SsangYong bytter navn til KG, og en av de nye bilene som kommer i kjølvannet av dette er den elektriske Torres EVX. (Fotos: KG/RSA)
SsangYong bytter navn og kommer til Skandinavia
Det hører med til sjeldenhetene at et bilmerke bytter navn, men nå blir SsangYong til KG. Og det nye merket setter kurs for både Norge, Sverige og Danmark.
De fleste har hørt om SsangYong, men er på samme tid litt usikre på hvor de har det fra. Vel, dette er et merke fra Sør-Korea med globale ambisjoner akkurat som de mer kjente Hyundai og Kia. Her hjemme har de vært tilgjengelig via biler som pickupen Rexton og SUV-modellen Korando.
SsangYong har havnet i skyggen av de to store, og har også en langt mer turbulent historie. Merket har vært eid av både koreanske Daewoo, kinesiske SAIC og indiske Mahindra, men rekken av eierskifter tok forhåpentlig slutt i fjor.
-->
Da ble merket kjøpt opp av det store koreanske KG-konsernet, som er inne på en rekke felt og en skikkelig tungvekter når det kommer til områder som kjemikalier og stål.
Gruppen har vokst seg svær ved å kjøpe opp en rekke selskaper, og de fant altså veien inn i bilindustrien med oppkjøpet av SsangYong i fjor.
Bilmerket har slitt voldsomt de siste årene, og det ble ikke bedre under pandemien da Mahindra & Mahindra droppet støtten. Det var en skikkelig uppercut, for bare måneder før hadde den indiske gruppen lovet en ny milliardsatsing på bilmerket.
Men nå kan forhåpentlig SsangYong ser lysere på framtiden, selv om noe av det første som skjer er at de faktisk mister selve identiteten som gjenkjenner et bilmerke ‒ navnet.
KG-gruppen mener åpenbart at merket trenger blanke ark, og noe av det første de gjør er å bytte ut selve merkesnavnet. Bilene skal heretter hete KG, og skal vi være ærlig klinger det jo bedre enn det litt mer spesielle SsangYong. Vi får bare håpe at de ikke kommer med en ny modell som kun heter B.
Mer bestemt skal selskapet nå hete KG Mobility, mens bilmerket altså kun skal hete KG. Og de skal selvsagt fortsatt ha globale ambisjoner, noe som betyr en fornyet satsting her i Skandinavia som inkluderer de 126 landene som de har virksomhet i.
For drammebaserte RSA blir nemlig importører av KG både for Norge, Sverige og Danmark, og CEO Frank Dunvold ser selvsagt fram til nye og spennende tider.
‒ I samarbeid med KG er tidspunktet for den skandinaviske lanseringen lagt samtidig med KG Group sin offentliggjøring av en svært ekspansiv produktplan og navnebytte, sier han.
‒ Vi ser fram til å starte som importør for et sørkoreansk bilmerke, ettersom landet har vist en enorm styrke og stor suksess som bilprodusent. Nå er vi klare til å lansere KG Mobility i helt ny drakt for det skandinaviske bilmarkedet. KG Group har ekstremt offensive og ekspansive planer for tiden som kommer, og vi gleder oss til å ta fatt på dette. Vi har store ambisjoner for samarbeidet, legger han til.
Her er den elektriske KG Torres EVX:
Som Hyundai, Kia og de fleste andre globale bilmerkene skal også KG satse på nettbaserte løsninger og teknologidrevne biler, og har også fokus på autonom kjøring.
Steinar Dokken blir leder for KG Mobility i Norge, og sier at RSA umiddelbart skal bygge opp et forhandlernettverk for både bilsalg, ettermarked og delesalg i alle tre landene.
‒ Samtidig vil digitale og sosiale plattformer være en sentral del av den framtidige satsingen, sier Dokken.
RSA forteller at de og KG planlegger lanseringen en rekke nye bilmodeller ‒ både elektriske og fossildrevne. I nær framtid lanseres fire nye kjøretøy ‒ en mellomstor elektrisk pickup, en elektrisk SUV i full størrelse, en kompakt elektrisk SUV og Torres EVX i elektrisk utgave.
I tillegg skal tradisjonelle modeller som Rexton og pickupen Musso Grand, to biler som har vært sentrale i SsangYongs satsting, lanseres i helt nye utgaver i løpet av sommeren.
Hvordan framtiden fortoner seg bak rattet bak i en KG-bil kan du se under, og dette kunne jo nesten vært hvilken som helst moderne bil, ikke sant?
Les også: