseret har Toyota plassert den lille 1-liters motoren med tre sylindre, og forbruket er opplyst til ganske så vennlige 0,47 liter per mil.

Toyota Norge åpner for bestillinger 19. mai, og bilen skal lanseres her hjemme i løpet av sommeren.

Prisene strekker seg fra 220.000 kroner for innstegsmodellen med manuelle gir og opp til 303.000 kroner for Limited-utgaven.

Her er bilder av Toyota Aygo X, en bil designet og laget i Europa for de europeiske kundene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter