Nissan slår til med to nye versjoner av elbilen Leaf, og den ene kan by på mer kraft og bedre rekkevidde.
Leaf ble Norges mest solgte bil i fjor, og bare i desember ble det registrert hele 719 slike biler.
Grunnmodellen 3.Zero har det samme batteriet som dagens 2. generasjon på 40 kW, men kommer både i nye farger og nye todelte fargekombinasjoner.
Pluss-versjonen er langt mer interessant, for her har Nissan også oppgradert batteripakken.
Denne kommer kun i et begrenset antall på 5.000 biler til Europa, og det er allerede åpnet for bestillinger.
e+ har fått et 40 prosent større batteri som gir 100 ekstra kilometer på rekkevidden, som nå er oppgitt til 385 kilometer.
Større batteri gir også bedre ytelse, og akselerasjonen fra 80 til 120 km/t gjøres med e+ unna 13 prosent raskere enn 40 kW-varianten. Toppfarten øker også, og med 217 hestekrefter tilgjengelig når plussvarianten 156 km/t.
Begge bilene er for øvrig utstyrt med både e-Pedal and ProPilot.
Nissan Leaf er en av de aller mest populære elbilene, og totalt ble det solgt 39.000 slike i Europa i 2018. Norge er det viktigste markedet, og her hjemme gikk den helt til topps på salgsstatistikken med hele 12.303 biler.
Leveringene av Leaf 3.Zero er ventet til å ta til i mai, mens Leaf 3.Zero e+ er ventet på markedet til sommeren. Sistnevnte har fått en norsk startpris på 382.900 kroner.
Følg bil24 på Facebook
- Les også: Dette er Norges mest solgte bil
- Les også: IMx mer enn en «SUV-Leaf»
- Les også: Leaf med toppscore i historisk krasjtest