Ah, denne framkaller mange gode minner hos de med noen år på baken. (Fotos: Volkswagen)

Snart selges den siste ikke-elektriske Volkswagen i Norge

Man kan trygt si at en epoke nærmer seg slutten. Volkswagen Norge er kun måneder unna å selge sin aller siste ikke-elektriske personbilmodellen.


I helgen markerte Volkswagen Norge er ganske så stort jubileum. 21. oktober var det nemlig 75 år siden merket etablerte seg i Norge, og de skulle altså ta merkesnavnet folkevognen bokstavelig og bli et ekte folkebil-merke.

Det takket være biler som Bobla, Polo, Passat og ikke minst Golf, men nye tider har tatt knekken på disse. For her hjemme handler det meste om elbiler når det kommer til nybiler, og når vi skriver 2024 skal det kun handle om dette for Volkswagen Norge.

‒ Det fremstår kanskje merkelig å markere milepælen ved å ta modellikoner ut av porteføljen vår, men dette har vært en ambisiøs og viktig satsing over tid, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør hos Volkswagen-importør Harald A. Møller.

‒ Hensikten har vært å drive fram endringer vi mener er av avgjørende viktighet.

Harald A. Møller ble født av alle plasser i Vadsø nordøst i Finnmark tilbake i 1895, og jobbet først for gruveselskapet Sydvaranger før han dro til Trondheim og startet i bilbransjen i 1920. I 1936 startet han Strømmen Auto i 1936 som deretter skiftet navn til Harald A. Møller A/S i 1946.

To år senere signerte han kontrakten som skulle endre alt, for da fikk de Volkswagen-agenturet for Norge. Resten er som det heter historie.

Først handlet det selvsagt om folkebilen nummer en, Bobla, og 75 år senere har det kommet til 1,1 millioner Volkswagen-biler her i Norge. De 10 siste årene har Volkswagen Norge importert mer enn 102.000 biler.

Det er også 10 år siden Volkswagen Norge registrerte den første elbilen, som altså skjedde 21. oktober i 2013. Det var altså duket for dobbelfeiring i helgen.

‒ Elbilutviklingen har fram til nå vært en formidabel suksess, sier Hekneby.

‒ Det skyldes nok både at nordmenn ønsker seg klimavennlige løsninger, et bredt utvalg elbiler i alle segmenter, men også politikernes vilje til å gi gode incentiver. For at utviklingen skal fortsette i riktig retning, må vi sørge for at disse incentivene ikke vannes ut for fort, understreker han.  

Som med alle forhold som nærmer seg slutten er det beste å bare rive plasteret rett av og få det unnagjort.

‒ Som et siste farvel til fossile biler, blir den siste Volkswagen Golf satt i bestilling mot slutten av året. Dette markerer på mange måter slutten på en æra, men også begynnelsen på en ny og viktigere æra der vi i større grad skal være en del av løsningen – og ikke problemet, sier Hekneby.   

‒ Vi oppfordrer alle til å vurdere en elbil ved deres neste bilkjøp. Å bytte til elbil er et avgjørende skritt for å redusere individuelle karbonavtrykk og i sum et viktig bidrag til å bekjempe klimaendringer, legger han til, og peker mer enn gjerne på gode alternativer:

‒ Bare se på vår portefølje av elbiler i ID.-familien. Dette er biler som er fullgode erstattere til fossilbilen, med god rekkevidde og med alt nordmenn ønsker seg i bilene de velger. Senest med nye Volkswagen ID. 7, som blir en klokkeren og elektrisk erstatter for folkekjære Passat, sier Hekneby.

Slik ser det nye elektriske flaggskipet til Volkswagen ut:

 

Debatt

Les mer om:

Volkswagen