Test: Denne er en lykkepille

Skorpionen er liten og smidig og rask ‒ ikke rart den ble med i logoen til Abarth. De piffer opp små og smidige biler fra Fiat. Her får du masse kjøreglede uten å ruineres.


Fiat 500 er et glimrende lite designsmykke av en bil, og
etter at Abarth har utøvd sin magi med bilen så kan man for eksempel få en 595
Competizione med 180 hk, heftige karbonseter, kraftig turbo, rågode bremser og
skikkelig grom lyd fra fire potter bak.

-->
Er det moro?

Ja, det er svært moro med 180 hk i en liten bil som såvidt
veier over 1000 kilo, og som ligger klistra på svingete vei, for det er nettopp
på den svingete veien det er aller mest moro!

På veier der det nærmest er litt krevende å holde
fartsgrensen fordi den er så svingete, vekslende mellom andre og tredjegir, med
herlig brumming og knatring fra eksosanlegget, og et nydelig skyv ut av
svingene. Mest moro når man er alene i bilen og virkelig kan nyte disse
egenskapene.

Ifølge Fiat som eier Abarth så er Abarth et eget merke.

Historisk sett er Abarth 70 år i år. Carlo Abarth fra
Østerrike flyttet til Italia for å modifisere biler, med en spesiell
forkjærlighet for utmerkede eksosanlegg.

Abarth var også svært dyktig innenfor racing, og satset på
små og smidige biler, som fikk solid med krefter, gode eksosanlegg, og med en
god sjåfør gjorde de seg sterkt bemerket.

Abarth 595 får man i ulike utgaver, og jeg testet en 2018
595 Competizione som har en 1,4 liters 180 hk motor. Den er også utstyrt med en
større turbo og noe kraftigere bremser enn 595 med motor som leverer færre
hester.

Prismessig er det ikke enorme summer som skiller de ulike
motorvarianter, som starter på 145 hk fra samme 1,4 liter og heter 595.

595 Pista leverer 160 hk, og har litt andre seter enn
Competizione.

595, 595 Pista, 595 Turismo, 595 Competizione og 595
Esseesse er de ulike 595 som Abarth kan levere.

Før vi forlater 595 Pista som var utstilt som kabriolet, så
tar vi en liten kikk på interiøret, som i stor grad har mange likheter med
Competizione, men også noen forskjeller.

Litt lettere å ta bilde av interiøret i denne grå 595
Competizione som er kabriolet, og det er i hovedsak setene i karbon som er en
vesentlig forskjell mellom disse modellene i interiøret, men dette er også en
2015 modell, så det rattet du ser der er ikke helt representativt for en
2018-modell.

Selv om det er moro å se på stilige detaljer i interiøret på
en 595, så er det tross alt mest moro å kjøre den!

Jeg dro den ut på en liten svingom på veiene mellom Sollihøgda
og Drammen, for der husket jeg fra studietiden en svingete og artig vei for en
bil som dette.

Og som videoklippet over muligens ikke legger helt skjul på,
så leverer altså Abarth 595 Competizione massevis av kjøreglede.

En helt ny 595 Competizione koster omlag 500.000 kroner, en
nesten ny 2018 modell 595 Competizione som har gått 10 km kan man få for 425.000
hos Autovia, mens den jeg kjørte som har gått omlag 5.000 km kan man få for 385.000.

Den røde 595 Pista har gått 10 km og ligger ute for 369.000.

Spør du meg snakker vi mye kjøreglede for pengene her, selv
om ikke alt er helt perfekt med en bil som dette.

Kan for eksempel forsetene justeres i høyden?

Nei… og en diger fyr som meg kommer dermed noe «høyt opp» i
bilen i forhold til den posisjon man ønsker på hodet i forhold til frontruta.

Det er da greit med plass oppi der, men mer utsikten som
ikke blir helt optimal.

På setets venstre side er det et hjul for å justere
ryggvinkel, for å «komme til» det hjulet var det egentlig best med åpen dør,
altså mindre praktisk å justere på i fart.

Jeg klarte ikke å finne noe form for vaskeløsning for
lyktene, og de som kjører en del på saltede og sørpete veier vet at det kan
være «kjekt å ha» sånn en gang i blant.

Cruisekontroll fant jeg heller ikke noen plass.

Det er enkelte biler jeg ikke tester bakseteplassen på, som
denne for eksempel, men jeg nøyer meg med å anta at jeg nok ikke får helt plass
baki her.

Baksetet er som du ser også laget for 2 personer, så dette
er ikke bilen man løper og kjøper om man må ha bil til frakt av 5 personer.

På en annen side er det en del mer plass baki her enn i en
Polestar 1.

Bagasjerommet er ikke så galt, men naturlig nok ikke enormt
heller. Baksetene er delt 50/50, så den populære «skiluken» finner du heller
ikke baki her.

Abarth 595 Competizione er altså ikke en bil du velger fordi
den er så ekstremt «godt utstyrt» på tech-fronten, eller fordi den er så
vanvittig praktisk.

Det er en bil du velger fordi du er skikkelig glad i å kjøre
bil, og fordi man kan leve godt med de praktiske løsninger som bilen kan tilby.

Fiat 500 er en svært sjarmerende moroklump i utgangspunktet,
og med litt Abarth-magi blir det til en opplevelse som bare må prøves om man
har en tanke sansen for å kjøre bil.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester