Hva er historiens mest kraftfulle serieproduserte Porsche? Jo, det er altså Taycan Turbo GT, denne elville elbilen som kan øse av mer enn 1.100 hestekrefter. Ja, du leste riktig, så mange er det nemlig om man trykker overboost-knappen inn. Denne boosteffekten varer i opptil 10 sekunder.
Dette er storesøsteren til en annen ganske så vill bajas, Taycan Turbo S med sine 952 hk, en annen utgave med overboost. GT-utgaven er i tillegg slanket opp mot 75 kilo målt mot S-utgaven, og skal man virkelig ta ut det som bor i denne finnes det noe som heter Weissach.
Og det kunne gått fortere.
For tiden ble satt under skiftende værforhold, og det var også fuktige områder på banen. Det var dog en grei temperatur, 24 grader.
Grei var ikke temperaturen i De forente arabiske emirater, for der var det så varm at Porsche rett og slett måtte vente til natten før de kunne sende Taycan-modellen rundt Yas Marina Circuit.
Porsche melder at Emirates Motorsport Association har godkjent tiden som den raskeste serieproduserte elbilen rundt Yas Marinas fulle GP-bane.
– Elbiler er kjent for å være raske på rettstrekningene, men Taycan Turbo GT viser sin sanne styrke over en hel runde, sier Azzam, som vant GT4-klassen under årets 24-timers løp i Dubai.
– Den smidige, perfekt balanserte Porsche-fjæringen og bremsene ga meg selvtilliten jeg trengte for å gi alt.
Under rekordrunden viste Taycans instrumentpanel en utetemp på nesten 28 grader, så ja, det var brennhett der.
Hva neste utfordring for den brennhete bilen blir får tiden vise, for vi regner med at Porsche Taycan Turbo GT ikke er helt ferdig med sin rekordjakt.
Les også:
- Så langt ruller nye elbiler med én lading
- Suksessfull test av trådløs lading
- Beatles-lyd brøyter seg inn i Volvo og Polestar