Hva er historiens mest kraftfulle serieproduserte Porsche? Jo, det er altså Taycan Turbo GT, denne elville elbilen som kan øse av mer enn 1.100 hestekrefter. Ja, du leste riktig, så mange er det nemlig om man trykker overboost-knappen inn. Denne boosteffekten varer i opptil 10 sekunder.
Dette er storesøsteren til en annen ganske så vill bajas, Taycan Turbo S med sine 952 hk, en annen utgave med overboost. GT-utgaven er i tillegg slanket opp mot 75 kilo målt mot S-utgaven, og skal man virkelig ta ut det som bor i denne finnes det noe som heter Weissach.
Dette er en banepakke som blant annet tar 0-100 km/t ned med 0,1 sekunder, fra 2,3 til 2,2 sekunder, og som selvsagt klistrer bilen enda mer til underlaget. Og en Porsche Taycan Turbo GT med Weissach er usedvanlig vanskelig å holde følge med rundt en bane. Det har tyskerne vist gang på gang.
Det startet med selveste Nordschleife tilbake i 2023, og der dundret den rundt til ny elektrisk banerekord for «vanlige» biler. Den var riktignok to sekunder bak den elektriske hyperbilen Rimac Nevera, men knuste tiden til mer vanlige Taycan Turbo S med over 25 sekunder.
Og ja, Tesla-monsteret Model S Plaid prøvde seg rundt Nordsløyfa i 2021, og det tok 28 sekunder mer enn hva Taycan Turbo GT trengte.
Vi må legge til at Porsche har mistet denne banerekorden, for en ganske så ukjent elbil har også tatt seg rundt banen i ettertid. For Xiaomi SU7 Ultra, en elbil med vanvittige 1.548 hk og som skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder, noterte seg for 7:04,957 minutter tidligere i år, og det er 2,5 sekunder raskere enn Porsches rekordbil. Den utgaven av SU7 Ultra som var på besøk i Tyskland var utstyrt med en banepakke da den satte ny rekord.
Etter «det grønne helvete» satte testfører Lars Kern og Taycan Turbo GT kurs for en annen berømt bane, Laguna Seca, og der satte den ny rekord for gatelovlige elbiler.
Over i Kina satte duoen den aller første offisielle gatebilrekorden rundt Shanghai International Circuit, mens Felipe Nasr tok den rekordfort rundt Interlagos-banen i Brasil i februar.
Nå er det to nye hakk i beltet, for Porsche har sendt GT-utgaven rundt både Road Atlanta i Georgia og Yas Marina Circuit i Abu Dhabi. Ja, sistnevnte er også en F1-bane.
Som vanlig utstyrt med Weissach-pakke tok Patrick Long en Taycan Turbo GT rundt den drøyt 4 kilometer lange Road Atlanta-banen i USA på 1:27,1 minutter, og dermed er nok en Taycan Turbo S-rekord historie. Den gjorde runden på 1:33,8 minutter i 2020, så GT-søsteren var mer enn seks sekunder raskere.
– Jeg forventet presis styring, men jeg ante ikke hvor perfekt Porsche Active Ride-systemet ville kompensere for bilens karosseribevegelse, sier den profesjonelle racerføreren og Porsche-ambassadøren som satt bak rattet.

Og det kunne gått fortere.
For tiden ble satt under skiftende værforhold, og det var også fuktige områder på banen. Det var dog en grei temperatur, 24 grader.
Grei var ikke temperaturen i De forente arabiske emirater, for der var det så varm at Porsche rett og slett måtte vente til natten før de kunne sende Taycan-modellen rundt Yas Marina Circuit.
Her var det den hjemlige racerføreren Ramez Azzam som fikk sjåføransvaret, og han kusket bilen rundt den 5,281 kilometer lange Formel 1-banen på 2:07,2 minutter. Det er faktisk så raskt at bilen kun var 1,1 sekunder bak runderekorden for touringbiler, og dette er altså rendyrkede racerbiler.

Porsche melder at Emirates Motorsport Association har godkjent tiden som den raskeste serieproduserte elbilen rundt Yas Marinas fulle GP-bane.
– Elbiler er kjent for å være raske på rettstrekningene, men Taycan Turbo GT viser sin sanne styrke over en hel runde, sier Azzam, som vant GT4-klassen under årets 24-timers løp i Dubai.
– Den smidige, perfekt balanserte Porsche-fjæringen og bremsene ga meg selvtilliten jeg trengte for å gi alt.
Under rekordrunden viste Taycans instrumentpanel en utetemp på nesten 28 grader, så ja, det var brennhett der.
Hva neste utfordring for den brennhete bilen blir får tiden vise, for vi regner med at Porsche Taycan Turbo GT ikke er helt ferdig med sin rekordjakt.
Les også: