Ja, vi mener virkelig på et blunk. Tesla har nemlig trykket på en eller annen knapp, og dermed har de åpnet opp 497 nye ladepunkt som tidligere kun har vært forbeholdt de med en Tesla.
Dermed har det poppet opp nye lynlade-alternativer for andre elbiler fra Lyngdal i sør til Varanger i nord.
-->
Det er NAF som kan melde om dette, og de er selvsagt glade for at det amerikanske merket nå åpner for andre biler. Det vil blant annet gjøre ladekøene kortere i sommer.
Men:
‒ Det må imidlertid ikke bli en sovepute for videre utbygging av ladeplasser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det er nå over en halv million registrerte elbiler her i Norge, og ettersom rundt åtte av 10 nye biler nå er helelektriske vil dette antallet vokse ganske raskt.
Utbyggingen av raske ladere har ikke holdt tritt, og resultatet er en stadig tettere lynlade-kamp og til dels store køer. NAF har gang på gang etterspurt en bedre lynlade-strategi.
At Tesla nå åpner opp mange av sine ladere hjelper selvsagt veldig godt på.
‒ Dette er et svært etterlengtet tilskudd til det norske ladetilbudet. Over 10 prosent flere ladepunkter på så kort tid, merkes godt, sier Sødal.
‒ Det er likevel viktig at dette ikke blir en sovepute for regjeringen som er i gang med sin ladeplan, understreker han.
Åpningen av superchargerne bringer altså det totale antallet lynladere langt nærmere behovet, men NAF understreker at det må bygges langt flere lynladere i årene som kommer.
‒ De neste fire-fem årene skal det bli en halv million flere elbiler på norske veier. Det er en dobling fra dagens 500.000 elbiler. Skal alle kunne komme seg rundt i hele landet, er det mye som skal på plass, sier Sødahl.
Å åpne Tesla-laderne for andre elbiler er en vinn-vinn-situasjon. Tesla kan tjene ekstra kroner på ladingen, og på samme tid kuttes ladekøene. Og de som allerede kjører Tesla og er bekymret for at dette skal føre til køer til Tesla-laderne, kan trøste seg med at ikke alle ladestasjonene nå er åpnet.
De mest populære er fortsatt forbeholdt bilene med Tesla-merket.
‒ Det er der trafikken er størst at behovet for flere ladere er størst. Vi forstår hvorfor Tesla velger å forbeholde disse ladeplassene til Tesla-eiere, men da må resten av bransjen og staten brette opp ermene og få på plass flere ladeplasser, avslutter Nils Sødal.