Takket være den store elbiltesten i regi av NAF og Motor kan de som skal kjøpe en ny elbil sjekke ut både rekkevidde og ladetid, og det under mer praktisk bruk. Men det er også noe annet man kan se ut av El Prix-testene.
Målet med denne er å teste alle nye elbiler som kommer på markedet, og de ser også på en annen rekkevidde, nemlig det oppgitte WLTP-tallet. Dermed kan man raskt se hvordan utviklingen rundt rekkevidden har vært.
For fem år siden hadde elbilene som stilte på startstreken et snitt på 358 kilometer, men de bilene som stiller opp i sommerens utgave av El Prix snitter på 560 kilometer. Dermed har rekkevidden økt med 202 kilometer og hele 56 prosent, og i snitt godt over 10 prosent hvert år.
– Det store hoppet skjedde i 2022. Da passerte gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene 500 kilometer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– I tillegg har bilene blitt større. De siste årene har det blitt lansert flere og flere mellomklasse og familiebiler blant elbilene.

4. juni er det klart for sommerens El Prix, og der skal 27 nye elbiler testes. NAF opplyser at 18 av disse bikker 500 kilometer WLTP-rekkevidde, mens det kun var tre biler som bikket denne grensen i 2020.
– Nå kan flesteparten av de nye elbilene kjøre Oslo–Trondheim uten å lade, i hvert fall i teorien, sier Sødal.
– Så vi kan avlive myten om at elbil ikke egner seg på langtur for godt. Du må uansett ha minst en god pause på en såpass lang kjøreturtur, og kan lade samtidig om det trengs.
Spoler vi fem år tilbake var mange av bestselgerne også ganske så kompakte elbiler, som Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3. Nå er utvalget noe helt annet.
Åh, du har lyst på et gjensyn med bilene som var med i El Prix 2020? Ok, her har du dem.

Som bildet viser er det en god del mindre biler, mens under kommende El Prix har NAF og Motor samlet en rekke romslige familiebiler med god rekkevidde og lading.
– Selv om gjennomsnittlig rekkevidde ikke har økt like raskt de siste årene, forventer vi at elbilene vil få stadig bedre egenskaper, både på rekkevidde og lading, sier Sødal.
– Teknologien går fremover og signalene er at det kommer biler med opp mot 1.000 kilometer rekkevidde.
Under vinterens El Prix gjennomført i januar var det en elbil med en oppgitt rekkevidde over 700 kilometer, og det var Tesla Model 3 med et WLTP-tall på 702 kilometer. Det var dog den elbilen med det største avviket da bilene ble kjørt rundt testruten, for den stoppet etter 536 kilometer. Den var dermed skuffende -166 kilometer unna den oppgitte rekkevidden.
Det var også en elbil med over 600 WLTP-kilometer, nye Audi Q6 e-tron med oppgitt rekkevidde på 616 kilometer. Den rullet dog kun 477 kilometer i testen, det var -139 kilometer.
Den bilen som faktisk rullet lengst under testen var Polestar 3, og denne hadde en oppgitt rekkevidde på 560 kilometer. Og svenskene kan åpenbart dette med kulde, for SUV-modellen rullet 537 kilometer før det var slutt – kun -23 kilometer unna WLTP-tallet. Det var også den bilen som hadde det minste avviket i testen, så godt jobbet der, Polestar!
Les også: