Stellantis løfter på sløret rundt den første av i alt fire nye plattformer de har på gang. (Fotos: Stellantis)

Stellantis lover 700 km rekkevidde i nær framtid

Nærmere halvparten av bilene som selges tilhører C- og D-segmentet. Stellantis har på gang en ny plattform for biler mellom 4,3 og 4,9 meter som byr på 700 kilometer rekkevidde.


Bilene er delt opp i forskjellige segmenter som viser hvor store de er, og normalt handler det om biler fra A til E.

A er de minste bilene normalt under 3,7 meter, B er biler opp til rundt 4,2 meter, C strekker seg normalt til drøyt 4,6 meter, D er de store familiebilene ofte opp mot 5 meter og E er de alle største og mer premium bilene.

Når det gjelder det globale salget så ble det solgt 78,5 millioner biler i 2022, og av disse hørte 35 millioner hjemme i enten C- eller D-segmentet. Så biler i disse to er særdeles viktig for store bilprodusenter, slik som Stellantis.

Konsernet står bak en rekke bilmerker, slik som Peugeot, Citroën, Opel, DS, Fiat, Jeep, Chrysler og Alfa Romeo, og alle disse har store elektriske planer.

For å legge til rette for overgangen har Stellantis på gang flere plattformer som skal gi bilen et konkurranse-fortrinn, og mer eksakt fire slike.

  • STLA Small ‒ rekkevidder opp mot 500 kilometer
  • STLA Medium ‒ rekkevidder opp mot 700 kilometer
  • STLA Large ‒ rekkevidder opp mot 800 kilometer
  • STLA Frame ‒ rekkevidder opp mot 800 kilometer

Nå løfter Stellantis litt mer på sløret rundt Medium ‒ den som er rettet mot bilene i C- og D-segmentet og som åpner for rekkevidder på 700 kilometer.

De sier at opptil to millioner biler i året kan bygges på STLA Medium-plattformen i flere fabrikker over hele verden, og legger til at det hele skal starte i Europa allerede i år.

‒ Det vi ser i dag er produktet av litt over to år med kompromissløs innovasjon for å levere ren, trygg og rimelig mobilitet, støttet av vår investering på 30 milliarder euro i elektrifisering og programvare gjennom 2025, sier Carlos Tavares, Stellantis administrerende direktør.

‒ STLA Medium-plattformen demonstrerer kraften til det globale Stellantis tekniske fellesskapet, og leverer produkter som er hyperfokuserte på kundene våre og omskriver langvarige antakelser om transport når vi jobber for null CO2-utslipp innen 2038.

Den strategiske planen for Stellantis Dare Forward 2030 sier at det kun skal selges elbiler i Europa innen 2030, og åtte år senere skal Stellantis altså gå i null når det gjelder karbonutslipp.

For å få det til er det selvsagt viktig at C- og D-bilene lages på en toppmoderne plattform, og Stellantis letter mer enn gjerne på sløret rundt STLA Medium ‒ den første av de fire som skal tas i bruk.

De sier like godt at den leverer klassens beste rekkevidde på mer enn 700 kilometer når bilene har en ytelsespakke, mens en standardpakke åpner for rekkevidder til litt over 500 kilometer i henhold til WLTP.

Plattformen åpner for batterier opp til 98 kWh, og forbruket kan være så lavt som under 14 kWh per 100 kilometer. Og jo mindre forbruk, jo mer rekkevidde.

STLA Medium baserer seg på en 400-volts elektrisk arkitektur, så her er det ikke en lynraskt lading som 800V åpner for. Stellantis sier at batteriet kan lades fra 20 til 80 prosent på 27 minutter, og en hastighet på 2,4 kWh per minutt.

Bilene kommer enten med forhjulsdrift eller firehjulsdrift, og effekten er opplyst til å ligge mellom 160 og opp til 285 kW. Plattformene til Stellantis åpner også for bakhjulsdrift og doble motorer bak, og til og med multi-energi.

Dagens moderne plattformer er som kjent fleksible, noe også STLA Medium er. Dette byr den blant annet på.

  • En akselavstand som kan variere mellom 2.700-2.900 millimeter
  • En total lengde på 4,3-4,9 meter
  • Bakkeklaring på mer enn 220 mm for å sikre offroad-kapasitet og ytelse
  • Hjul opp til 750 mm i diameter, en nøkkelegenskap for plattformdesignen

Som vi vet går utviklingen nå lynraskt i bilindustrien, og den nye plattform-familien tar høyde for dette. For i tillegg til at ting som akselavstand, bredde, overheng, kjørehøyde og fjæringsdesign er fleksible, baner også STLA vei for ting som STLA Brain-arkitekturen, STLA SmartCockpit og STLA AutoDrive-plattformene og selvsagt trådløst oppdateringer av programvare og forbedret maskinvare.

Når det gjelder forbruk så åpner plattformene for varme-/kjølesystem i kupeen, styring, bremseassistent og fremdrift som er designet for å minimere energiforbruket. I tillegg er det også lette og stive materialer for å optimere kjøretøyets rekkevidde som også skal sørge for gode kjøreegenskaper.

Til slutt kan Stellantis opplyse at plattformene også tar høyde for forskjellige batterier, slik som nikkel- og koboltfrie og solid-state batterier.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter