Fjorårets sikreste biler

Euro NCAP har kåret de sikreste bilene i seks klasser, og gledelig nok er fire forskjellige bilmerker representert på topplisten.


I gamle dager var det ikke noe poeng å diskutere hvem som hadde de sikreste bilene. Det var opplest og vedtatt at det var Volvo, merket som blant annet introduserte 3-punkts sikkerhetsbelte på slutten av 1950-tallet.

Og selv om Volvo fortsatt satser voldsomt på sikkerhet, er det ingen som automatiske vil si at det er de som har de sikreste bilene.

For på samme tid som kravene stadig jekkes opp utvikler bilprodusentene sikrere biler, og med noen få unntak er de aller fleste nye bilene nå så sikre at de iallfall blir tildelt 4 stjerner ‒ en score regnet som veldig god.

Men det beste er som kjent 5 stjerner, og hele 22 av de 33 bilmodellene som Euro NCAP testet i fjor ble belønnet med toppscoren. Faktisk var det kun fire biler som ikke fikk 4 stjerner eller mer, tre Dacia-modeller samt elbilen Renault Zoe som skuffet enormt med 0 stjerner.

Selv om 22 biler fikk 5 stjerner, er det også nyanser blant disse. Noen er litt sikrere enn andre, og Euro NCAP har nå finkjemmet tallene og kåret de sikreste bilene i seks forskjellige klasser.

Og vinnerne fordeler seg over fire merker, noe som viser at det er et bredt utvalg merker som satser hardt på sikkerhet.

‒ 2021 var et tøft år for bilindustrien: mangel på deler, spesielt halvledere, var brodden i halen av korona-krisen, og påvirket utviklingstidslinjer, produksjon og salg, sier generalsekretær Michiel van Ratingen hos Euro NCAP.

‒ Likevel så vi ganske mange nye bilmodeller kommer på markedet, mange av dem elektriske eller hybride, og mange av dem oppnår 5-stjerners rangeringer til tross for de strenge kravene. Godt gjort av vinnerne så vel som de som kom på andreplass, hvorav noen var svært nære kandidater til å gå helt til topps i sine respektive kategorier.

En av de mange suksessene var utvilsomt Mercedes EQS, en bunnsolid elbil. Faktisk er denne så godt laget at den stakk av med to av de seks prisene til Euro NCAP, årets beste «Executive Car» og «Pure Electric» ‒ like foran Polestar 2.

I «Small Off-Road»-kategorien var Nissan Qashqai den sikreste, mens Skodas første helelektriske SUV Enyaq iV sikret seg pokalen i «Large-Off Road»-kampen.

Til slutt toppet Toyota Yaris Cross «Small MPV»-kategorien og Skoda Fabia var den aller sikreste i «Small Family Car».

Her er vinnerne og de nestbeste.

Direktørbil:

  • Vinner: Mercedes EQS
  • Nummer to: Polestar 2

Stor SUV:

  • Vinner: Skoda Enyaq iV
  • Nummer to: BMW iX

Liten familiebil:

  • Vinner: Skoda Fabia
  • Nummer to: Ingen

Liten SUV:

  • Vinner: Nissan Qashqai
  • Nummer to: Volkswagen ID.4

Liten flerbruksbil:

  • Vinner: Toyota Yaris Cross
  • Nummer to: Volkswagen Caddy

Elbil:

  • Vinner: Mercedes EQS
  • Nummer to: Polestar 2

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter