Slik unngår du ladekø i påsken

Påsken lurer rundt svingen, og det gjør også ladekøen. Her er ladetipsene for elbilistene.


Siden påsken i fjor har vi rundet en halv million elbiler her i Norge, og det har kommet rundt 130.000 nye elbiler til. Til sammenligning har det poppet opp rundt 1.200 nye hurtigladere ‒ de to siste årene.

Nå finnes det i overkant av 4.000 hurtigladere langs veiene, og det betyr at det er rundt 125 elbiler per hurtiglader. Dermed er det stor sannsynlighet for disse frustrerende ladekøene på store utfartsdager, men den gode nyheten er at det er mulig å unngå de aller verste.

‒ Planlegg hvor du skal ha ladestopp og om mulig, sørg for å ha lademuligheter der du skal bo, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Ladekøene kan du unngå om du ikke drar på ferieturen når alle andre gjør det. Det blir det samme som å unngå kø på veiene.

NAF peker på at det normalt er størst kø og mest kaos på de aller største ladeplassene langs hovedveien, og det aller beste er å unngå disse stoppene i størst mulig grad.

‒ Sjekk om det er lademuligheter i nærheten av hovedveien. Noen ekstra kilometer til nærmeste tettsted er bedre enn å irritere seg i ladekø. Selv om laderen har lavere effekt og derfor lader saktere, slipper du køen og kommer deg raskere av gårde likevel, tipser Sødal.

‒ Er det i tillegg en ålreit restaurant der, er det et fint alternativ til boller og pølser på en bensinstasjon, legger han til.

De som setter kurs mot egen hytte vet selvsagt om det er lademuligheter der, men de som skal til en leid hytte denne påsken bør sjekke om det er mulig å lade elbilen der. Det gjelder også de som skal bo på hotell eller på en campingplass.

‒ Kan du lade der du skal overnatte, trenger du færre stopp på hurtigladerne. Da kan du komme fram med lite batteri og la bilen lade mens du sover, sier Nils Sødal.

Her er laderådene fra NAF:

  • Ikke stopp for å lade for tidlig på turen:

Etter et par-tre timers kjøring er batteriet varmt, og da lader batteriet opp raskere. Farten du kjører i avgjør hvor fort batteriet er varmt.

  • Ha lite strøm igjen på batteriet:

Hvis målet er å lade raskest mulig, må du ha både varmt batteri og lite strøm igjen på batteriet. For å få optimal lading må du ned imellom 10 og 20 prosent batteri igjen før du starter lading.

  • Lad kun det du trenger for å komme fram:

I påsken er det mange som er ute og kjører og lader samtidig. Lad derfor kun det du trenger for å komme fram og del på ladestasjon så alle kommer fram til peiskosen.

  • Velg riktig lader:

Alle biler lader litt forskjellig, og det er lurt å finne ut akkurat hvor kraftig lading din bil takler. Det er lite vits i å lade med en lader som gir mer effekt enn det bilen takler. Ikke går det fortere og det blir dyrere. Se om du finner din bil i NAF sin ladeguide.

  • Lad til 80 prosent:

De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter 80 prosent. Siden du på mange av ladestasjonene betaler for tiden du lader eller både tid og antall kilowatt-timer, blir de siste 20 prosentene dyre. Trenger du mer rekkevidde for å komme vel fram lønner det seg å heller legge inn et kort ladestopp til enn å lade fullt batteri en gang.

  • Bruk forvarming:

Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.

  • Lad der du bor:

En del overnattingssteder tilbyr lading. Om det passer deg, så velg overnattingsteder som har det. Da kan du sove mens bilen lader seg og er klar for neste dag, og du slipper et ekstra hurtigladestopp.

  • Unngå ladekø:

Inntil vi får flere hurtig- og lynladere langs veiene, vil det dessverre være ladekøer i feriene. Unngå dette ved å ikke reise når alle andre skal ut på tur. Velger du å reise utenom ferie-rushet, unngår du både kø på veien og ved ladestasjonen!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker