Dette ser ut som en helt ekte Ferrari 250, og er på en måte også det. Bare en litt mindre utgave. (Fotos: The Little Car Company)

Tidenes vakreste «Olabil»?

Ferrari 250 Testa Rossa har fått sin juniorutgave. Og det er til og med en konfigurator som lar deg lage denne akkurat som du vil ha den. Toppfarten? 80 km/t.


250 Testa Rossa, eller bare 250 TR blant kjenninger, er noe så unikt som en av de aller flotteste bilene både i bilhistorien og i motorsporten. Det er uten tvil en Klassiker med stor k.

Bilen innkasserte tre titler i World Sportscar Championship, i 1958, 1960 og 1961, og enda mer imponerende ‒ den gikk til topps i Le Mans de samme årene. Den var også raskest under det berømte Targa Florio-løpet i 1958.

Racerbilen var selvsagt basert på den berømte Ferrari 250, en klassiker som den italienske hingsten produserte fra 1952 til 1964 i diverse utgaver.

Faktisk hører to av verdens aller dyreste biler til i 250-familien, begge 250 GTO-versjoner som ble solgt for mange hundre millioner kroner på åpne auksjoner.

Så der er kanskje ikke noe rart at det The Little Car Company har kastet seg over 250 Testa Rossa, og laget en juniorutgave av bilen. For ja, det har det britiske selskapet som håndlager små biler, og kan tilby en 75 prosent skalautgave av den berømte bilen.

Den er passende nok kalt Testa Rossa J, J som i junior, og er som den hør og bør i 2023 en helelektrisk liten tass. Og akkurat som en ekte Ferrari er det mulig å tilpasse denne på en masse forskjellige måter.

De som har vært innom en offisiell Ferrari-forhandler slik den i Bærum vet at det enkleste jobben er å plukke ut bilen, for den steilende hesten byr på så mange muligheter til å spekke bilene at det nesten tar en dag å komme seg gjennom tilpasningsarbeidet.

Det lille bilselskapet skal ikke være noe dårligere. De har nemlig laget en konfigurator hvor det er mulig å velge mellom en masse farger, og det både for ut- og innsiden.

Som et nikk til motorsporten-arven er det også mulig å velge sitt eget løpsnummer som pryder fronten og siden av bilen, og de tilbyr også valg når det kommer til drivlinjen og estetikk gjennom en såkalt Pacco Gara-oppgradering.

Akkurat som på ekte tilbyr konfiguratoren 3D utvidet virkelig-teknologi (Augmented Reality), som betyr at uansett hvor kunden er kan kreasjonen plasseres rett foran i 100 prosent skala. Kunder kan dermed se hvordan akkurat din Testa Rossa J vil se ut i stua eller på kontoret ‒ eventuelt hvordan den vil passe inn i garasjen. Ja, superkult.

Og det er også selve bilen, som er designet etter gamle tegninger av 250 Testa Rossa. Sjekk dette:

‒ Ferrari Testa Rossa J er en bil gjennomsyret av arv og historie, og våre kunder kan nå legge til sin egen stil og smak til denne med vår konfigurator. En del av gleden ved å eie en Ferrari Testa Rossa J kommer fra den engasjerende design- og personaliseringsprosessen, som nå er gjort mer oppslukende med lanseringen av vår Testa Rossa J-konfigurator, sier administrerende direktør Ben Hedley.

‒ Teamet vårt har jobbet hardt for å designe, teste og implementere denne nye augmented reality-konfiguratoren for å gjøre design- og spesifikasjonsprosessen for kundene våre mer behagelige og personlige. Vi elsker å se kreativiteten og de unike perspektivene til kundespesifikasjonene våre, fra de fantastiske fargene og fargekombinasjonene de velger, til årsakene og motivasjonene for valgene.

Dette er en offisiell liten Ferrari-modell, så Ferrari Testa Rossa J er i likhet med store Ferrari-biler bygget for å møte de høyeste bilstandardene. The Little Car Company hevder til og med at de bruker de samme håndlagde teknikkene når det kommer til aluminium og lakk.

Videre sier de at Testa Rossa J har mange funksjoner hentet fra originalen, inkludert den samme styringen og fjæringsgeometrien for å gi den virkelig autentisk håndtering.

Interiøret har også mange detaljer, mens girkassetunnelen er fjernet for å gi plass til sitteplasser for sjåfør og juniorpassasjer.

Og bilen kommer også med en Manettino-bryter som er inspirert av selveste Ferrari 812 Superfast, for ja, her er det også forskjellige kjøremoduser. Mer eksakt fire:

  • Nybegynnermodus: 1kW / 24km/t
  • Komfortmodus: 4kW / 40km/t
  • Sportsmodus: 10kW / 80km/t
  • Race-modus: 12kW / 80 km/t

Og vi må avslutte med nok en «akkurat som på ekte». For bilen kommer i begrenset opplag på 299 eksemplarer, så denne spesialmodellen blir det helt sikkert kamp om.

Du har kanskje lyst til å teste ut konfiguratoren? Vel, her har du den.

Les også:

Les mer om:

Nyheter