Tilbake på begynnelsen av 1970-tallet ville Mercedes utviklet en militær firehjulstrekker, og så for seg en robust bil med en litt mer firkantet profil. Ja, litt som en Land Rover.
Mercedes er kanskje bilens fødemerket, men peiling på slike biler hadde de ikke. Så de tok kontakt med noen som faktisk kunne dette, Steyr, og sammen kom de opp med en modell som skulle bli ganske legendarisk.
-->
Det tok ganske mange år før stjernemerket og Steyr faktisk hadde klart en sivil versjon, men i 1979 kunne de endelig vise fram den aller første Geländewagen ‒ terrengvognen.
Resultatet ble nok noe i gata som Mercedes og Styr hadde sett for seg, og bilen ble som kjent også en stor suksess.
Det de ikke så for seg er en utgave som Brabus nå har på gang.
Det tyske tuningsselskapet elsker som kjent G-klasse, og har kommet med en rekke spesialutgaver av denne. Den foreløpig siste var en 800 hk sterk pickup-versjon, og de har også en utgave som kan skremme med voldsomme 900 hk og 1.050 Nm.
Og nå også en, tja, buggy-utgave?
Vi er søren ikke sikker på hva dette er for noe, foruten at den åpenbart er en skikkelig ørken-racer. En ganske så ellevill en.
Brabus Crawler som bilen heter veier inn til 2.065 kilo, har selvsagt firehjulsdrift og en 9-trinns automatisk girkasse hvor det også kan skiftes gir via girhendler bak rattet. Og ikke minst noe eksplosivt under panseret.
Brabus trollmenn har nemlig tunet V8 twinturbo-motoren til 900 hk og hele 1.250 Nm, noe som gjør at den rett og slett skyter seg selv ut av sanddynene. 0-100 km/t er nemlig opplyst til sportsbilaktige 3,4 sekunder, mens toppfarten heldigvis er digitalt begrenset. For det er måte på hva som er trygt i en bil uten vinduer og dører ‒ og med et tak som primært er der for å gi skygge.
Så med en Crawler, en Kryper, kan man frese gjennom ørkenen i maks 160 km/t. Ja, litt raskere enn bare å krabbe av gårde.
Videre har den portal-aksler foran og bak som gir den supre terrengbilen en bakkeklaring på hele 53 centimeter, og Brabus har også matchet dette med høydejusterbare spesialdempere med opptil 160 millimeter fjærvandring. Den bør bokstavelig talt sluke ujevnhetene.
Dekkene står i stil. Her er det spesialsmidde hjul utstyrt med 40 x 13,50 R20 terrengdekk, mens undersiden er laget av både aluminium og et røft karbon/kevlar-komposittmateriale som bør tåle en trøkk eller ti.
Brabus har åpenbart innbilt seg at det finnes tre personer som har lyst til å være passasjer når denne hopper fra sanddyne til sanddyne (se bildene nederst), for det er faktisk fire seter i buggyen. Det går ikke overraskende i karbon på innsiden, mens bøttesetene er dekt av et knallrødt Silvertex-stoff som er ekstremt motstandsdyktig for miljøpåvirkninger som sol, støv og vann. Ja, dette finner vi blant annet i de ville båtene Brabus har laget.
I tillegg finner vi et moderne intercomsystem for sjåfør og passasjerer, samt et GPS-basert terrengnavigasjonssystem som også blir brukt i ørkenrally.
Dette ser vitterlig ut som en ekstrem morsom bil, spesielt i ørkenen, men det er to små festdempere. De skal kun lage 15 eksemplarer av 900 Crawler som også markerer at Brabus er 45 år, og den starter på 749.000 euro i Tyskland. Det er ganske så dyrt.
Så vi må nok nøye oss med bildene av det som må være en av de vanvittigste versjonene av en G-klasse, og her er de:
Les også: