Flere av de store japanske bilmerkene har hengt etter nå det kommer til rene elbiler, men det er som kjent ingen vei utenom om man skal henge med i bilverden.
Det har de selvsagt skjønt, og to av de store som har stått uten elbiler er nå i gang ‒ Toyota med sin bZ4X og Subaru med tvillingmodellen Solterra. Den tredje søsteren i denne familien kommer med Lexus-merket, men denne er fortsatt ikke lansert.
-->
Honda har som kjent sin helelektriske lille E-modell, mens Nissan var en av de aller første globale merkene som satset på elbiler og introduserte Leaf allerede i 2010.
Mazda er også i gang med sin helelektriske satsting gjennom MX-30, og Mitsubishi var i likhet med Nissan en av pionerne med i-MiEv som kom så tidlig som i 2009.
Ok, da mangler vi bare Suzuki, dette litt mer høyreiste merke.
De er på plass i Norge med fem modeller, Across, Vitara, S-Cross, Ignis og Swift, og alle fem er faktisk elektrifisert. Her går det i både ladehybrider, såkalte fullhybrider og hybrider.
Dette er små skritt på veien mot de helelektriske bilene, og nå viser Suzuki fram en slik bil ‒ en elbil.
Under det pågående Auto Expo 2023 i India har det nemlig vært verdenspremiere på Suzukis elbilkonsept eVX, noe som ikke overraskende er en helelektrisk SUV.
Over i verdens nest mest folkerike land samarbeider Suzuki med Maruti, og Maruti Suzuki er det soleklart mest populære merket i landet. Det forspranget har ikke Suzuki tenkt å gi fra seg nå som den elektriske tiden velter over bilindustrien.
Suzuki sier at planen er at denne skal introduseres på markedet i 2025, og er en del av merkets globale elbil-satsting. Det er med andre ord ikke kun en India-spesifikk elbil.
Videre sier de at eVX er en elbilmodell som kombinerer Suzukis sterke 4x4-DNA med avanserte funksjoner og moderne teknologi, og som vi kan se av bildene er det en ganske kompakt SUV med litt sportslig preg.
Slik ser konseptet Suzuki eVX ut:
Bilen ser altså ganske kompakt ut, og bildet lyver ikke. Dette er en bil som er 4,30 meter lang, 1,80 meter bred og 1,60 meter høy, og befinner seg dermed i området til S-Cross som også er 4,30 meter lang.
Når det gjelder batteripakken sier Suzuki at konseptet er utstyrt med et batteri på 60 kWh, og at det gir en rekkevidde på 550 kilometer etter den indiske kjøresyklusen kalt MIDC.
Denne målemetoden er en variant av den utgåtte europeiske standarden kalt NEDC og altså ganske urealistisk, så 550 kilometer MIDC kan ikke sammenlignes med 550 kilometer målt etter dagens WLTP-standard her i Europa.
Uansett, Suzuki-sjef Toshihiro Suzuki er selvsagt positiv nå som merket setter i gang med sin globale elbilsatsing.
‒ Jeg er glad for å avduke eVX, vår første globale strategiske elbil, sier han.
‒ Hos Suzuki-gruppen er det å ta opp global oppvarming en prioritet. Vi fremmer en rekke globale tiltak for å redusere klimagassutslipp. Suzuki vil fortsette å tilby verdifulle produkter til våre kunder over hele verden ved å optimalisere dem for måten forskjellige mennesker lever og kjører på.
Her er bilder av konseptet Suzuki eVX som altså brøyter veien for elbilen som skal være her i 2025, og det er altså kun om to år. Jepp, tiden flyr.
Les også: