Høsten er her, og det er også en ny variant av Porsche Taycan som heter Cross Turismo.
Vi tok en prøvetur med innstegsmodellen som heter 4. Den starter på 868.000 kroner, har 476 hk på overboost og 380 hk til vanlig og 500 Nm, luftfjæring, 4×4 og stort batteri på 93,4 kWh er inkludert i denne startprisen.
-->
Det gjør at en del for første gang beveger seg inn i en Porsche-forretning for å bestille sin aller første Porsche.
Cross Turismo er utstyrt med en helt annen taklinje enn en vanlig Taycan, og har en bakluke man gjerne forbinder med en stasjonsvogn.
Det gjør at Cross Turismo krysser av en del flere praktiske bokser enn en vanlig Taycan gjør.
Taklast kan man også ha.
Feste for sykler kan man også få til den, men ikke et vanlig hengerfeste.
Tredelt baksete, en bagasjeromsskjuler som man kan «ta av» delvis eller helt, man kan ha sikkerhetsnett for bagasjen opp til taket, og som du kan se på neste bilde er det plass under gulvet til ladekabler.
Du kan se mer av bagasjerommet på vår «walkaround»-sak om Taycan Cross Turismo.
Porsche har ikke «tatt en Tesla» og levert bilen med lav nyttelast, så plassen her kan faktisk utnyttes.
Bilen veier 2.245 kg før noen rusler inn, eller noe legges inn i den, og den kan veie inntil 2.885 kg, noe som betyr at man har 640 kg til rådighet til folk og bagasje.
Det er bra med tanke på at bilen egner seg best for inntil 4 personer. Midtsetet bak er ekstrautstyr, og der skal man være svært liten og meget smal for å sitte.
I yttersetene bak har selv jeg god plass selv om forsetet er stilt inn på meg selv. Masse kneplass.
Hodeplassen er også helt ok, og jeg må vri hodet i usaklige posisjoner for å få hårsveisen oppi taket.
Jeg er for øvrig 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, og tar opp mye mer plass enn en mer normal person med samme lengde som meg.
Selv om baksetene i en vanlig Taycan ser like lekre ut, så gjør taklinjen at jeg ikke får noe særlig plass baki baksetet der. Det gir Cross Turismo enda flere «praktiske poeng» i min bok at bakseteplassen er så god som den er.
Da har vi sett på de mest sentrale forskjellene mellom en vanlig Taycan og Cross Turismo, men var du så våken at du la merke til 500 Nm? Antar at det kanskje ikke ble oppdaget, men hjelpes som man merker 100 Nm mer når man skal kjøre aktivt eller akselerere!
En Taycan Base med samme batteripakke som Cross Turismo, altså Performance Battery Plus med like mange hk, men ferden fra 0-100 km/t bruker den 5,4 sekunder på. Cross Turismo bruker 5,1 sekunder. Kan høres latterlig lite ut, men opplevelsen er ikke lik i de to bilene, spør du meg.
Ventilerte komfortseter med massasje og 14-veis el-justering – ja takk!
Her kunne jeg sittet i mange flere timer enn jeg fikk muligheten til i denne omgang. Jeg sier ikke at 36.700 kroner er gratis, men det er det første jeg hadde krysset av for på lista over ekstra utstyr rett etter varmepumpa til 7.600 kroner.
Disse setene passet langt bedre til meg enn sportssetene som vi testet i Taycan Base. Her er jo folk forskjellige, så når en bil har mange valgmuligheter når det gjelder seter er det lurt å prøvesitte.
Interiøret er lekkert og stilfullt, men kanskje ikke det aller mest engasjerende med bilen.
Det funksjonelle er mer i fokus enn det sprelske i interiøret. Her kommer du nok aldri til å finne prompeputer eller peis, men alt er solid og deilig laget, og kommer nok til å holde seg pent lenge.
Du velger selv hva du vil se i de ulike instrumentposisjoner, og i head-up-displayet dersom du velger det fra listen over ekstra utstyr.
Apple CarPlay kobles til trådløst og bruker plassen i skjermen på en meget god måte. Dersom du ønsker at passasjeren foran også skal ha en egen skjerm, så finner du det på listen over ekstra utstyr.
Ønsker du ambiente-belysning på kveldstid må du krysse av for det på listen over ekstra utsyr. Jeg antar du nå skjønner at du ikke kommer til å få deg en Porsche til under 900.000 kroner?
Med en stor dose edruelighet kan du nok klare å komme under millionen, men den jeg ville hatt koster nok om lag 1.150.000 kroner. Testbilen kostet 1.223.200 kroner.
Godt ryggekamera, og nei, jeg prøver ikke å si at Porschen er for dyr. Men jeg prøver å si at du nok må krysse av for en del ting på listen over ekstra utstyr for å få med det utstyret bilen fortjener.
Dersom bilen kommer nær en hindring og farten er lav så kommer frontkameraet på av seg selv. Vel verdt å få med fra listen over ekstra utstyr.
For meg ville BOSE-anlegget du finner på listen over ekstra utstyr holdt lenge, men Porsche har enda mer high end Hi-Fi-anlegg for de som trenger det. Jeg synes BOSE-anlegget er vel verdt de 14.200 kroner det koster.
Det er jo nesten litt vilt at luftfjæring er inkludert som standardutstyr, men det er det, og testbilen har, som du kanskje har observert allerede, offroadpakke.
En vanlig Cross Turismo har en bakkeklaring i normalmodus på 14,6 cm som kan justeres opp 3 cm og ned 2 cm.
En Cross Turismo med offroadpakke har i normalmodus 16,6 cm bakkeklaring, og kan justeres opp 2 cm og ned 3 cm.
Selv ble jeg svært glad i komforten som Cross Turismo med offroadpakke leverte, vi kjørte den i ganske mange timer til tross for at vi ikke hadde bilen så lenge. Kunne lett kjørt mye lenger om vi hadde hatt den lenger.
Vi filmet litt da vi hadde bilen, inkludert en lading hos Ionity med plug&pay – godt at ikke Tesla lenger er alene om denne løsningen. Ford skal for øvrig også ha fått til noe lignende nå med sin Mustang Mach-E.
Vi hentet Taycan Cross Turismo 4 hos Porsche Center i Kristiansand klokka 16, og klokka 9 neste morgen leverte vi bilen tilbake. Dermed må testen betegnes som kort selv om vi kjørte mange timer og flere hundre kilometer.
Vi dro rett på fotografering for å utnytte det dagslyset som var igjen, og jeg må si at jeg har sansen for det offroadpakken gjør med bilens ytre – de sorte detaljene nederst på bilen – passet også svært godt til den hvite fargen.
Det er ikke sikkert at det er så mange som skal ha denne bilen som lurer på hvordan den gjorde det i vår landeveistest, eller i vår 50/50 landevei/motorveitest.
Men ettersom vi hadde kjørt Taycan Base gjennom disse testene med piggfrie vinterdekk, lurte vi litt på hvordan Cross Turismo 4 ville levere med sommerdekk på 20» på bilen.
Vår landeveistest har maksimal fartsgrense på 80 km/t, og vi kjører de 205 kilometerne med cruisekontroll i fartsgrensa.
Runden vår starter og slutter i Grimstad, og går via Froland til Evje og innom Sørlandsparken for å unngå hastigheter over 80 km/t.
45 prosent av batteriet ble brukt på 205 km, noe som gir en beregnet rekkevidde på litt over 455 km på landeveien. Temperaturer mellom 10 og 14 grader, kjøligere innover i landet enn ved kysten.
Noe regn var det også på turen.
Vår 50/50 runde består av om lag 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t, også her kjører vi med cruisekontroll i fartsgrensen. Her landet beregnet rekkevidde på litt over 443 km.
Ser man på testresultatene for Taycan Base kan det virke som om motorveihastighet betyr mye for forbruket med piggfrie vinterdekk.
På begge våre tester snek forbruket seg under 20 kWh/100 km, og forbruket for en bil med mange hestekrefter påvirkes veldig sterkt av hvordan man bruker foten på gasspedalen.
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett noen spørre på Facebook om antatt rekkevidde ved full-ladet batteri, og det er en slags indikasjon på hvor langt du kan komme dersom forbruket skulle være slik det nylig har vært.
Det er så enkelt som at om man kjører med hard gassfot og mye forbruk, så kommer man kortere enn om man kjører pent. Helt uavhengig av hva et gjettometer måtte oppgi av antatt rekkevidde.
Dette bildet over her ble for øvrig tatt før vi kjørte fra Porsche Center i Kristiansand. Ikke så ulogisk at de som tester bilen tester en del akselerasjon med den, noe som er krevende med tanke på forbruk.
Vi testet plug&pay-systemet som Porsche fra sine 2021-modeller har fått operativt, der bil og lader «snakker sammen» og ordner opp med betaling av ladingen, som Tesla forsåvidt har hatt i mange år – men der har man koblingen mellom hvem som lager bil og lader som er ganske tett.
Vi hadde lagt inn ladestasjonen på navigasjonen, og for å komme ned i 10 prosent på batteriet testet vi en del akselerasjon før lading, så forholdene var nok relativt gode med tanke på å få rask lading.
Taycan Cross Turismo 4 kom seg raskt opp i en høy ladehastighet, og den holdt seg høy meget lenge.
Vi er på reise denne uka her, men skal få laget en ladekurve om en ukes tid når vi er tilbake på kontoret igjen.
Det tok 20 minutter å lade fra 10 til 80 prosent. Som man kan se i videoklippet kom ladehastigheten raskt opp i 241 kW, peak på 266 kW, og holdt seg over 250 kW til 30 prosent.
Ladekurven har en del fall, men holder seg over 190kW til 63 prosent. Rett før man når 80 prosent ramler ladehastigheten under 120 kW og ned til omlag 90 kW.
Det er uansett kjapt å få ladet over 64 kWh på 20 minutter.
Ettersom vi kjørte til langt på natt, så ble vi utrolig glade i LED Matrix-lysene med PDLS Plus. Fantastisk gode lys som maskerte ut andre biler på veien og lyste opp resten.
Her et bilde fra et område der det normalt sett er gatelys, men de fungerte ikke for tiden av en eller annen årsak.
Bor man en plass der man må kjøre en del på mørklagt vei må jo LED Matrix-lys som dette være helt fantastisk. Her er det ihvertfall ikke behov for noen ekstra LED-bar.
29.100 kroner er ikke gratis, men det er bare sånn at det som er på listen over ekstra utstyr på en Porsche koster, ferdig snakka.
Noe annet man blir utrolig glad i er kjøremodus Sport Plus, spesielt når man også har Porsche Electric Sport Sound, for i Porsche er faktisk lyden kul og respektfull.
Det blir aldri banalt eller pinlig, men lyden kommer akkurat der den skal, som om du minnes hvordan det var å kjøre med bensinmotor, men med noe dempet lydbilde.
Det er jo også litt artig at turbonavnet er med over i elbilens verden, for her finnes ingen turboer, men det handler om mer motorkraft.
4S har 571 hk og 650 Nm og koster fra 1.021.900 kroner.
Turbo har 625 hk og 850 Nm og koster fra 1.403.900 kroner.
Turbo S har 625 hk og 1.050 Nm og koster fra 1.702.900 kroner.
For en vanlig person som kommer fra en vanlig bil så vil innstegsmodellen være vill og gal nok med tanke på akselerasjon og kjøreegenskaper, men kommer man fra en sportsbil, eller man har meget god råd, så skjønner jeg jo at man vil ha noe som er hakket kvassere om man kan få det.
Jeg hadde levd svært godt med en Porsche Taycan Cross Turismo 4, og hadde aldri tenkt tanken på at jeg savner mer krefter, mer komfort eller mer av noe som helst annet.
Her kommer man godt over 400 km, og mens man tømmer sin egen tank og kjøper en kopp kaffe kan man kjøre over 300 km ekstra om man velger å ta pausen ved en Ionity-lader.
Der lader man jo nesten like billig som hjemme de første tre årene, og får erfare om det er noe man vil betale abonnement for å beholde etter de tre årene har utgått.
Rundt omkring hos landets Porsche Center bygges det 300 kW hurtigladere som man også kan benytte seg av som eier av Porsche Taycan av en eller annen form.
I Kristiansand er de allerede operative.
Inne hos Porsche Center Kristiansand står det en Porsche Taycan Cross Turismo 4S som har soltak, takrails og noen helt sykt kule felger. De felgene ville vært fantastiske til den hvite fargen på testbilen!
Vi synes Porsche Taycan Cross Turismo 4 er en svært deilig elbil, men regn med å bli fristet av alt det deilige du finner på listen over ekstra utstyr. Og vit at det er en bit unna gratis å gå bananas på den lista der.
Vi gleder oss til å se flere slike biler på norske veier etter hvert.
Les flere tester hos Nybiltester