Takket være den store elbiltesten i regi av NAF og Motor kan de som skal kjøpe en ny elbil sjekke ut både rekkevidde og ladetid, og det under mer praktisk bruk. Men det er også noe annet man kan se ut av El Prix-testene.
Målet med denne er å teste alle nye elbiler som kommer på markedet, og de ser også på en annen rekkevidde, nemlig det oppgitte WLTP-tallet. Dermed kan man raskt se hvordan utviklingen rundt rekkevidden har vært.
														
																																									4. juni er det klart for sommerens El Prix, og der skal 27 nye elbiler testes. NAF opplyser at 18 av disse bikker 500 kilometer WLTP-rekkevidde, mens det kun var tre biler som bikket denne grensen i 2020. 
														
																																									– Nå kan flesteparten av de nye elbilene kjøre Oslo–Trondheim uten å lade, i hvert fall i teorien, sier Sødal. 
														
																																									– Så vi kan avlive myten om at elbil ikke egner seg på langtur for godt. Du må uansett ha minst en god pause på en såpass lang kjøreturtur, og kan lade samtidig om det trengs. 
														
													
																											
														
																																									Som bildet viser er det en god del mindre biler, mens under kommende El Prix har NAF og Motor samlet en rekke romslige familiebiler med god rekkevidde og lading.   
														
																																									– Selv om gjennomsnittlig rekkevidde ikke har økt like raskt de siste årene, forventer vi at elbilene vil få stadig bedre egenskaper, både på rekkevidde og lading, sier Sødal.
														
																																									– Teknologien går fremover og signalene er at det kommer biler med opp mot 1.000 kilometer rekkevidde.
														
													
																											- Vil bekjempe ruskjøring på en oppsiktsvekkende måte
 - Prøvekjøring av imponerende Zeekr 7X
 - Vi har sjekket ut nye Skoda Enyaq RS