Gratulerer ‒ du har beståttførerprøven! Førerprøvesensor og kandidat. (Ill.foto: Statens vegvesen)
Stadig færre kan kjøre bil med manuelle gir
Det er fortsatt full gass når det kommer til folk som kjører opp til bilsertifikatet, og trenden er klar ‒ flere tar førerkortet til biler med automatgir.
I pandemien kom det et veldig motstridende råd i forhold til den vedtatte politikken. Den sier nemlig at vil helst ikke skal kjøre egne biler, men heller ta kollektivtrafikken.
Men da pandemien herjet ba myndighetene folk holde seg unna denne, og resultatet var et rush av folk som ville ta førerkortet.
-->
Tross utfordringer for å få gjennomført selve førerprøven ble det midt i pandemien i 2021 satt ny rekord med over 150.000 oppkjøringer bare til klasse B ‒ det vanlige førerkortet.
Trenden fortsatte inn i 2022 ‒ og videre inn i 2023. Det viser ferske tall fra Statens vegvesen.
I løpet av første halvår i 2022 ble det gjennomført 79.364 oppkjøringer og 105.739 teoriprøver, mens det i løpet av samme periode i år ble 76.039 oppkjøringer og 107.731 teoriprøver. Så litt færre oppkjøringer og litt flere teoriprøver i år.
Så hvordan gjør de gryende bilistene det? Jo, i år har 78 prosent av kandidatene bestått selve oppkjøringen, mot 79 prosent første halvår i fjor. Når det gjelder teorien har 58 prosent bestått denne i år, mot 62 prosent i første halvår i fjor.
‒ I årets første 4 måneder var det lavere etterspørsel etter oppkjøringstimer enn på samme tid i fjor, men dette har endret seg fram mot sommeren, forklarer avdelingsdirektør Heidi-Kristin Herbst i Trafikantavdelingen i Statens vegvesen.
‒ I juni 2023 er det for eksempel gjennomført 1.000 flere oppkjøringer enn på samme tid i 2022.
Når det gjelder teoriprøven er det altså gjennomført 2.000 flere slike i år.
‒ Bare i juni i år er det gjennomført 700 flere teoriprøver enn i juni i 2022, sier fungerende leder i Brukertjenester i Statens vegvesen, seksjonssjef Bente Karin Trana.
For de som ikke er klar over det ‒ det er altså mulig å ta førerkortet for biler med automatgir. Mange sliter med å gire på samme tid som de skal kjøre bilen, og denne løsningen forenkler selvsagt prosessen veldig.
Og manuelle gir er også snart historie med inntoget av elbiler som ikke trenger en girkasse, og den norske bilparken består nå av 24 prosent elbiler.
‒ Andel førerprøvekandidater som gjennomfører oppkjøring i kjøretøy med automatgir har på landsbasis økt fra 50 prosent i første halvår 2022 til 56 prosent på samme tid i år, forteller Heidi-Kristin Herbst.
‒ Ser vi på tallene fem år tilbake i tid var det i første halvår 2018 en andel på 15 prosent. Den store forskjellen mener vi å kunne koble til det økte elbilsalget de siste årene. Oslo er på topp i denne sammenheng med en andel på 75 prosent av alle førerprøver i juni. Fem år tilbake i tid hadde de en andel på 28 prosent.
Mange stryker altså både på den praktiske og teoretiske førertesten, og Vegvesenet sier at det er en grunn til nettopp dette.
‒ Statens vegvesen gjennomfører oppkjøring og teoriprøver for å sikre at alle som skal ut og kjøre på veiene våre har den nødvendige kompetansen som kreves. Dette er et viktig element i vårt kontinuerlige arbeid mot null drepte og hardt skadde på norske veier, sier Herbst.
Vi ønsker selvsagt alle lykke til med både teoriprøven og oppkjøring, så sees vi ute i trafikken!
Les også: