Skiltplata var såvidt rukket å komme på Kia Niro EV hos Bertel O. Steen i Arendal før vi tok den med ut på ettermiddag, kveld og morgentest. Hvor langt går den nye? Hvor raskt lader den? Det har vi sett litt nærmere på.
Den forrige Niro elbilen, e-Niro, har sett litt «gammel» ut i det siste, og nå er altså både navn, utseendet og interiøret helt nytt.
Kia Niro EV er bygget helt ny fra grunnen av, og sånn sett er det kanskje litt underlig at man ikke har gjort noe med ladehastigheten? Mer om vårt første møte med bilen i Tyskland kan du lese her.
-->
Bilen vi testet var i utstyrsnivået Active Pluss, et utstyrsnivå vi mistenker kommer til å bli populært. Pris levert Arendal 451.800 kroner.
Selv om hele bilen har fått nytt design, så er det vel foran at moderniseringen er sprekest. Det som er fint her bak er at det nå er mer normalt med hengerfeste, og det kan man nå trekke inntil 750 kilo på.
Bagasjerommet har vokst, noe hele bilen har, 475 liter med plass og 40/60 delt bakseterygg. I tillegg har du nå også en frunk som vi viste i vårt første møte med bilen.
Plassen i baksetet har vokst såpass at selv litt store voksne som meg selv har god plass bak her, både til knær og til hode.
I utstyrsnivå Active Pluss får man med varme i yttersetene bak, samt mørke sideruter bak. ISOfix fester er også forbeholdt yttersetene, og det midtre setet bak er vel mest for småfolk på korte turer.
Vi har ikke testet kunstskinn før, men i utstyrsnivå Active Pluss har de både kjøling og varme, og justeringsmulighetene er fine selv om du ikke kan endre sitteputens lengde eller justere korsryggstøtten opp/ned. Jeg satt godt her.
Setene vi testet i Tyskland har enda et komfortnivå og et Relaxion passasjersete, det får man med fra utstyrsnivå Exclusive.
Det Exclusive har, som Active Pluss mangler er Harman Kardon musikkanlegg, laminerte sideruter foran, head-up-display, elektrisk bakluke samt elektrisk justering av passasjersetet foran og minnefunksjon til førersetet.
Det er med andre ord mye deilig utstyr man får for 20.000 kroner.
Førermiljøet er sterkt modernisert, og de som har kjørt en Kia EV6 vil raskt kjenne igjen mye design derfra. Her er det lett å trives, god plass, god komfort, og selv om det er standard anlegg her tror jeg nok at de aller fleste vil synes det er bra nok.
Mine hovedgrunner for å velge Exclusive er først og fremst minnefunksjonen på førersetet, for det er stor høydeforskjell på meg og frua. Så er det jo deilig med laminerte sideruter, head-up-display og Harman/Kardon stereoanlegg, men det kan jeg fint klare meg uten også.
Knapperaden under ryggekameraet kan veksle mellom navi/media og klima, på bildet over her er det navi/media som vises.
Kjekt at hurtigknapper for å raskt få vekk dugg fra ruter er tilgjengelig selv i navi/media modus.
I klimamodus blir volumhjulet til et temperaturhjul.
USB-tilkobling av mobilen er nødvendig om du vil bruke Apple CarPlay eller Android Auto, og da må du ha en vanlig USB-kabel. USB-C pluggen er kun til lading.
Du har også ladeplate til mobilen fra utstyrsnivå Active Pluss.
V2L som lar deg hente strøm fra bilens 64,8kWh store batteri til alt slags utstyr som du kan bruke hjemme, får du også med fra utstyrsnivå Active Pluss. La oss si at du skal støvsuge hytta der du ikke har strøm, så kan du plugge inn støvsugeren i bilen. Man kan jo også tenke seg å koble til kaffetrakteren på campingtur med teltet, eller toastjernet på rasteplassen langs veien.
Mulighetene med V2L er mange.
Testbilen har en egenvekt på 1.705 kilo, og tillatt totalvekt er på 2.200 kilo. Det gir deg 495 kilo til folk og bagasje du vil ha med i bilen. Egenvekten er faktisk marginalt lavere enn e-Niro, så det som gir en redusert rekkevidde ifølge WLTP-tester er den økte fysiske størrelsen utvendig.
460 kilometer skal man kunne komme med nye Niro EV ifølge WLTP-testen som alltid blir foretatt i varmt godt sommervær, ikke 14 til 16 grader i Norge.
Vi dro ut på landeveistest rett etter vi hentet bilen, og på litt tyngre veier fra Grimstad via Froland til Evje brukte bilen 20 prosent av batteriet på 90 kilometer. Det gir en beregnet rekkevidde på 450 kilometer på den tyngste delen av landeveistesten.
På hele den 205 kilometer lange turen brukte den 41 prosent av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på 500 kilometer. Det må kunne sies å være bra levert.
Nå skal det nevnes at vi hadde kjørt fra Arendal til Grimstad før landeveistesten startet, dermed var nok driftssystemene et stykke unna kalde ved testens start.
Vi forsøkte oss på å dra ut på 50/50-testen vår på kvelden, en test med om lag 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei, men da måtte naturligvis noe vedlikeholdsarbeid på E-18 pågå, så dermed ble det en morgenrunde på 50/50-test med kald bil.
Motorveidelen av testen trakk forholdsvis mye strøm, og her landet beregnet rekkevidde på 346 kilometer. Vi skal komme tilbake med mer motorveitesting når vi får testet en Niro EV mer, men man kan nok fortsatt regne med å kjøre fra Grimstad til Oslo uten å ha noen ladepause underveis.
For de som er opptatt av dekkdimensjonen på testbilen så var det 215/55 R17 dekk foran og bak. Tekktypen var Eco Contact 6 fra Continental.
Lading fra 10 til 80 prosent tok 45 minutter, og det begynner å bli mange biler på markedet nå som gjør unna den jobben på rundt 35 minutter. Det er jo relativt sjelden man faktisk må lade helt til 80 prosent for å komme fram, men kanskje ikke så moro de gangene man må det?
I dagens elbilmarked må en ladetid på 45 minutter fra 10 til 80 prosent kunne regnes som noe lenge.
Nye Kia Niro er større på alle måter, og dermed langt mer praktisk for de som har tenåringer eller lignende som skal ha bra med plass i baksetet.
750 kilo hengervekt, frunk til ladekabler og et moderne ytre og indre, samt svært bra utstyrsnivå og V2L kan nok gjøre Niro EV aktuell for en del kunder i elbilmarkedet.
Den dekker ihvertfall svært mange bilbehov, og har lange gode garantiordninger.
Nå som forhandlerne har fått inn sine demobiler kan du jo ta deg en tur for å prøve en tur med nye Kia Niro EV selv.
Les flere tester hos Nybiltester