At det er nye tider i bilverden viser med all klarhet Top Gear, verdens mest kjent bilprogram. Før i tiden ble dette ledet av kontroversielle Jeremy Clarkson, som aldri la noe imellom når han testet biler. Og han hatet spesielt en type biler ‒ elbiler.
Det hele startet da han skulle teste en ny bil som skulle revolusjonere elbilene tilbake i 2008, en Tesla Roadster. Det gikk dårlig ‒ for Tesla
-->
Clarkson hadde virkelig kvesset slakterkniven, og mente at bilen gikk tom for strøm etter 88 kilometer, tok 16 timer å lade og at bremsene sluttet å virke. Tesla var lite imponert, og mente at Top Gear hadde rigget dette slik at de to bilene de hadde lånt skulle feile.
Tesla-sjef Elon Musk kastet seg raskt inn i debatten, og hevdet at hans folk hadde sett et ferdigskrevet script hvor det sto at Teslaene brøt sammen da de leverte de to bilene. Altså før Clarkson hadde testet de.
Tesla saksøkte Top Gear og BBC, tapte, anket ‒ og tapte igjen.
Vi kan trygt si at Clarkson og Tesla ikke var bestevenner etter dette, og verdens mest kjente biljournalist sier fortsatt at han aldri kommer til å kjøpe seg en elbil.
Han er nå programleder for Grand Tour, og morsom nok har han også testet en Tesla der. Den videoen skal du få se litt lengre ned, for den er ganske fornøyelig.
Men trioen ledet av Clarkson er for lengst borte fra Top Gear, og programmet og magasinet er nå fylt opp med folk som har langt mindre fordommer.
Faktisk ser Top Gear nå at elbiler er framtiden, og følger nøye med hva som kommer ut på markedet. Og kårer mer enn gjerne sine favoritter.
Nå er ikke Top Gear som alle de andre, selv ikke magasindelen til BBC’s bilprogram. Det viser bilen de valgte som beste allrounder i sin Top Gears Electric Car-kåring.
Det ble Polestar 2, men ikke helt en utgave som man kan kjøpe.
Top Gear Magazine fikk bilen omgjort til en helelektrisk ekspedisjons-fastback, hvor en Polestar 2 med Performance Pack ble brukt som base. Her ble det montert på luftoptimalisert takstativ med reservedekk, og ikke minst ble det satt på fire lys på taket og to integrert i bilens grill.
Målet var at denne spesielle utgaven av Polestar 2 skulle være den lyseste stjernen i Kielder-skogens mørke hvor den selvsagt speidet etter polarstjernen.
Slik så bilen ut:
Men det var ikke den eneste bilen som vant en pris, for Top Gear delte faktisk ut over et dusin slike.
Lotus Evija ble kåret til bilen som man må se opp for, Mercedes EQS den med best interiør, programleder Freddie Flintoff valgte Spark Odyssey som brukes i Extreme E-serien, Hyundai Ioniq 5 fikk prisen for beste design, Renault 5 Concept ble beste konsept, programleder Paddy McGuinness fant sin favoritt i Porsche Taycan, Audi e-tron GT ble beste GT, Lunaz Bentley stakk av med prisen for beste retro, Peugeot e-2008 ble beste crossover, programleder Chris Harris falt for Lamborghini Sian, Ford Mustang Mach-E ble beste familiebil og Porsche Taycan Cross Turismo tok til slutt tittelen i både stasjonsvognkategorien og som årets beste elbil 2021.
«Jeg kan bokstavelig talt ikke tenke meg noen andre biler som mikser fart og komfort så bra som denne, en annen bil du kan laste fire personer inn i og kjøre raskt og fredfullt av gårde. Det er en verden mellom den og den stampende Mercedes-AMG E63, langt foran selv en Audi RS6 eller Porsches egen Panamera», skriver Top Gear om vinneren.
Det sitatet tilhører ikke Jeremey Clarkson, som nok ikke hadde brukt akkurat de ordene om verken Taycan Cross Turismo eller noen av de andre vinnerne.
Så hvordan gikk det da han faktisk testet en Tesla 10 år etter den famøse Roadster-testen?
Jo, slik foregikk testen av Tesla Model X:
Les også: