Tipsene for en sikrere langtur på MC

Mange drar på langtur med motorsykkelen, og her er rådene fra NAF-eksperten som gjør den sikrere.


Dette settes stadig fokus på MC-sikkerheten, for nå går utviklingen den gale veien. Tallene viser at det ikke har omkommet flere på MC fra og med 2014, og i løpet av først halvår mistet 13 mennesker på MC livet mot 3 i fjor og 9 året før.

Det er altså mer enn en firdobling fra i fjor, og ifølge Statens vegvesen har det så langt i år vært unormalt mange omkomne på MC.

Den gode nyheten er at det er mulig å gjøre langturen sikrere med noen enkle grep for forholdsregler, ifølge Jan Harry Svendsen, produkteier for MC i NAF.

‒ For mange betyr sommerturen at du skal kjøre på veier der du ikke er kjent. Motorsykkelen er lastet og er tyngre enn hva du er vant med. Det setter store krav til deg som motorsyklist, påpeker han.

– Vårt råd er å kjøre forsiktig, ta pauser og tenke på at motorsykkelen får endrede kjøreegenskaper når den er pakket for ferie og du har med passasjer, legger han til.

NAF-eksperten sier at de store og tunge tingene bør pakkes så langt ned og frem som mulig, og om motorsykkelen åpner for det bør også fjæringen tilpasses den økte vekten. Hvordan dette gjøres står i instruksjonsboken.

Ute på veien er det smart å holde avstand til øvrig trafikk, og skaffe deg selv handlingsrom.

‒ Handlingsrom gir deg plass til å reagere dersom noe skulle skje. Ved svingkjøring bør du senke farten før inngangen til svingen, så du kan akselerere jevnt ut av den. Husk på at jo lavere hastighet du har inn i svingen, jo høyere sikkerhetsmargin har du gjennom svingen.

To andre ting som er lurt å tenke på er synlighet og plassering.

‒ Sørg for at du blir sett av andre trafikanter, gi tegn og husk på at du skrur av blinklyset igjen. Å kjøre med et blinkende blinklys kan føre til farlige misforståelser, ifølge Svendsen.

I tillegg til utforkjøring er ulykker i kryss den hyppigste ulykkestypen for MC, og slike oppstår ofte fordi motorsyklisten ikke blir sett av andre trafikanter, det oppstår misforståelser eller medtrafikanter misbedømmer hastigheten til motorsyklisten. 

‒ Sett ned farten inn mot kryss og ha bremseberedskap. Pass på at du plasserer deg på en måte som signaliserer hvor du skal og som gjør at du blir sett. Er du usikker så brems og om mulig stopp. Motorsyklister er den svake part og skulle ulykken være ute er det en mager trøst å ha retten på sin side, sier Svendsen.

NAF sier at de fleste MC-ulykkene oppstår i pent vær, på tørr veibane, og den hyppigste ulykkesårsaken er utforkjøring i venstresving. 

– Ved bare å redusere hastigheten litt inn i svingen, reduserer du også sjansen for å kjøre av veien betydelig. Det er små marginer. Bare noen få kilometer i timen kan utgjøre en stor forskjell, sier Svendsen, og legger til.

‒ Husk at følelsen av trygghet bidrar til økt kjøreglede. Til syvende og sist er det jo nettopp kjøreglede som er drivkraften for mange motorsyklister.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel