Det er ikke bare bilprodusentene, bilforhandlere og biltestere som har travle tider, men også NAF får kjørt seg med inntoget av nye elbiler i markedet.
Bilforbundet gjennomfører nemlig både vinter- og sommertester av nye elbiler, og målet er blant annet å se hva disse elbilene klarer av rekkevidde under vanlig praktisk bruk. Rekkevidde er nemlig en av de første tingene bilkjøpere ser på, og dette er veldig vanskelig å tallfeste når det kommer til praktisk bruk.
Derfor kjører NAF to tester, en på vinteren hvor eldrift-systemene er mindre effektive, og en på sommeren hvor disse er snillere mot strømforbruket.
‒ Vi viser et eksempel på hvor langt man kommer i ulike årstider ved normal kjøring. Eneste forskjellen er at vi kjører bilene helt tomme. Det gjør man ikke i hverdagen. Så den vanlige elbileier kjører ikke like langt som vi gjør i testen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Vi er nå i juni og per definisjon er det sommer, så NAF har nå kjørt sin sommertest rundt nye elbiler. Dette er den fjerde testrunden forbundet gjennomfører, og nå handlet det om ikke færre enn 20 elbiler.
Og den som overgikk seg selv aller mest, var BMW iX3.
‒ Bilen kjørte drøye 10 mil etter å ha passert rekkevidden den har på papiret. Det er imponerende, sier Sødal.
Ikke at det er en stor overraskelse, for under vintertesten i mars var den nettopp denne bilen som var nærmest sin oppgitte rekkevidde. Da klarte den 432 kilometer, ikke langt unna WLTP-rekkevidden på 450 kilometer (se lenken nederst).
‒ Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.
Nykommere denne gang var et trekløver mange har ventet spent på, nemlig Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. NAF sier at de klarte seg greit i testen, hvor ID.4 gikk 45 kilometer lengre enn oppgitt rekkevidde, Ioniq 5 rullet 42 kilometer lenger og Enyaq mer eller mindre landet på sin WLTP-rekkevidde.
‒ I fjor var det kompaktbilenes år blant elbilene. Sommerens test viser at familie-SUV’ene nå for alvor inntar markedet. Det lover godt for de som trenger både rekkevidde, plass og hengerfeste, mener NAF-rådgiveren.
Testen avslører at elbilistene kan ta utgangspunkt i oppgitt rekkevidde under sommerforhold, for 17 av de 20 elbilene nådde sin oppgitte rekkevidde ‒ og to var også svært nær. Polestar 2 manglet fattige tre kilometer, mens Citroën ë-C4 kun manglet fem kilometer. Xpeng G3 gikk 12 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden.
Men det mange selvsagt lurer på er hvem som gikk aller lengst, og ingen blir nok sjokkert over å høre at det var langdistanseversjonen av Tesla Model 3. Denne har også lengst rekkevidde på papiret, 614 kilometer mot Ford Mustang Mach-E’s 610 kilometer.
‒ I kjent stil svarer Tesla på rekkeviddekonkurransen. Model 3 Long Range stoppet først på 655 kilometer. Forbruket til bilen er også nærmest uslåelig, sier Sødal.
Den elektriske Mustangen klarte seg også bra, og stoppet på 618 kilometer.
Dette var de to elbilene som passerte 600 kilometer, mens ytterligere sju elbiler passerte 500 kilometer.
Den som gikk kortest var Mazda MX-30 med 219,6 kilometer, mens den med snillest forbruk var Tesla Model 3 SR med 12,2 kWh/100 km.
Her er resultatene, sortert etter praktisk rekkevidde oppnådd i NAF-testen:
Elbil: Oppgitt rekkevidde: Oppnådd rekkevidde: Snittforbruk: Tesla Model 3 LR 614 km 654,9 km 12,4 kWh/100 Ford Mustang Mach-E RWD 610 km 617,9 km 15 kWh/100 Volkswagen ID.3 Pro S 539 km 564 km 13,5 kWh/100 BMW iX3 450 km 556,2 km 13,3 kWh/100 Ford Mustang Mach-E AWD 540 km 551,9 km 16,0 kWh/100 Volkswagen ID.4 1st Max 487 km 532 km 14,5 kWh/100 Audi e-Tron GT quattro 468 km 528,1 km 16,1 kWh/100 Skoda Enyaq High + Suite 520 km 522,0 km 14,5 kWh/100 Hyundai Ioniq 5 AWD 460 km 502 km 14,4 kWh/100 Polestar 2 470 km 467 km 16,6 kWh/100 Tesla Model 3 SR 448 km 454,4 km 12,2 kWh/100 Mercedes-Benz EQA 417 km 451,8 km 15 kWh/100 Volvo XC40 Recharge 415 km 445,4 km 17,5 kWh/100 Xpeng G3 451 km 438,9 km - Volkswagen ID.3 1st Plus 420 km 421 km 13,3 kWh/100 Citroën ë-C4 350 km 345 km 13,1 kWh/100 Opel Mokka-e 324 km 332,4 km 13,8 kWh/100 Fiat 500 298 km 307,8 km 12,4 kWh/100 Honda e 210 km 236,2 km 13,4 kWh/100 Mazda MX-30 200 km 219,6 km 13,2 kWh/100
Les også:
- Ny stor test avslørte hvem som var nærmest oppgitt rekkevidde
- Lexus pirrer med det som kan være en ladehybrid
- BMW i4 kryper under halvmillionen