To nye Leaf-versjoner


Nissan slår til med to nye versjoner av elbilen Leaf, og den ene kan by på mer kraft og bedre rekkevidde.

Leaf ble Norges mest solgte bil i fjor, og bare i desember ble det registrert hele 719 slike biler.

-->
Salget fikk skikkelig fart på seg da Nissan introduserte 2. generasjonen av Leaf i begynnelsen av fjoråret, men de fortsetter å utvikle den suksessfulle bilen videre. Det har ført til to nye versjoner som er vist fram under en messe i Las Vegas ‒ Leaf 3.Zero og Leaf 3.Zero e+.

Bilene har fått en ny berøringsskjerm på 8 tommer som åpner for flere nettbaserte tjenester som dør-til-dør-navigasjon. Nissan oppdaterer også NissanConnect-appen nå som bilen er kommet for salg.

Grunnmodellen 3.Zero har det samme batteriet som dagens 2. generasjon på 40 kW, men kommer både i nye farger og nye todelte fargekombinasjoner.

Pluss-versjonen er langt mer interessant, for her har Nissan også oppgradert batteripakken.

Denne kommer kun i et begrenset antall på 5.000 biler til Europa, og det er allerede åpnet for bestillinger.

e+ har fått et 40 prosent større batteri som gir 100 ekstra kilometer på rekkevidden, som nå er oppgitt til 385 kilometer.

Batteriet er på 62 kW, og de har økt antall celler fra 192 til 288. Dette går dog ikke ut over den totale størrelsen, og e+ har kun vokst med 5 små mm i høyden.

Større batteri gir også bedre ytelse, og akselerasjonen fra 80 til 120 km/t gjøres med e+ unna 13 prosent raskere enn 40 kW-varianten. Toppfarten øker også, og med 217 hestekrefter tilgjengelig når plussvarianten 156 km/t.

Begge bilene er for øvrig utstyrt med både e-Pedal and ProPilot.

Nissan Leaf er en av de aller mest populære elbilene, og totalt ble det solgt 39.000 slike i Europa i 2018. Norge er det viktigste markedet, og her hjemme gikk den helt til topps på salgsstatistikken med hele 12.303 biler.

‒ Vi håper at Leaf 3.Zero-modellene skal bidra til ytterligere salg, sier Gareth Dunsmore hos Nissan Europa.

Leveringene av Leaf 3.Zero er ventet til å ta til i mai, mens Leaf 3.Zero e+ er ventet på markedet til sommeren. Sistnevnte har fått en norsk startpris på 382.900 kroner.

Følg bil24 på Facebook