Kun trøblete Lincoln havnet bak Tesla i en ny stor amerikansk undersøkelse rundt pålitelighet, mens Mazda for aller første gang er det aller beste merket.
Det er ikke noe nytt at Tesla scorer dårlig på forbruker-undersøkelser, men ettersom det nå er godt over åtte år siden de lanserte Model S er jo håpet at de også forbedrer seg på dette viktige området.
Men det ser bare ut som at det går den motsatte veien ‒ de blir dårligere.
-->
En av de viktigste vaktbikkjene til forbrukerne er amerikanske Consumer Report (CR), som hvert år lager en rapport som går på hvor pålitelig bilmerkene er.
De har nå publisert sin 2020-rapport, og denne gang danner mer enn 300.000 biler grunnlaget for resultatene. Så dette er virkelig en stor og viktig undersøkelse.
‒ En bil kan være flott å kjøre og ha alle funksjonene du vil ha, men alt dette betyr lite om du hele tiden må tilbake til forhandleren for reparasjoner, understreker Jake Fisher, seniordirektør for biltesting hos Consumer Report.
‒ Vi benytter omfattende tilbakemeldinger fra eiere som skal hjelpe deg til å unngå problemer ved at du velger en pålitelig bil.
De lager altså en liste som viser hvor pålitelig bilmerkene er, og Tesla er ikke en av de som med glede ser fram til denne.
Elbilmerket er dessverre kjent for å lage biler med mange feil, og det kommer også til syne i CR-rapportene. I fjor endte de nede på 23. plass, og i år går det enda dårligere.
Årets Tesla-resultatet ble dratt enda lengre ned i elendigheten av nye Model Y, som scorer så dårlig at CR rett og slett ikke kan anbefale den til sine medlemmer.
CR sier at den elektriske SUV-modellen har problemer både knyttet til karosseriet og lakken. Mange eiere har rapport om deler som ikke passer og lakkfarger som ikke matcher, og en eier har til og med rapportert om et hår i lakken.
Faktisk er Model 3 den eneste Tesla-modellen CR anbefaler, ettersom Model S også har falt under gjennomsnittlig pålitelighet mens Model X fortsatt er under snittet.
Alt dette gjør at Tesla ender opp med fattige 29 poeng, noe som holder til en soleklar nest siste plass. Kun Lincoln som sliter forferdelig med sin SUV-baserte produktlinje er bak, og må ha gjort det aller meste feil ettersom de kun får 8 poeng. Heldigvis er ikke Lincoln å finne i Norge, men det er jo Tesla.
Tesla har falt to plasseringer fra i fjor, og like bekymringsfullt, de er langt bak et tettpakket felt på plassene over.
Tredje siste er Volkswagen som endte på 36 poeng, men fra de også opp til Audi på 14. plass skiller det kun 10 poeng. Mercedes skuffer også, er helt nede på 20. plass, mens Volvo har skjerpet seg noe og klatrer hele seks plasser og opp til 18. plass på årets liste.
Fjorårets vinner Lexus har falt to plasseringer ned til 3. plass, mens Toyota har avansert en plass opp til 2. plassen.
Øverst troner for første gang Mazda, som var det nest beste merket i fjor. Og det med en suveren score.
Det japanske merket som fokuserer på smekre linjer kan åpenbart også lage solide biler, og Mazda-eierne rapportert om så feil at totalscoren ble på solide 83 poeng ‒ hele 9 foran Toyota. Det er knock-out på feltet, det.
CR sier at nøkkelen til Mazdas suksess at de har en litt konservativ tilnærming når de lager nye modeller, og baserer disse langt på vei på løsninger som har fungert i tidligere modeller. De forskjellige modellene deler også på mange løsninger og komponenter, slik at det blir enklere å lage biler som faktisk fungerer i hverdagen.
Så hva er den mest pålitelige modellen på det amerikanske markedet?
Jo, det er Toyota Prius, og hybriden scoret hele 93 poeng. Lexus NX og Buick Encore, begge SUV-modeller, endte med 91 poeng, mens Lexus GX og Honda HR-V fulgte med 90 poeng.
Toyota Primus Prime, Hyundai Kona, Audi A5, Audi A4 og Mazda CX-5 utgjør resten av topp-10-listen, så alle disse bilene er svært så pålitelige.
Her er listen for bilmerkene, og Consumer Report sier at de ikke hadde nok data til å kunne vurdere merkene Acura, Alfa Romeo, Chrysler, Fiat, Genesis, Jaguar, Land Rover, Maserati og Mitsubishi i årets test.
De mest pålitelige merkene i det amerikanske markedet: