Man skulle kanskje tro at Sony hadde nok med å fokusere på Playstation 5, den nye spillkonsollen som de ikke klarer å produsere mange nok av. Men slik er det selvsagt ikke, for Sony er en gigant innenfor en rekke områder.
Det inkluderer dog ikke bilsegmentet, men det akter de nå å gjøre noe med.
-->
Bilsatstingen ble offentliggjort i 2020 da de viste fram en elbil under den store teknologimessen kalt CES i Las Vegas, og den japanske giganten understreket at de aktet å lage biler med mennesket i sentrum. De ville altså ta den såkalte mobiliteten et hakk videre.
Bilen, Sony Vision-S, var alt annet enn et PR-stunt, og de hadde blant annet fått hjelp av Magna Steyr da de satte sammen visjonen. Og det er noen som virkelig vet hva de gjør.
Da Mercedes skulle lage seg en terrengbil på 1970-tallet måtte de ha hjelp, og dermed gikk turen til Østerrike og Magna Steyr. Resultatet er en av verdens mest gjenkjennelige og berømte biler, G-klassen.
Magna Steyr har også vært med på å utvikle biler som BMW 5-serie, BMW Z4/Toyota Supra og elbilen Jaguar I-Pace, så de vet hva dette handler om.
Sony, som jo kan dette med teknologi, skjermer, kameraer, batterier og digitale løsninger, banket også på døra til Bosch. Den tyske giganten lager mer enn lykter og tennplugger, og er blant de ledende når det kommer til selvkjørende teknologi.
For et av områdene de viser vei i er nemlig disse kjøre-computerne som dagens moderne og delvis selvkjørende biler er helt avhengig av, og Bosch har datahjerner tilpasset biler som gjør milliarder av kalkuleringer ‒ i sekundet!
Så det meste lå til rette for at Sony faktisk skulle kunne lage en god og moderne elbil.
Sony startet veitestingen på europeiske veier allerede desember 2020, og fulgte opp med 5G kjøretesting i april året etter.
Siden har ambisjonene åpenbart vokst, for under den pågående CES-messen kunne de vise fram sin andre visjon.
Nå har Sony rettet blikket mot den populære SUV-verden, og Vision-S 02 som måler 4,9 meter er såpass fleksibel at den også skal komme som 7-seter.
Med en fornyet satsting har det japanske merket også bestemt seg for å opprette et eget selskap som skal ta for seg bilsatstingen, Sony Mobility.
Mye handler selvsagt om ny teknologi også for Vision-S SUV, og bilen er full av sensorer, kameraer og lidarer som sørger for at datasynet kan se 360 garder rundt bilen til enhver tid.
Men de er ganske beskjedne når de forteller hvor selvkjørende bilen er, for de nøyer seg med å si 2+ ‒ et lite stykke unna de helt selvkjørende bilene.
Den nye elbilen er satt sammen på samme plattformen som den første, og er dermed koblet opp mot nettet via 5G. Det betyr også at den er klar for OTA, noe som betyr at bilens programvare kan oppdateres trådløst slik som mobiltelefonene kan.
Sony er sparsomme når det kommer til spesifikasjoner og ytelser, men sier iallfall at den får 2 x 200 kW motorer. Det betyr altså firehjulsdrift og 536 hestekrefter, så det bør ikke stå på verken kreftene eller framkommeligheten.
De er ikke like sparsomme når det kommer til lengden på promo-videoen, for den er på to minutter. Denne viser som vi kan se en moderne bil med et design helt på høyde med det som er av SUV-modeller på markedet.
På innsiden har Sony selvsagt teppebombet kupeen med skjermer, så rent underholdningsmessig bør Sony Vision-S SUV bli blant de aller beste.
Bilen kan blant annet skryte av høyttalere i setene og «360 Reality Audio» som bør sørge for perfekt lyd, og det blir også mulig å spille Playstation-spill gjennom en fjernstyrt tilkobling til konsollen som står hjemme.
Og ja, selvsagt også strømming av spill gjennom nettskyen.
Sony sier ingenting om når Vision-S 01 og 02 eventuelt kommer på markedet, men som vi kan se av bildene under bør de ikke være så altfor langt unna ‒ for de ser jo ganske så produksjonsklare ut.
Les også: