Man skulle kanskje ikke tro at det er så mye nytt på
G-klasse ettersom utseendet ikke er så veldig revolusjonert forandra utenpå,
men her er det lite som er beholdt fra modellen før denne som ble lansert for
nesten et par år siden nå.
lyktespylerdysen som er beholdt fra forrige modell. Det noe trege og robuste dørhåndtaket er også beholdt fra
forrige modell, og det handler om DNA på linje med hvor hardt dørene må lukkes.
nedenfor er også beholdt fra forrige modell, og bortsett fra en liten dings
nedi motorrommet er vi da i mål med alt som ikke er helt nytt på den nye
G-klasse! Nå er jo dette et terrengdyr av en bil, og burde jo sånn
sett sikkert blitt testet hardt i all verdens mest syke terreng, men det er jo
allerede gjort av de som var på lanseringen av denne bilen for 2 år siden, og
når man hilser på en bil for aller første gang i noen timer er det ikke det sykeste
terrenget man oppsøker.
ettersom jeg fikk låne bilen hos Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand. Som du kan se i videoklippet over oppdaget jeg på min lille
test at dette er en bil som leverer komfort i en særdeles robust innpakning, og
med en V8 som Brabus har fått til å levere 500 hk og 700 Nn istedenfor 422 hk
og 610 Nn som en standard G 500 leverer. Trykker man dermed på gasspedalen leveres en ekstra dose
hverdagsglede nærmest intravenøst inn i lykkesenteret i hjernen, tett
etterfulgt av gleden man får av den brumlende lyden den oppskremte V8’eren gir
fra seg. Når man kikker inn døra på en Brabus G 500 ser man allerede
i døra at det er el-seter med minnefunksjon og lekre høyttalere fra et svært
godt Burmester lydanlegg. Man ser også at G-klasse har de lange sammenhengende
skjermene, og man ser alu-pedalene på gulvet. De aller fleste G-klasse leveres som varebiler, og denne
testbilen med omlag 10.600 km på telleren koster 1.400.000 kroner + 313.750 i
mva som varebil, og fort en million ekstra om du vil at baksetene som ligger
baki varerommet skal være montert. Er du lei av varebiler der du ikke sitter godt, eller at du
ikke kommer deg fram med bilen på kjipe veier, eller mangler komfort på
langturen, ja da bør du kikke nærmere på en G-klasse. Her får du solide doser av alt dette! Det er nok innvendig man opplever den aller største
forskjellen på ulike årsklasser/versjoner av G-klasse, for de store skjermene
og det nye smarte rattet i denne nye er etter min mening mange lysår foran det
interiøret som ble leveret i tidligere versjoner av bilen. Nye G-klasse har fått et helt nytt hjuloppheng, høyere
bakkeklaring, og økt vadedybde, samt økt sporvidde – alt for å gi enda bedre
egenskaper i terrenget enn forrige G-klasse hadde. De tre magiske knapper mellom luftdysene under det meget
gode ryggekameraet gir deg mulighet til å låse all verdens differ mekanisk, noe
jeg naturlig nok ikke testet ut på helt vanlige glatte veier, men som man kan
teste ut om man kommer seg til en dertil egnet terrengløype. Jeg nøyer meg med å konstatere at du ikke trenger å lure på
om du kommer deg fram enten du skal til hytta eller du skal hjem. Her et lite bilde av passasjerdøren, som også har el-sete
med minnefunksjon, og materialvalgene er skinn, metall eller tre, samt noen
pianolakkerte overflater. Man ser også at alt her har et robust preg. Takket være Burmester-anlegget finner man lekre små
høyttalere over alt i interiøret som preges av metall, skinn og tre. Selv bakom bakspeilet var det gjort plass til en høyttaler
før alle knappene dukker opp. I armlenet finner man et par USB-tilkoblinger, der den ene
er for å koble til Apple Car Play eller Android Auto, mens den andre kun er til
lading. En G500 oppleves nok ikke på noen måte kjip med sine 422 hk,
men det finnes varianter av G-klasse som er kvassere, som for eksempel denne
Brabus G 500 som jeg testet, AMG G 63 og Brabus 700 og 800 for å nevne noen. Autocenteret Fjeldstad er autorisert forhandler av Brabus-produkter,
så her kan man få tak i det meste Brabus tilbyr. Det er bare trivelig når det står Brabus over V8-merket på
en G-klasse, men det er ikke bilen eller motoren man kanskje velger om man
jakter intenst på lavest mulig forbruk. Baki varerommet finner man baksetene, slik at man eventuelt
kan montere dem inn den dagen man er klar for å betale de ekstra avgiftene for
dette. Det er også laget til et flatt gulv, slik at det skal være
enklere og mer praktisk å faktisk bruke varerommet som et varerom. Dersom du har et snev av interesse for G-klasse bør du helt
klart ta en tur innom Holmestrand, for her befinner det seg en ganske så
formidabel samling slike biler til salgs, enten du vil ha ny 2019-modell, eller
du vil ha en 2004-modell som har havnet i Asia som investeringsobjekt da
husprisene stupte, og som nærmest ser ubrukte ut etter et hyggelig liv uten
salt på veiene. Jeg skal innrømme at jeg ikke helt skjønte meg på at folk
likte denne litt gammeldagse boksen av en bil, som minnet litt om en safe på
hjul, helt til jeg fikk kjøre en… da skjønte jeg at dette vilt robuste
utseendet som skjuler så enorme terrengegenskaper, leverer så ekstrem komfort,
og så enormt med power… når du får oppleve det skjønner du lett at folk drømmer
om en bil som dette, for den er jo ikke akkurat helt «folkelig» sånn rent
prismessig. Gleder meg masse til å få teste mer G-klasse!! Sjekk ut flere tester hos Nybiltester