NAF gjennomfører jevnlig en undersøkelse kalt Elbilmonitor, og i den ferskeste spør de også om rekkeviddeangst. Eller mer bestemt om bilistene er redde for å gå tom for strøm.
Her svarer hele 7 av 10 ikke-elbilister at, ja, det er de, og selv om det kan være flere grunner til dette, ramler det hele ned på rekkevidden.
– Denne frykten kan være er en brems i overgangen til elbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Mange av disse har muligens ikke fått med seg utviklingen, for i dag er det mange elbiler som bikker både 500 og 600 kilometer rekkevidde, og det er biler som også passerer 700 og 800 kilometer. Ja, selv den gamle folkehelten Nissan Leaf bikker nå 600 kilometer gjennom en helt ny versjon som er på vei.
– Elbiler fungerer helt utmerket på langtur, men fortsatt er det mange som ikke eier en elbil som tviler på dette, sier Sødal.
Nå var ikke nye Leaf med på sommertesten av nye elbiler i regi av NAF og Motor, for den kommer ikke før neste år. Men testen tidligere i måneden inkluderte 27 nye elbiler.
El Prix-testene som kjøres både på vinteren og sommeren skal vise praktisk rekkevidde for nye elbiler, men NAF er også interessert i hvor langt de kjører om man tar én ladepause.
Her er utgangspunktet at elbilene er 100 prosent oppladet ved start, og deretter kjøres ned til 20 prosent før de hurtiglades opp til 80 prosent. Deretter setter de grensen på 20 prosent igjen, og finner dermed ut hvor lang praktisk rekkevidde elbilene har om de lades en gang på turen og stopper med 20 prosent igjen.
– Mange velger å ta ladepausen når det er rundt 20 prosent strøm igjen på tanken. Så denne beregningen gir et realistisk bilde for langturkjøring, mener Sødal.
– Våre tester viser at det ikke er noen grunn til å være redd for å gå strømtom på langturene med elbil. De aller fleste nyere elbiler har så god rekkevidde og lading er såpass godt tilgjengelig at dette ikke er et problem.
Med disse forutsetningene ruller elbilen som satt nye rekkevidderekord under årets sommertest, Lucid Air, over 1.100 kilometer. Det tilsvarer ifølge NAF strekningen fra Bergen til Mo i Rana.
Lucid Air er rekkeviddekongen blant elbilene, og den utgaven som var med på El Prix har en WLTP-rekkevidde på formidable 960 kilometer. Men litt tunge forhold, det var mellom 7 og 15 grader og til dels våte veier, stoppet den på 832 kilometer. Det er soleklar ny rekkevidderekord.

Om elbilene lades én gang viser NAFs utregning at også biler som Tesla Model 3, BMW iX og Polestar 3 klarer en strekning på over 900 kilometer.
Videre er det flere som klarer å kjøre over 800 kilometer med kun et ladestopp, og det er biler som Volkswagen ID.7 GTX Tourer, Ford Capri, Opel Grandland og Zeekr 7X.
Den bilen som kjørte aller kortest på rekkeviddetesten, Skoda Elroq som stoppet på 420 kilometer, kan kjøre 586 kilometer om den lades en gang fra 20 til 80 prosent. Det betyr at også Elroq ville klart å kjøre fra Oslo til Trondheim med god margin etter 25 minutters ladepause i løpet av turen.
– Alle bilene i sommerens test egner seg for lengre kjøreturer sommerstid, sier Nils Sødal.
– Med unntak av noen biler som lader veldig raskt, har de fleste en ladetid på rundt en halv time. Det er raskt nok for den pausen du uansett trenger på langturen, avslutter NAF-rådgiveren.
Her er NAFs oversikt hvor langt elbilene ville kjørt med en ladestopp:

Slik svarte bilistene på spørsmålet: «Jeg er redd for å gå tom for strøm på langtur. - Vurder disse påstandene om elbil»:
Kilde: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg på 1.531 respondenter.
Les også: