Den klassiske blågule fargen er på plass også hos Subarus rallybiler anno 2024. (Fotos: Subaru)

Subaru viser ny WRX rallybil

Arven til Petter Solberg lever videre. Nå viser Subaru fram en ny WRX rallybil som skal brukes i Nord-Amerika.


Verdens mest kjente rallybil, iallfall ifølge nordmenn, er en Subaru Impreza WRC. En blågul sak som har skrevet seg inn i norsk motorsporthistorie med gullskrift.

For det var bak rattet på en slik at Petter Solberg slo den kommende superføreren Sébastien Loeb med ett lite poeng i rally-VM tilbake i 2003, en duell som ikke ble avgjort før på den aller siste fartsprøven den sesongen.

Og her er det en litt morsom historie.

Det var selvsagt en skokk med norske journalister som hadde tatt turen over til Wales for å følge dramatikken, og mens alle hjemme i Norge kunne slå fast at Solberg hadde blitt verdensmester da han hadde noen hundre meter igjen, sto alle de norske journalistene som et spørsmåltegn. Hadde han vunnet, eller?

Ingen visste ‒ før Solberg i kjent stil var halvveis på vei ut av bilen da han passerte målstreken. Så ja, journalistene var noen av de siste som fikk bekreftelsen.

Øyeblikket er som kjent et av de største i norsk idrettshistorie, og «alle» kjenner igjen den legendariske blågule rallybilen.

Den fikk sin arvtaker i form av en Impreza WRX i 2008, og i 2014 kom Subaru med en modell som kun het WRX. Den ble fornyet så sent som i 2021, og nå er det klart for en rallyutgave av 2. generasjon WRX over i USA.

Tilbake i 2003 var det Prodrive som satt sammen rallybilutgavene, og nå har Subaru fått hjelp av selskapet Vermont SportsCar til å lage bilen som skal konkurrere i mesterskapet til American Rally Association (ARA).

Og bak rattet finner vi en stor amerikansk legende, nemlig Travis Pastrana. Han kan kjøre hva som helst lynende fort, og har blant annet vunnet X Games i supercross, motocross, freestyle motocross, rally og til og med båtracing.

Pastrana får med seg regjerende mester Brandon Semenuk som lagkamerat i Subaru.

‒ Jeg er så spent på 2024-mesterskapet. Den nye Subaru-plattformen er fantastisk, og sjansen til å kjempe igjen sammen med den dobbelte mesteren Brandon Semenuk kommer til å bli så gøy, sier Pastrana.

‒ Da Brandon først kom var jeg veteranen. Men nå har ting snudd, og jeg gleder meg til å lære mye og forhåpentligvis komme tilbake til toppen. Jeg har bare vært borte fra sporten i ett år, men mye har endret seg, og jeg er klar for den nye utfordringen.

Den nye rallybilen blir drevet av en spesialbygd turboladet 2-liters 4-sylindret boxsermotor, og kreftene er begrenset til 320 hk og 515 Nm dreiemoment grunnet reglementet.

Bilen har også en lynrask 6-trinns girkasse med korte utvekslinger som mater alle fire hjulene, og selvsagt har alt det andre i drivverket også fått seg et løft. Bilen er utstyrt med 15-tommers rallydekk.

Det går også i en masse karbonfiber, og selvsagt i en blå farge kombinert med gule detaljer. Noen ting kødder man ikke med. Blåfargen er for øvrig kalt WR Blue Pearl, og er altså et nikk tilbake til de klassiske rallybilene fra Subaru.

Det setter nordmenn selvsagt stor pris på, og vi feirer med bilder av bilen som garantert får mange til å tenke tilbake til 2003 og en jublende glad Petter Solberg.

Les også:

Les mer om:

Nyheter