Den svenske elbilmessen eCarExpo ble etablert i 2016 og er knyttet mot elbiler, og har som de helelektriske bilene selv gått fra å være en nisje til å være et svært viktig felt nå når vi skriver 2023.
Så den svenske messen har på rekordtid blitt en viktig arena, noe årets arrangement viste. Den ble gjennomført i slutten av januar, og messen kunne lokke med hele 17 Sverige-premierer og elektriske konsepter.
-->
Siden oppstarten for sju år siden har eCarExpo gjennomført hele 16 messer i Stockholm, Göteborg og København, og allerede i år utvider de satstingen til å inkludere en utstilling i estlandske Tallin en relativt kort ferjetur fra Helsingfors.
Men arrangør eLife har ikke tenkt å hoppe bukk over den finske hovedstaden, for neste år får også de besøk av eCarExpo. Og enda viktigere, også Oslo blir en del av messen i 2024.
– Norge er et av verdens mest modne elbilmarkeder, og er dermed et veldig naturlig neste stoppested for messen, sier Gunnar Dackevall, daglig leder i eLife.
De lover både Norges største utstilling av elbiler, en rekke nybillanseringer samt en mulighet for å prøvekjøre nye elbiler.
– I Norge er 80 prosent av nybilsalget elbiler, men totalt er fortsatt fem av seks biler i trafikken fossilbiler. Det er med andre ord stort potensiale i markedet, og vi ser et stort behov for en arena der potensielle kjøpere kan få innblikk i det brede utvalget av elbiler på ett sted, sier Dackevall.
Ifølge eLife er ikke eCarExpo helt det samme som andre tradisjonelle bilutstillinger, for de satser mer på å gjøre dette til opplevelsessenter som inkluderer ting som elbillading, solenergi og energilagring.
– Elbiler er ikke bare unike som kjøretøy, men også ved at man som eier kan produsere energien som behøves for å drive elbilen selv. Dermed har folk som kjører elbil i mye større grad mulighet til å påvirke bilens energikostnader, påpeker Dackevall, og legger til:
– Det er noe som i stor grad har blitt ignorert av de tradisjonelle utstillingsmessene, og som verdsettes høyt av både utstillere og besøkende til eCarExpo.
Messen blir forhåpentlig ikke en ren konkurrent til Oslo Motor Show, men mer et supplement for bilglade nordmenn. For eCarExpo skal arrangeres helga etter modermessen i Stockholm, og mer eksakt 9. til 11. februar. Men i likhet med Oslo Motor Show som arrangeres på høsten finner også eCarExpo veien til Nova Spektrum i Lillestrøm.
Å arrangere elbilmessen to påfølgende helger bør være utelukkende positivt.
– Da kan de internasjonale utstillerne bevege seg rett videre fra den ene messen til den andre. Det sparer dem for både tid og penger. Det gjør det igjen også mer interessant for dem å delta både med lanseringer og konseptbiler, noe som det tradisjonelt sett kun er et fåtall av på andre messer, sier Dackevall.
Han lover i tillegg til nye elbiler også unike foredragsholdere, slik for eksempel Henrik Fisker var under årets messe i Stockholm.
Her et annet merke som var på plass under utstillingen i Stockholm for en drøy uke siden, Polestar.