Snart en selvkjørende Toyota Proace på norske veier

Ruter løfter satsingen rundt de selvkjørende kjøretøyene ut av Oslo sentrum og til Ski, og målet er å brøyte vei for selvkjørende «taxier».


I begynnelsen av desember skjedde det noe historisk i den kinesiske gigantbyen Shenzhen. Vi kjenner ikke trafikkbildet i den byen, men ettersom det bor dobbelt så mange mennesker der som i hele Norge kan vi tenkte oss at det er hektisk.

Spesielt i sentrale deler av byen, og det er nettopp der det historiske skjedde.

-->
AutoX, et selskap som utvikler selvkjørende teknologi, rullet nemlig ut den første flåten av robot-taxier i sentrum av gigabyen, noe som kan markere et stort steg mot at selvkjørende biler blir en del av samfunnet.

Ja, du skal få se en video av taxiene som kjører av seg selv, og det er ganske så imponerende greier. Men først til en nyhet som er langt mer lokal, nemlig selvkjørende biler i Norge.

Verden følger nemlig også med hva Norge holder på med på dette området, for vi skal ikke bare bane vei for elbiler ‒ men også selvkjørende biler.

Allerede i 2018 startet Ruter på pilottester av selvkjørende minibusser, og tidligere i år slapp de også to av disse løs på vanlige veier midt i Oslo sentrum.

Nå tar de prosjektet inn i fase tre, hvor et nytt selvkjørende reisetilbud skal lanseres i Ski når vi har gått inn i 2021.

Denne gang handler det ikke om spesiallagde små minibusser, men faktisk en velkjent traver på norske veier ‒ Toyota Proace Verso.

Ruter samarbeider blant annet med mobilitetselskapet Holo om å prøve ut selvkjørende kjøretøy som del av kollektivtilbudet i Oslo-regionen, og de to bilene som skal inn i en rute på Ski er utstyrt med selvkjøringsprogramvare fra det finske selskapet Sensible 4.

Ordfører i Nordre Follo og dermed Ski, Hanne Opdan, og Vikens fylkesråd for samferdsel, Olav Skinnes, viser frem Ruters nye selvkjørende personbil. (Foto: Ruter)

Prosjektet i Oslo, hvor kjøretøyene har tilbakelagt hele 33.000 kilometer og fraktet nærmere 30.000 passasjerer, har blant annet avduket problemer under særnorske vinterforhold.

Så Holo inngått avtale med Sensible 4 som har lang erfaring rundt selvkjørende kjøretøy i snø og kulde, og de står blant annet bak verdens første selvkjørende shuttle-buss for alle værforhold.

Dermed er det stor interesse for det norske prosjektet også i utlandet.

– Oppstarten her i Ski blir et spennende steg videre i det som har blitt et pilotprosjekt av internasjonalt kaliber, sier Vikens fylkesråd for samferdsel, Olav Skinnes

‒ Det er en stor omverden som følger dette prosjektet tett, og vi ser frem til at læringen som trekkes ut av det skal bidra til utviklingen av både transportnettverket i Oslo-regionen og samferdselssektoren for øvrig.

De to Proace-versjonene som settes i drift får en kapasitet på 4-6 passasjerer, og er i likhet med Ruters selvkjørende minibusser i Oslo bemannet av sikkerhetsgrunner.

Først skal bilene gjennom 500 testtimer rett over nyåret, før det er meningen at passasjerer på ruten skal kunne benytte seg av disse i løpet av første kvartal neste år. Og mens bilene i Oslo sentrum nesten tøffer i gangfart, vil de to Toyota-bilene kunne kjøre helt opp mot fartsgrensene i området.

Dette er også et svært viktig prosjekt med tanke på framtidige selvkjørende transport, for ambisjonen er at tjenesten i framtiden skal omdannes til en fleksibel bestillingstjeneste – slik at de reisende selv kan bestemme når og hvor de vil plukkes opp.

Altså noen lignende som robot-taxiene som nå har inntatt Kina. Og funker det så bra som det faktisk ser ut som i denne skrytevideoen fra AutoX, kan alle andre foruten drosjesjåførene bare glede seg til framtiden.

Og heldigvis kom både bikkja og pakken seg trygt fram!

Les også:

Les mer om:

Nyheter