Nå kan du få Eclipse Cross som ladbar hybrid, men den får noen store sko å fylle nå som Outlander forsvinner! Vi ser nærmere på den nye Eclipse Cross PHEV.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV har vokst 140 mm i lengden til 4,545 meter, det betyr at den fortsatt er smidig, men langt mer praktisk enn forrige Eclipse Cross.
Nå får man den med den samme ladbare hybridløsningen som Mitsubishi Outlander har hatt, med et 13,8 kWh stort batteri og elektrisk motor foran og bak.
-->
Mitsubishi Norge fikk en avtale med Mitsubishi om 7-års garanti på Outlander, den har man ikke for Eclipse Cross, som da har 5 år/100.000 km garanti, og 8 år/160.000 km garanti på batteriet.
Eclipse Cross tar også med seg Outlanderens mulighet for hurtiglading med CHAdeMO, skjønt, hurtig og hurtig… 25 minutter for å lade opp 13,8 kWh er vel kanskje ikke all verdens hurtig?
Men vi liker tanken på at man kan stoppe før man skal inn til Oslo eller Bergen eller en annen by som tenker at bil som ikke kjører elektrisk er et onde, eller kanskje også tenker at bil er et onde, og lade opp, slik at man kan kjøre elektrisk inne i byen.
Joda, du kan få bilens motor til å lade batteriene, men det må jo da planlegges. Og joda, du kan be bilen om å spare på batteriet fram til du er ved byen, men det krever jo enda mer planlegging.
Derfor er vi glade for at muligheten for såkalt hurtiglading er tilstede, for det er ofte lettere å finne hurtigladere, og man kan sjelden vente 4-5 timer utenfor en by for å vente på type-2 lading.
I bilens front er ikke designendringene størst, men en litt ny løsning for lys og grill gir Eclipse Cross det vi vil betegne som et hyggelig ansiktsløft.
Bak har det skjedd en del mer med designet, det har blitt langt mer harmonisk og mindre omdiskutert.
Den noe skrånende bakluken tar bort en del plass i bilens bagasjerom, som nok blir den største utfordringen for Outlander-folket som er vant med masse plass bak.
Du kan naturligvis utstyre en Eclipse Cross PHEV med hengerfeste, og den kan da trekke inntil 1.500 kg.
I tilfelle du ikke husker hvordan Eclipse Cross så ut bak, så tar vi med et bilde av forrige Eclipse Cross:
Som du ser over her var det en slags spoiler med bremselys som gikk over hele bakruta, og det er kanskje ikke så rart at den var noe omdiskutert?
Vi synes nok også at beskyttelsesplatene under bilen ser langt stiligere ut på den nye Eclipse Cross.
Vi laget også en video fra vårt lille døgn med Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.
Vi opplevde setekomforten som god, men du har begrenset med innstillingsmuligheter. Du kan ikke forlenge sitteputen eller justere på korsryggstøtten, derfor anbefaler vi at du tester setet selv, ettersom folk er forskjellig bygget. Vi hadde ikke hatt noe imot å komme en cm eller to lenger ned med setet, men når man er 184 cm lang, har en stor bakende og lang rygg, så er det et ønske som kan oppstå i en del biler.
Det har ikke skjedd ekstreme endringer i interiøret, men du kan nå velge mellom sorte eller grå skinnseter, og du har fått en større 8-tommers infotainmentskjerm med antirefleksglass som du kan trykke på.
Head-up displayet må kunne sies å være bra, selv om det vises på en plastplate.
Vi opplever kanskje ikke instrumentene som svært moderne i dagens digitaliserte verden, men for all del, analoge visere fungerer fint de.
Det vi skulle ønske oss er noe som har hakket mer presisjon enn de to blå søylene som skal vise gjenværende strøm på batteriet og drivstoff på tanken. Vi er i grunnen mest glade i prosent-tall.
Vi er klar over at man kan bytte visning og få frem batteriprosent, men vi hadde helst sett at de blå søylene hadde et ekstra presisjonsnivå.
Menyen består av store tydelige valg som det er svært lett å treffe med minimalt av tid for å se på selve skjermen. Både praktisk og trafikksikkert.
Kobler du til mobilen med USB får man opp Apple CarPlay om man har en iPhone, og det fungerer meget bra.
Det er flere ulike visninger i infotainmentskjermen som har sammenheng med at den er en ladbar hybrid, her ser man forbruket av strøm da vi kjørte vår faste testrute for ladbare hybrider for å sjekke hvor langt vi kunne kjøre elektrisk med Eclipse Cross PHEV en dag med pluss 8 og regn helt på slutten av turen på 41 km, det tok noen hundre meter før det var mulig å stanse, derfor er det noe drivstoff som er brukt.
Med sommerdekk og noe mer varme kommer man nok nærmere de 45 km som er målt etter WLTP-målestandarden.
Bakom girspaken er det en save/charge knapp der man kan velge å spare den strøm som er på batteriet til man kommer til en by for eksempel, og man kan også velge at bilen skal lade opp batteriet ved bruk av energi fra bensinmotoren.
EV-knappen brukes til å kjøre elektrisk.
Til høyre for girspaken har man en vippebryter for å velge kjøremodus; Tarmac, Gravel, Snow, Normal og Eco. De tre første forteller bilen hva slags underlag den beveger seg på i forhold til hvordan AWD-systemet skal bidra.
De to siste handler mer om hvor mye reaksjon man skal få ved bruk av høyrefoten på gasspedalen, der Eco naturlig nok gir mindre respons, men også lavere forbruk.
Lenger framme har man knappen for rattvarme, som gjør «holdedelen» av rattet varm. Veldig deilig på kalde dager!
Med nytømt batteri kjørte vi med cruisekontrollen i 100 km/t mellom Ikea i Sørlandsparken og Grimstad, det er om lag 31km med 100-sone, og snittforbruket på den turen landet på 0,71 liter på mila.
Det er ikke det laveste forbruket vi har målt i denne testen, så er lavest mulig forbruk med tomt batteri superviktig for deg er det mange andre som leverer bedre på det området.
Vi tror fremkommeligheten S-AWC firehjulstrekksystemet gir, og den ekstra stabiliteten gjennom glatte svinger er mer sentralt for de som velger en Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.
En del synes nok også at leasingtilbudet er fristende, for her må det sies at Mitsubishi er gode.
Du får Eclipse Cross i fire ulike utstyrsnivåer, fra Invite som koster fra 444.000 kroner og opp til Instyle + som vi testet som koster fra 494.000 kroner. Mellom der finner man både Intense + og Instyle.
Vi skal ikke påstå at plassen i baksetene er overdådig, men selv jeg klarer å få plass bakom et forsete som er stilt inn til meg selv.
Det kan du se mer av på videoklippet.
Dersom midtsetet ikke skal brukes kan man ta ned et armlene og få et par koppholdere bak også.
Det er setevarme i to nivåer i de ytterste baksetene, og en 12V plugg som sørger for ladestrøm til det man har med seg baki der av elektroniske gjenstander.
Man har en meget god bredde på bagasjerommet helt ytterst nå som hjulbuene ikke tar like mye plass, og man har et vanlig husholdnings-støpsel baki her.
Opp til toppen av bakseteryggen har man 359 liter og til taket har man 471 liter. Spørsmålet er om dette holder for Outlander-folket?
Under gulvet i bagasjerommet er det plass til ladekabler, batteri og litt andre nyttige gjenstander å ha med seg i bilen til enhver tid.
De som parkerer i en garasje som ikke er stor synes kanskje ikke det er en utpreget fordel at ladelukene befinner seg bak på høyre side, ettersom man gjerne går ut av bilen på venstre side.
Da kan det bli litt kronglete å få ladet i hverdagen.
Skal du få fullt utbytte av en ladbar hybrid bør du ha muligheten til å plugge den inn hver kveld før du legger deg, slik at den er full-ladet neste morgen.
Da kan du også sørge for at batteri og bil er varm og klar til å kjøre elektrisk også på de kalde dagene. Dette styrer du fra medfølgende app.
Vi synes Mitsubishi Eclipse Cross er en komfortabel bil, den har god fremkommelighet og ok elektrisk rekkevidde, dermed vil den kunne løse mange familier sitt behov for å komme seg fram dit de vil kjøre.
Vi synes også designendringene fra forrige Eclipse Cross er gode, med mer stil og mer plass.
Les flere tester hos Nybiltester