Cupra Tavascan har endelig fått premiere. (Fotos: Cupra)

Tavascan ‒ en ny elbil fra Cupra

I 2019 viste Cupra et spenstig elektrisk konsept kalt Tavascan, og endelig har bilen fått premiere.


For fire år siden var Cupra et av de aller ferskeste bilmerkene, og ambisjonene var selvsagt ganske store ‒ de hører tross alt hjemme i den store Volkswagen-gruppen som et merke som tilhører Seat.

Faktisk skulle det satset så tungt på Cupra at en veldig lovende kompakt elbil laget på den etter hvert berømte MEB-plattformen ble løftet fra Seat til Cupra. Ja, det var Born.

-->
Men de hadde flere biler på gang, som den spreke SUV-modellen Formentor, en hybrid, og ikke minst et elektrisk konsept som ble vist på høsten i 2019.

Denne bilen skulle ta satstingen på den helelektriske Cupra e-Racer over til vanlige gater, men merket var smarte nok til å ikke si noe om når konseptet kalt Cupra Tavascan Electric Concept skulle lande ut hos forhandlerne.

Det skjer forhåpentlig ikke om altfor lenge, for fredag fikk endelig den kommende elbilen til Cupra premiere.

Målet med Tavascan er ifølge Cupra «å utfordre konvensjonelle regler, og ikke minst skape følelsesladde kjøreopplevelser». Den vil blant annet bli tilgjengelig med justerbart Sport DCC-understell og progressiv styring.

‒ Cupra Tavascan er blitt en elektrisk SUV-Coupé som man snur seg etter, slår Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra Norge i Harald A. Møller, fast.

‒ Det tydelige designspråket og de momentante ytelsene virkeliggjør visjonene som ble vist med konseptutgaven fra 2019.

Cupra skal i likhet med det nye Volvo-merket Polestar skille seg litt ut i mengden, og være et litt mer ungdommelig og sprek alternativ.

‒ Det er mange rent rasjonelle elbiler som kommer på markedet, men det er ikke målet for Cupra. Cupra Tavascan bidrar til å virkeliggjøre drømmene vi bærer på, sier Wayne Griffiths, direktør for Cupra.

– Vi vil vise verden at elektriske biler kan være morsomme og sexy.

Kommende Tavascan er planlagt med to drivlinjer, en som yter 286 hestekrefter og en med hele 350 hk, og er som Born satt sammen på MEB-plattformen.

Elbilen går rett inn i der hete C-segmentet med en lengde på 4,64 meter, en høyde på 1,60 meter og en bredde på 1,86 meter. Akselavstanden er på 2,77 meter, og kommer med et moderne infotainment med en 15-tommers skjerm og et lydanlegg som er mulig å få med 12 høyttalere som er signert Sennheiser.

Slik ser den neste elbilen til Cupra ut:

Tavascan er utviklet i Barcelona, og den sprekeste utgaven har to motorer og firehjulsdrift. Her er 0-100 km/t oppgitt til 5,6 sekunder, mens batteriet med 77 kWh nettokapasitet skal åpne for rekkevidde på inntil 550 kilometer.

Cupra opplyser at bilen kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på under en halvtime, og fylle opp 100 kilometer med ny rekkevidde på under 7 minutter under optimale forhold.

Elbilen brøyter også vei for en opplyst Cupra-logo her i Europa, og signaturen i Tavascan-designet er ifølge merket de tre triangelformede øynene i frontlyktene.

Cupra har jobbet med et design som skal uttrykke ytelser og opplevelse av fart, og har ført til et designspråk som spenner overflatenes «muskler» i en linje som strekker seg hele veien fra «haisnuten» til hekken, forklarer de selv.

Videre til bakpartiet er hekken sentrert rundt baklyktene, og dette er en forlengelse av lyskonseptet til Cupra ‒ grafikken med tre triangler og en sentralt plassert og det er en belyst Cupra-logo.

Det ytre designspråket følger videre inn i bilen, og her har Cupra kombinert materialer og teknologikonsepter «for et førermiljø med perfekt balanse mellom førerorientering og passasjerkomfort», som de selv sier.

Gjennom MEB-plattformen får også Tavascan de nyeste løsningene, og kan blant annet leveres med parkeringsfunksjoner som inkludert «Remote Park Assist» (RPA).

Cupra skal faktisk bli en digital rebell. Da den nye elbilen ble vist fram i Berlin fredag kveld viste også merket fram et nytt konsept som skal samhandle med en ny generasjon bilkjøpere gjennom et eget digitale univers kalt Metahype.

På plass i Berlin var det også en digital rebell, nemlig DarkRebel. Dette er en digital framtidsvisjon som skal vise hva Cupra kan få til i framtiden.

Og det er også på gang en ekte rebell, for i tillegg til Cupra Terramar skal merket også komme med UrbanRebel innen 2025.

‒ For oss i Harald A. Møller og Cupra Norge er det inspirerende å se hvilke ambisjoner Cupra har, sier Joachim Næss, kommunikasjonssjef for Cupra Norge.

‒ Én ting er lanseringen av elbilmodeller som vekker oppsikt, men i tillegg investeres det tungt i ombygging av fabrikker og batteriproduksjon. Utfordreren fra Barcelona mener alvor, slår han fast.

Cupra Norge kan ikke si noe om pris eller lanseringsdato for Tavascan, men nå har den iallfall fått verdenspremiere ‒ og da er den forhåpentligvis ikke så veldig langt unna.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter

Les også