Audi har lykkes godt med designet på sin A6 Avant, og det er mye i designspråket som sier sportslig og tøff selv om man ikke går så langt som på en Audi RS 6.
-->
Vi traff ikke på noen som ikke syntes at designet utvendig var tiltalende og lekkert, og dette lekre ytre sammen med en total prislapp på testbilen på 956.690 kroner gjorde at vi med store forventninger tok i dørhåndtaket for å sette oss inn i denne bilen, men da skjedde det ikke noe.
Her måtte vi trykke på «lås opp bilen» knappen på nøkkelen først, og i 2020 er det direkte uvant.
Vi testet faktisk på begge sider av bilen for å være helt sikre på at det ikke bare var en feil i føleren på førerdøra, men det er bare ikke standardutstyr.
Vi ser inn på seter som ser ut som stoff/skinn, men det skulle vise seg at det var Alcantara med stofflook. Ellers er det lekre aluminiumsdekte linjer i interiøret, men fraværet av skinn på dashbordet undrer oss også i denne prisklassen.
Vi åpner førerdøren og finner seter med manuelle innstillinger, det er i grunnen heller ikke det vi forventer i en bil som ikke er skremmende langt unna millionen. Da forventer vi elektrisk justering og minnefunksjon.
Når det er sagt, setene er meget gode å sitte i, og man kan justere sitteputens lengde og vinkel, og korsryggstøtten justeres elektrisk.
I testbilen var det krysset av for varme i rattet fra ekstrautstyrslista, noe man setter mer og mer pris på når det blir kaldere og kaldere ute.
Det å kjøre bilen er meget behagelig, her har du en solid dose komfort, og en 2-liters bensinmotor som yter 252 hk alene. Men den er ikke alene, det er også en elektrisk motor som yter 143 hk, så systemeffekten blir hele 367 hk.
Det blir aldri vilt og galt som i en RS 6, men du har solid med krefter, og 500 Nm tilgjengelig, noe som flytter den nesten 5 meter lange stasjonsvogna fra 0-100 på 5,7 sekunder.
En av grunnene til at man vil ha en ladbar hybrid er at man kan kjøre elektrisk i hverdagen, og at forbruket ikke skal bli alt for galt på langturer.
Dermed testet vi litt forbruk og elektrisk rekkevidde.
På turen fra Oslo til Grimstad landet forbruket på 0,58 liter på mila, og vi startet da i Oslo med ladet batteri. På returen var det kaldere ute og det var våtere på bakken, så da landet snittforbruket på 0,63 liter på mila.
Det er ikke galt for en bil med solide krefter, men det er likevel ganske langt over det man finner hos Mercedes-Benz E-klasse, som klarte turen Grimstad-Lørenskog på 0,41 liter på mila.
Rekkevidden mellom hver tanking på langtur kan se ut til å være om lag 600 km.
Vi var ikke direkte heldige med været den uka vi hadde denne Audi A6 Avanten, så oppholdsvær var det ikke mest av.
Vi fikk dermed ikke testet elektrisk rekkevidde på tørr asfalt, men vi kom 48,2 km elektrisk på våt asfalt. Temperaturen lå rundt pluss 15 grader, og vi kjører en fast testrute for ladbare hybrider med 50-70 km/t fartsgrenser.
Du kan velge mellom å kjøre elektrisk, når du har nok strøm på batteriet naturlig nok, et Auto Hybrid modus der navigasjonsinformasjon kan brukes på langtur for å få utnyttet batteriet der det er optimalt.
Du kan også ta vare på strømmen dersom du vet at du skal kjøre en del i en by når du «kommer fram». Du vil likevel kunne benytte regenerert elektrisitet på turen.
Fra Ikea i Sørlandsparken til Grimstad er det 100 km/t fartsgrense og firefelts motorvei, så her la vi cruisekontrollen i 100 og fikk et forbruk på våt asfalt på 0,62 liter på mila med nytømt batteri.
Vi testet også elektrisk rekkevidde på motorvei der hastigheten var mest 110 km/t, og da kom vi 41 km i dårlig vær, så et sted mellom 40 og 50 km elektrisk er meget realistisk å få til på en lading.
Trådløs tilkobling av Apple CarPlay er noe vi fortsatt skryter av, fordi det er mye greiere for oss som prøver mange biler enn å finne fram en kabel, som da enten skal være USB eller USB-C, og så koble på mobilen med denne.
Vi er veldig glade i Google Maps der man kan lese inn destinasjonen man vil kjøre til, tekstmeldinger leses opp, og du kan diktere svar på tekstmeldinger, og hele musikksamlingen på Spotify har du tilgjengelig. Lett å bli glad i det man får gjennom Apple CarPlay.
Ladeplate for mobilen klarte vi ikke å lokalisere, og head-up display var det heller ikke.
Selv om vi er glade i Apple CarPlay og Google Maps så er det noen fordeler med å bruke bilens navigasjonssystem. Den kjenner til fartsgrenser og typografi på ruten du skal kjøre, og kan bruke den elektriske kraften der man får mest utbytte av å bruke den. I tillegg ser den meget lekker ut.
