Ranger er kanskje noe overraskende en ganske gammel modell. Allerede tidlig på 1980-tallet ville Ford utvide sin satsting på pickuper i USA, og utviklet en litt mindre søster til storselgeren F-150.
De tenkte nok ikke på eksport den gang, men siden har stadig flere også Europa lagt sin elsk på pickuper.
-->
Men her passer ikke en F-150 inn. Den er svær, tung, slipper ut mye eksosgasser og har store motorer. Det gjør sitt til at avgiftene skyter i været, og den er heller ikke så praktisk verken på veiene eller på europeiske parkeringsplasser.
Ranger derimot…
De første eksemplarene av den litt mindre pickupen begynte å dukke opp her i Europa allerede på begynnelsen av 2000-tallet, men det var først da Ford presenterte T6-utgaven i 2011 at salget skjøt fart.
Siden 2015 har Ranger vært den mest solgte pickupen i Europa, og Ford har ikke tenkt å gi fra seg den posisjonen sånn helt uten videre.
Ford har på gang en helt ny generasjon, og satstingen er voldsom. De spytter nemlig inn mer enn én milliard kroner i Ranger-fabrikken i Sør-Afrika som også lager de europeiske utgavene, og oppgraderer kapasiteten fra 180.000 til 200.000 biler i året.
Men før den kommer vil Ford by på nye spesialutgaver av nåværende generasjon, og har klar hele fire nye som skal friste kundene.
Disse er utstyrt med forskjellige versjoner av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor, firehjulstrekk og funksjonalitet med mer utstyr, oppgradert interiør og unik styling.
– En moderne pickup er i dag langt mer enn en arbeidshest, påpeker Hans Schep, general manager for Commercial Vehicles i Ford Europa.
‒ Den sier noe om hvem kundene er, hvilken image de ønsker og ha og hvor mye ytelse de vil ha. Våre nye spesialvarianter gjør at Ranger vil bli et enda mer attraktivt valg for flere, både når det kommer til selve designet, til fremkommeligheten og når det kommer til praktiske løsninger.
Også her i Norge er Ranger dronningen av pickuper, og var den mest solgte både i fjor og så langt i år.
– Vi har allerede markedets bredeste pickuputvalg, og nå blir det enda bredere, sier Espen Markussen, salgssjef nyttekjøretøy hos Ford Motor Norge.
‒ Utfra interessen for disse fire nye spesialutgavene så langt, tyder alt på at det er stor interesse for disse lanseringene. Med disse variantene blir det enda enklere for kundene å finne pickupen som passer akkurat deres bruk, behov og image.
Ford har for lengst presentert de nye spesialutgavene, men vi skal selvsagt oppsummere de fire nye utgavene.
Det nye overhodet heter Ranger Raptor Special Edition, og her har også Ford Performance vært med i utviklingen. Det ser man raskt ut av svarte matte racingstriper med rød kontrastfarge på panseret, taket, og på bakluken.
I tillegg har Ford også rødlakkert tauekrokene, og har gitt hjulbuene, front- og bakstøtfanger, dørhåndtak og signatur Ford-grillen en finish i matt svart.
Også på innsiden har den blitt mer sportslig, blant annet med røde sømmer i ratt, rundt instrumentpanelet og i dørene.
Men skal den være den råeste bør det også være nye spesielt i motorrommet, og der har Ford plassert en 2-liters EcoBlue-motor som yter 213 hk og 500 Nm dreiemoment. Kreftene sendes til hjulene via en 10-trinns automatkasse.
Denne utgaven starter på 748.625 kroner.
Som Raptor Special Edition kommer også Ranger Stormtrak i begrenset utgave, og blir tilgjengelig som Double Cab og Rap Cab.
Også denne kan skryte av 213 hk, og kjennes igjen på en unik lakkfarge som er kalt Rapid Red og på en rød grill. Også denne har striper både på panseret og sidene, samt 3D Stormtrak-logoer.
Nå trenger ikke Stormtrak å komme i en rødt utvendig farge, for den blir også tilgjengelig i Frozen White og Blue Lightning.
Også innsiden er den unik, blant annet med spesialtilpassede skinnseter med brodert Stormtrak-logo og røde sømmer.
Nye Ranger Stormtrak starter fra 579.325 kroner.
En med nesten et like tøft navn er Ranger Wolftrak, som er laget som en skikkelig arbeidshest.
Denne er basert på Ranger XLT-serien, og har Fords 170 hk 2-liters EcoBlue-dieselmotor med 420 Nm. Den kommer enten med en 10-trinns automatkasse eller en 6-trinn manuell girkasse.
Denne er også utstyrt med noen spesielle All-Terrain-dekk, er mulig å svitsje til bakhjulstrekk og motsatt mens du kjører, og har elektronisk differensialsperre på bakhjulene.
Denne skiller seg ut fra de andre med en stor sportsbøyle som skal røffe opp utseende, og kan brukes til feste av last og annet utstyr.
Når det gjelder last, så kan ulven lastes med ett tonn nyttelast og har en maks tilhengervekt på 3.500 kilo.
Ranger Wolftrak vil få en veiledende pris fra 502.425 kroner.
Den fjerde spesialutgaven er noe så spesielt som en rallypreget pickup. Jepp.
En del kjenner nok til MS-RT, som lager mer sportslige versjoner av for eksempel Ford Transit. Disse samarbeider blant annet med M-Sport, disse folkene som står bak rallybilene til Ford.
MS-RT har altså kastet seg over Ranger, og Ford har selvsagt utstyrt denne med verstingversjonen av den 2-liters store motoren, altså 213 hk og 500 Nm. Her er det også en 10-trinns automatkasse som gjelder.
Ranger MS-RT kan spottes ganske enkelt foran, hvor den er utstyrt med unik håndbygd front med karbondetaljer rundt både grillen og tåkelys.
Den har også nye sideskjermer og 20 tommers OZ Racing aluminimumsfelger, MS-RT sideskjørt og karbon-detaljer på sidespeilene, og kommer i fargene Frozen White, Sea Grey eller Agate Black.
Den er også utstyrt med MS-RT logoer og en aerodynamisk sportsbar, og blir tilgjengelig enten som Rap Cab og Double Cab.
Den rallyinspirerte Ranger MS-RT koster fra 724.325 kroner.
Ford selv er altså svært så fornøyde med de fire nye spesialutgavene. Faktisk så mye at de like godt har laget en ganske så tøff filmplakat av kvartetten, og slik hilser Ford de fire velkommen:
Les også: