Vi må fortsatt vente litt på Suzukis første elbil, men nå skal den iallfall vises fram for publikum. (Fotos: Suzuki)

Suzukis første elbil skal vises

Målt i rent bilsalg er Suzuki et av de aller største japanske merkene på hjemmebane, men enn så lenge har de ikke fått noe drahjelp av elbiler. Nå nærmer dog den første seg.


Man kan selvsagt lure på hvilke merker som selger flest nybiler over i Japan, det asiatiske bilnavet.

Der er det en ganske formidabel kamp om kundene, og ifølge JADA (Japan Automobile Dealers Association) er det 11 store hjemlige bilmerker. Og da finner vi ikke en gang Lexus på listen, så vi regner med at de har bakt dette merket inn i modermerket Toyota.

-->
Ikke overraskende er det nettopp Toyota som leder an når det kommer til nybilsalget i Japan, men kanskje litt overraskende for oss nordmenn er det faktisk Suzuki som følger nærmest. Og ja, Daihatsu på 3. plass.

Velkjente navn som Honda, Nissan, Mazda, Subaru og Mitsubishi måtte alle se seg slått av den trioen i 2022, men trøsten er at alle disse slo samtlige utenlandske bilmerker. Først på 9. plass kom Mercedes, mens Volkswagen som solgte nest mest av de utenlandske bilmerkene var helt nede på 13. plass.

Lille Suzuki er altså ikke så liten likevel, men de har havnet på bakhjulene her i Europa. For her fokuserer vi stadig mer på elbiler, og slike har ikke Suzuki på plass ‒ ennå.

For det er en på gang som skal vises fram under Tokyo Mobility Show senere i måneden, og mer riktig ‒ de har faktisk på gang to elbiler.

Da vi bikket inn i 2023 kunne Suzuki fyre av en forsinket nyttårsrakett, for litt ut i januar viste de fram et helt nytt SUV-konsept kalt eVX. Ja, navnet forklarer egentlig det meste. EV som i Electric Vehicle, altså elbil, og X som i firehjulsdrift og litt mer terrengfokusert. Kanskje ikke veldig overraskende, for dette er jo en Suzuki.

Konseptet som altså skal bli en produksjonsbil er litt større enn dagens Suzuki Vitara og måler 4,30 meter i lengden, 1,80 meter i bredden og 1,60 meter i høyden. En Vitara måler 4,18 meter i lengden.

Og bare så folk skal være helt sikre på at denne har firehjulsdrift heter konseptet Suzuki eVX 4x4, og det er ventet at den går inn i serieproduksjon i 2025. Når den eventuelt kommer til Norge er ikke kjent, men vi tipper Suzuki jobber hardt med å få den over til Europa raskest mulig.

Som du kan se ut av bildene som kommer har Suzuki gitt bilen et sportslig preg, og det er nok også grunnet rekkevidden. For jo mer aerodynamisk elbilene er, jo bedre rekkevidden får den.

Hva rekkevidden blir er selvsagt altfor tidlig å si, men konseptet som ble vist fram i januar var utstyrt med et batteri på 60 kWh, og det åpnet for en rekkevidde på 550 kilometer etter den indiske kjøresyklusen kalt MIDC.

Slik ser konseptet Suzuki eVX ut:

Vi må fortsatt vente litt på Suzukis første elbil, men nå skal den iallfall vises fram for publikum. (Fotos: Suzuki)

Men Suzuki har mer på lager når det kommer til den elektriske satstingen som de nå setter i gang med. Og den andre elektriske bilen er iallfall utseendemessig enda morsommere.

For her snakker vi om en såkalt kei-bil, disse små bybilene som Japan var kjent for i de glade gamle dager. Mer eksakt måler EWX som konseptet heter 3,39 meter i lengden, 1,47 meter i bredden og 1,62 meter i høyden. Til sammenligning måler Suzukis minste bil her i Europa, Swift, hele 3,84 meter i lengden.

Dette skal være en urban og praktisk elbil som ikke skal stå tilbake når det kommer til utstyr, og skal i likhet med SUV-konseptet også til Europa. Hvor langt unna denne er sier ikke Suzuki noe om.

Med to elbiler på gang ser det plutselig langt lysere ut for Suzuki Norge, og importøren RSA har enda flere gode nyheter.

‒ Vi vet mange har ventet lenge på elektriske modeller fra Suzuki, og fabrikken har tatt seg god tid til å utvikle kvalitetssikre modeller, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge.

‒ I tillegg til modellene ovenfor jobber Suzuki med flere elbiler, og innen 2030 vil Suzuki lansere en rekke elektriske modeller. Vi gleder oss til å tilby norske kunder elektriske firehjulstrekkere fra Suzuki.

RSA kommer sikkert med flere nyheter når den store messen starter, for de setter selv kurs for den japanske hovedstaden med en liten delegasjon anført av administrerende direktør Frank Dunvold.

I mellomtiden kan du sjekke ut noen flere bilder av konseptet som skal bli til Suzuki eVX 4x4:

 

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter