Slik «ser» lysene rundt svingen

Ny teknologi koblet til navigasjon gjør lyktene så smarte at de lyser opp svingen. Se video.


Lys har vært viktig for bilene siden Karl Benz utstyrte sin automobil med en lanterne hvor stearinlys sørget for lyset, og nå handler det om LED-lys i alle mulig former og benevnelser.

Lyktene til det kommende elbilflaggskipet Mercedes EQS har for eksempel en teknologi kalt Digital Light, og her består en lykt av intet mindre enn 1,3 million mikrospeil. Totalt byr altså de to frontlyktene til EQS på utrolige 2,6 millioner bittesmå speil.

-->
Dette åpner for at EQS også kan vises symboler på veien foran, for eksempel et snøsymbol som skal advare andre bilister om at de kommer til et glatt område.

Ford har også på gang noen frontlykter som er hakket mer avansert enn de vi kjenner i dag, såkalte prediktive frontlys. Altså lys som skal forutse hvor bilene har tenkt å svinge, og dermed lyse opp områdene rundt svingen.

Dette har Ford jobbet med i mange år, og kunne i 2018 vise fram en ny Focus med noen lykter som leste veiskiltingen og veimarkering og deretter brukte denne formasjonen til å lyse opp veien. Dette var kalt Adaptive Front Lighting System, og her var kamera et nøkkelelement.

Nå handler det om GPS-navigering og ny avansert teknologi, og sammen er dette nå blitt så nøyaktig at systemet vet ned til meteren hvor bilen er. Så nøyaktig må det også være når morgendagens selvkjørende biler kommer, for i slike må datamaskinene vite nærmest på millimeteren hvor bilene befinner seg.

Ford Research and Advanced Engineering Europe har altså utnyttet nye løsninger og teknologi til å lage et prediktivt frontlyssystem som benytter sanntidsdata, og som dermed vet hvor bilen har tenkt å kjøre. Dermed skjønner systemet også når det kommer en sving, og gir beskjed til frontlysene om hvor de skal lyse.

Dette fungerer slik at en algoritme beregner bilens bane og hastighet for å proaktivt justere retningen på frontlysene, og dette gir optimal lysdekning av svinger, kryss og til og med farer som lurer rundt hjørnet, ifølge Ford.

Om bilen kjører på en veistrekning der lokaliseringsdata ikke er tilgjengelig, vil systemet fungere gjennom kamera-teknologi til posisjonsdataene er på plass igjen.

‒ Den prediktive lysteknologien vi utvikler nå betyr at en dag kan man kjøre i mørket bare ved å følge etter frontlysene, sier lysingeniør Michael Koherr hos Ford Europe.

‒ Dette nye kart- og stedsbaserte systemet er neste trinn i vår søken for å gjøre kjøring om natten like stressfritt som det er om dagen.

Ford forteller oss ikke bare om systemet, men viser det mer enn gjerne også fram.

Så her får du en sniktitt på hvordan smarte lys i framtiden vil lyse opp svingene, og dette hadde jo vært særdeles greit under det mørke vinterhalvåret her i Norge.

Les også:

Les mer om:

Nyheter