I tillegg vil det dukke opp navigasjonsinformasjon i instrument til høyre når du skal av veien du er på for eksempel, slik at man tydelig ser hvor man skal.
Ulempen med navigasjonen i en bil er at den ikke er like oppdatert som Google Maps, selv om det kanskje er Google som står for grafikken i navigasjonen.
I armlenet, eller under det, finner man et par USB-C ladepunkter for å lade mobilene til de som sitter foran.
Ryggekamera var krysset av på listen over ekstrautstyr, men da får man denne enkle varianten, så man må velge mer avansert versjon av ryggekamera om man skal ha 3D figur av bilen.
Skjermene her er klare og gode, så sånn sett var jo det enkle ryggekameraet greit og informativt nok.
Stort sett når vi tester ladbare hybrider eller elbiler, så passer vi på å bruke komfortmodus, men her i Audien var efficiency så komfortabelt og behagelig at det ble til at vi brukte dette på tester og langturer.
Dynamic gir mer rask respons i gasspedalen og bør brukes når man skal kjøre litt sportslig eller aktivt på svingete vei. Audien blir aldri like engasjerende og moro å kjøre som en BMW, og ikke like komfortabel som en Mercedes-Benz, men er ganske god på begge deler uten at den nødvendigvis da blir best på noe.
I videoklippet som kommer nedenfor kan du se at jeg har bra med plass til meg selv i baksetet bakom meg selv i førersetet. Mulig det er koppholdere her, men de fant jeg ikke, og det var en 12V på deling på de som sitter bak her i forhold til lading.
Den som sitter i midten i en stasjonsvogn har det sjelden helt optimalt, men setene på sidene er gode, selv om knevinkelen for de lange av oss kan bli noe spiss.
Som du så i videoklippet over her er det et noe forhøyet bagasjeromsgulv som resulterer i 405 liter bagasjeromsplass opp til bakseteryggens topp. Ikke noe rom under gulvet til kabler og slikt, og akkurat det kan jo bli et lite savn.
Ikke helt flatt gulv om man legger ned baksetene heller. Et «flatt gulv» er gjerne å foretrekke for de som skal ha hundebur baki bilen, kontra løsningen som Mercedes-Benz har valgt i sin E-klasse, som gir en forhøyning i gulvet bak i bagasjerommet der man må leke byggmester Bob for å ha hundebur baki bilen.
Selv om det «bare» er 405 liter baki her, så kan man lett unytte høyden «opp til taket», fordi sikkerhetsnettet for bagasjen er tilgjengelig på toppen av bagasjeroms-skjuler-kassetten.
Baksetene er tredelt, noe som er praktisk, og det er spaker i bagasjerommet til å legge ned bakseter med. Det er 12V plugg baki her også på høyre side.
Knapp for hengerfeste er det også, og man kan trekke med seg inntil 2.000 kg. Taklast kan man også ha.
Det praktiske er med andre ord på plass i den ladbare hybriden fra Audi, og den har Quattro firehjulstrekksystem som sørger for god fremkommelighet på glatt eller vanskelig underlag.
Med 40-50 km elektrisk rekkevidde bør man kanskje lade hver kveld mens man sover, litt avhengig av hvor langt man kjører i det daglige, for om man bruker bensinmotoren på all småkjøring kan nok forbruket bli høyt.
En Audi A6 55 TFSIe har en del standardutstyr som man lett setter pris på, som LED-Matrix lys, S-Line eksteriørpakke, 19-tommers felger, navigasjon plus, sort optikk utvendig, 4-soners klima og en del mer, likevel føler vi at vi på testbilen til 956.690 kroner savner en god del.
Testbilen vi nylig hadde fra Mercedes-Benz kostet noe over 915.000 kroner, men den opplevdes likevel svært mye mer utstyrt.
Snart kommer også BMW 530e xDrive Touring som etter det vi har funnet ut skal bli en god del rimeligere enn Mercedes-Benz E-klasse igjen.
Da blir Audi A6 Avant den dyreste ladbare hybriden av disse tre, og det er grunnen til at vi lurer på om Audi kanskje har priset denne litt vel høyt?
2020 har vist oss at valutasvingninger kan påvirke bilpriser en god del, så det kan jo være Audi velger å endre på sin pris-strategi, det vil tiden vise.
BMW er på vei til butikkene så den har vi ikke testet enda, E-klasse vet vi bruker langt mindre drivstoff, går en tanke lenger elektrisk enn Audien, og er hakket mer komfortabel, men da må man eventuelt kunne leve med at bagasjeromsgulvet ikke er flatt.
Du skal jo være veldig glad i stasjonsvogn for å velge A6 Avant fremfor Audi e-tron. Men kjører du mye langt og vil ha den gode sittestillingen nærmere bakken som en stasjonsvogn gir, og har en drøy million å svi av på bil, så bør jo denne sjekkes ut.
For du bør ta med elektrisk justerbart sete med minne, samt keyless åpning av dør i denne prisklassen.
Vi likte veldig godt å kjøre Audi A6 TFSIe, men vi undrer oss noe over den høye prisen den har i forhold til hovedkonkurrentene.
Les flere tester hos Nybiltester