På en ganske kul dato, 11.11.21, rundt klokken 11, kunne Kia Norge stolt melde at det var en ny og ganske stor elektriske SUV på gang. De kunne også avsløre navnet på denne spennende elbilen, som dessverre ikke hadde noe med 11 å gjøre ‒ men ikke så langt unna ‒ den het nemlig Kia EV9.
Siden har Kia pirret med flere drypp rundt den viktige modellen, men har holdt igjen på noen av de viktigste områdene ‒ som mer spesifikke detaljer og ukamuflerte bilder.
-->
Denne elbilen følger altså i hjulsporene til EV6, en elbil som har høstet både skryt og store priser, og tar ytterligere teknologiske steg og viderefører filosofien kalt «Opposites United». Denne skal smelte elementer fra naturen og moderne teknologi sammen, og det i form av kontraster, muskler og kraftfulle former.
Og nå vet vi hva resultatet av alt dette er, for som en oppvarming til den globale lanseringen av EV9 senere denne måneden har Kia sluppet bilder av både utsiden og innsiden.
‒ Kia EV9 setter nye standarder både når det gjelder design, nettbaserte løsninger, brukervennlighet og miljø, sier Karim Habib, viseadministrerende direktør og leder for Kia Global Design Center.
‒ Kia EV9 tilbyr kundene svært god kvalitet og er et friskt pust i segmentet for elektriske familie-SUV-er. Denne nye biltypen gir en helt ny kjøreopplevelse og fremragende komfort for både fører og passasjerer. Den utmerker seg med innovative løsninger innen plassutnyttelse, teknologi og design.
Bilen er som søsteren laget på plattformen spesielt laget for elbiler, E-GMP, noe som betyr lag akselavstand og spesielt for en i utgangspunktet så stor bil som EV9 ‒ stor innvendig plass. Faktisk så stor at det er plass til tre seterader.
Det utvendige designet følger designprinsippet kalt «Bold for Nature», og resultatet er litt motsatt av de fleste runde elbilene som er på markedet. Kia EV9 har et litt mer firkantet utvendig design som helt klart skiller den fra mengde av SUV-modeller på markedet.
Foran er det en ny tolkning av tigernesen med et digitalt lysmønster og vertikale hovedlykter, og det er også små firkantede lys er integrert i karosseriet ved siden av hver hovedlykt.
Kia kan opplyse at EV9 kommer med et innovativt stjerneskymønster som gir helt nye lyseffekter, og dette grepet skal også videreføres til kommende elbiler.
Elbilen som nå vises fram har også spesielle felger, definerte trekantede hjulbuer, en masse kontrastdetaljer og en taklinje som smalner bakover, og bakerst er det smale bakhjulene som viderefører designet til frontlyktene.
Og nå kan vi altså selv se resultatet av alle disse grepene, og slik ser det nye flaggskipet til Kias elbilfamilie ut uten et forstyrrende kamuflasjemønster.
Kia har også et eget designprinsipp sprunget ut fra «Opposites United» for innsiden, og det heter «Technology for Life». Her er det fokus på at ny teknologi og funksjoner skal smelte sammen for nye muligheter, og på den måten åpne for nye måter for mobiliteten.
Dette har ingeniørene og designerne tenkt på når de har formet innsiden, og Kia sier at det er lagt hovedvekt på plassutnyttelse, komfort og teknologi for å skape en unik og familievennlig SUV.
En fordel med en ren elbilplattform er at gulvet på innsiden er flatt ettersom bilen ikke trenger en girkasse, og Kia sier at de har utnyttet dette til å rydde god plass til alle de tre seteradene.
Her har de faktisk fått familier til å evaluere både 6 - og 7-setersvarianten, og på den måten sikret at alle passasjerene i EV9 har like god plass og komfort som føreren.
En av løsningene er at alle setene på de to første radene kan legges ned når for eksempel bilen lades, mens setene på 2. seterad kan snus 180 grader slik at de er vendt mot den 3. seteraden. Det skaper jo en hyggelig stuestemning.
Helt bakerst er det også koppholdere og ladepunkter for mobile enheter, opplyser Kia.
De sier også at fokuset har vært å gjøre kupeen både romslig, lys og luftig med brukervennlige løsninger, og en ting som sørger for det er panoramaskjermen som strekker seg fra rattet til midten av bilen.
Det er også to berøringsskjermer på 12,3 tommer integrert med en 5-tommers skjerm som skal gi en heldigital opplevelse, mens antallet fysiske knapper er redusert til et minimum.
Videre opplyser de at midtkonsollen åpner for mange oppbevaringsmuligheter, og dette inkluderer også et stort rom i bunnen.
Til slutt sier de at den utvidede skjermen med høyoppløselig visning av audiovisuelle elementer, navigasjon og telematikk skal åpne for spennende digitale muligheter, og under denne er det plassert en rekke berøringsknapper for start/stopp av bilen og betjening av klimaanlegget.
Hva mer Kia EV9 kan by på får vi snart vite, for den globale lanseringen tar plass i slutten av mars. Og ettersom denne følger elbilen som ble kåret til årets bil i Europa i fjor, EV6, er det lov å ha litt forventninger til hva EV9 vil by på av andre spesifikasjoner. Og det trenger vi heldigvis ikke å vente så veldig lenge på.
Her er de første bildene av den kommende elbilen til Kia:
Les også: