Top Gear har kåret årets bil i 15 forskjellige kategorier, og denne ble den eneste som vant to priser. (Foto: Jeep)

Top Gear har valgt sine elbiler-favoritter

15 kategorier, 14 vinnere. For ja, gjengen hos Top Gear har også funnet bilen som er verd tittelen «årets elbil». Hint ‒ du ser den på bildet over.


Vi blir nærmest teppebombet med «årets bil»-kåringer, for de første månedene inn i et nytt år er selvsagt høytid for slike. De to viktigste er årets bil i verden og årets bil i Europa, og begge har funnet sine verdige vinnere.

Hyundai Ioniq 6 er kåret til årets bil i verden, og rasket i samme slengen med seg tittelen som årets design i verden og selvsagt ble den også årets elbil i verden.

-->
Den rene europeiske juryen hadde ikke en gang Ioniq 6 blant favorittene, og det ble raskt klart at det var en amerikansk bil som stakk seg ut. Men ikke fra merker som Ford eller Tesla, men faktisk en Jeep ‒ og til og med en helelektrisk en. Jepp, de kommer nemlig med sin første slike, og den heter Jeep Avenger.

Og ja, den kommer vi tilbake til.

De tredje internasjonale store prisen er årets bil stemt fram av en ren kvinnejury, og de 63 kvinnene fra 43 land stemte til slutt fram den oppgraderte Kia Niro som årets bil.

Så vi har dermed tre forskjellige vinnere fra de tre store internasjonale prisutdelingene, men det store spørsmålet er selvsagt ‒ klarte noen av disse å vinne en pris hos verdens mest kjente bilkritikere ‒ Top Gear.

Vel ja ‒ men kun en. Og at den gjengen er såpass sære er ikke akkurat noe stort sjokk.

For som vi vet fra den globale TV-serien Top Gear er de ikke spesielt fokusert på vanlige biler, for her skal bilene helst være lynraske og på andre måter skille seg ut fra de tradisjonelle bilene.

Men Top Gear er mer enn et TV-program, og magasinet har et litt bredere syn på bilverden – og tar for seg det meste av nye biler som kommer til. Og det har vært mange i løpet av det siste året.

Det viser med all tydelighet vinnerne av 2023-utgaven Electric Awards, for her er det altså 14 forskjellige vinnere ‒ alt fra lille og snodige Citroën Oli til elville Rimac Nevera.

Nå har magasin-delen av Top Gear sikkert hatt et fokus på mangfold under kåringen, men den viser uansett at det finnes en elbil for alle anledninger og kategorier ‒ for kun en elbil vant to priser.

Og vi kan like gjerne røpe den store vinneren med en gang, og det ble elbilen som også stakk av med prisen som årets bil i Europa ‒ Jeep Avenger.

Den første helelektriske fra terrengmerket Jeep er en ganske kompakt SUV, og Top Gear mente at denne fortjente prisen både som årets beste elektriske bybil og altså som årets beste elbil.

«Jeeper har hatt en tendens til å være litt røffe. For de ville, har rockeapen Wrangler og barske V8-SUV-er, sikkert vært ok. Men ikke for de mindre bilene som du leier på ferie i California og så tenker på neste bil når du kommer hjem og går til utstillingsrommet og konkluderer, vel, nei. Avenger er ikke en slik», skriver Top Gear.

Den kanskje aller kuleste bilen som har fått en pris er, nei, ikke Oli, men Renault 5 Turbo 3E. Denne gikk til topps i retrokategorien, og er en ganske så sprek nytolkning av den legendariske R5-modellen.

 Dette er en såkalt driftebil, og når man i tillegg ser hvordan den faktisk er designet skjønner vi godt at Top Gear falt for denne.

‒ Turbo 3E er ikke bare en skikkelig feiring av det som var før, men har mer selvtillit og snert enn en superbil. Den er også mer engasjerende enn nesten alle andre elbiler vi har kjørt, sier Ollie Marriage, Top Gears leder for biltesting.

Altså litt som alle de 14 prisvinnerne.

For her har altså Top Gear valgt ut noe av det mest oppsiktsvekkende elbilverden har å tilby, og det gjelder på de fleste områdene.

Her er det du har ventet på ‒ årets prisvinnere av TopGear.com Electric Awards!

  • Elbil vi ser mest fram til å kjøre i 2023: Lamborghini Revuelto
  • Beste e-racer: Audi S1 Hoonitron
  • Beste luksuriøse elbil: BMW i7
  • Den innovative prisen: Mazda MX-30 R-EV
  • Beste tilgang til alt elbil: GMC Hummer EV
  • Beste elektriske grand tourer: Maserati GranTurismo Folgore
  • Chris’ pick: Rimac Nevera
  • Rekkeviddekongen: Tesla Model 3
  • Beste elektrisk konsept: Citroën Oli
  • Beste elektriske van: Ford E-Transit
  • Beste hverdags-elbil: MG4
  • Livstidsprisen: Toyota Prius
  • Beste retro elbil: Renault 5 Turbo 3E
  • Beste elektriske bybil: Jeep Avenger
  • Årets elektriske bil: Jeep Avenger

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter